Liggende ketel

8 berichten aan het bekijken - 17 tot 24 (van in totaal 35)
  • Auteur
    Berichten
  • #3494
    willemvdm
    Deelnemer

    Die ketel ziet er netjes uit, maar ik toch een opmerking:

    Normaal is een ketel 70% tot 90% gevuld met water en daarboven stoom.

    De kleine vlampijpjes kunnen hun warmte het beste afgeven als ze onder het wateroppervlak zitten.

    De warmte overdracht van metaal naar water is vele malen beter als van metaal naar stoom.

    Bij deze ketel zit de bovenste rij vlampijpjes dus boven het wateroppervlak.

    De rookgassen die door de bovenste pijpjes gaan zullen dus weinig afkoelen, deze bovenste pijpjes hebben naar mijn mening dus weinig effect.

    Ik ga zelf deze winter een Minnie bouwen, wat mij daarbij opvalt is dat de pijpjes ook niet horizontaal staan maar licht hellend zijn.

    Weet iemand waarom? voor afvoer van eventueel condens?

    Groeten Willem

    #3495
    Gompy
    Deelnemer

    Uitgaande van jouw verhaal zou dan een oververhitter in vuurhaard / rookgaskanaal ook geen zin hebben.

    Daarbij is het niet de bedoeling dat de rookgassen afkoelen (is wel een gevolg van), maar dat het water en de stoom (nog) heter worden.

    Des te heter de stoom, des te minder waterdamp en des te meer stoom volume.

    Op plaatjes van ketels zie ik ook dat de pijpjes tot bovenin de ketel gemonteerd zijn, daar ben ik dan ook vanuit gegaan.

    #3496
    willemvdm
    Deelnemer

    We hebben het dus over 2 punten:

    1) vlampijpen, mijn (toekomstige) Minnie heeft 65 mm ketel en 9 vlampijpen van 10 mm.

    De hoogste zitten op de hartlijn dus duidelijk onder het waterniveau.

    In het boek van van Dort en Oegema staat op pagina 276 een tekening van een vlampijpketel, 90 mm rond met 9 vlampijpen van 10 mm.

    Deze zitten allen onder het midden van de ketel (is wel een locomobiel ketel en geen scheepsketel)

    Tevens wordt in dit boek geadviseerd de pijpen niet te klein te maken vanwege luchtweerstand (dus minder trek)

    2) een OVO is niet bedoeld om stoom te maken maar om stoom te drogen.

    Vlampijpen zorgen dat er meer water verdampt en dus de keteldruk stijgt.

    Dit kost zeer veel energie.

    Een OVO verhit de stoom zionder dat de druk verder stijgt.

    Hiervoor is relatief zeer weinig energie nodig.

    Het voordeel van deze “droge” stoom is dat er minder kans op condensvorming in de stoommachine is (essentieel voor stoomturbines).

    Tevens neemt het rendement van de installatie iets toe.

    een OVO en een vlampijp zijn echt 2 heel verschillende dingen!

    Ik ben bang dat de ketel op de foto een goede warmte overdracht heeft maar een slechte trek van het vuur.

    Groeten Willem

    #3497
    Gompy
    Deelnemer

    Ik heb geen flauw idee hoe de trek zal zijn.

    In een vorige posting werd zelfs gepraat over een ventilator als je de ketel aan het opstoken bent en een stoom-injectie als de ketel draait.

    Eea om de trek in de schoorsteen te bevorderen.

    Mijn *OVO* zit bovenin de ketel, de pijpjes die boven het wateroppervlak zitten dus.

    Zij verwarmen de stoom nog eens extra, buiten de echte OVO dan die in de *keerkamer* van de rookgassen wil plaatsen.

    Maar houd mij ten goede, ik heb geen verstand van dit soort kleine keteltjes.

    #3498
    Rene Witteman
    Deelnemer

    Als ik e.e.a. goed zie is de pijpenplaat vervaardigd uit messing plaat.

    Mocht dit het geval zijn is dit ongeschikt hiervoor.!

    Het bovengenoemde materiaal gaat bij het hardsolderen “ontzinken”

    dit wordt nog versterkt bij langdurig stoom maken.

    Daarom mogen ALLE fittingen zoals draadbussen, klepkasten en afsluiters ook ALLEEN maar van brons gemaakt worden.

    Deze kun je naar ca. 2 jaar gebruik van de ketel (indien van messing)

    er niet meer heel af krijgen.

    Rene[/b]

    #3499
    Gompy
    Deelnemer

    Rene Witteman wrote:

    Daarom mogen ALLE fittingen zoals draadbussen, klepkasten en afsluiters ook ALLEEN maar van brons gemaakt worden.

    Ik zal Econosto, Wika enz hiervan op de hoogte brengen.

    Je jaagt wel weer een paar bedrijven naar de rand van de afgrond.

    Hun hele assortiment aan fittingen, draadbussen, klepkasten en afsluiters kan gelijk de schroothoop op.

    Dat ze dat niet weten, stom hoor !

    PS, hoe kom je aan deze wijsheid en waar kan ik dat lezen ?

    #3500
    willemvdm
    Deelnemer

    Hallo Reject

    Sorry dat je commentaar krijgt op je nette stukje arbeid, zie het als opbouwende kritiek, nu kan je de ketel nog makkelijk aanpassen.

    Ik ben bang dat Rene gelijk heeft, het staat inderdaad in de boekjes.

    In het boek “building the Minnie” staat ook dat je voor de ketel gebruik kan maken van copper, bronze of gunmetal, maar geen brass

    (ik moet zelf nog opzoeken wat gunmetal is maar brass is messing)

    Ook in het boek van van Dort en Oegema wordt messing afgeraden als ketelmateriaal, vanwege veroudering en bros worden.

    Wel wordt daar gesproken over pijpmessing voor vlampijpen.

    (en zijn de ketelfronten van de daarin beschreven mug wel van dik messing).

    Wat betreft de OVO.

    De bovenste buisjes van de ketel kunnen per definitie geen dienst doen als OVO.

    Voor een OVO moet je de stoom uit de stoomdom via een leiding naar de OVO voeren zonder dat de stoom nog in aanraking komt met het kokende water.

    Alleen dan kan je de stoom drogen (dus verhitten zonder drukstijging).

    Dit heb ik vroeger van een echte stoom leraar geleerd, ik ben nl zelf een afgestudeerde ingenieur in de energietechniek.

    Ik heb dus geleerd hoe ik een ketel in grootbedrijf moet ontwerpen, en ook hoe een OVO werkt.

    In het grootbedrijf zijn vlampijpen meestal tussen de 40 en 55 mm.

    Bij kleinere pijpen heb je teveel luchtweerstand.

    Van modelketels heb ik minder verstand.

    Groeten Willem

    #3501
    Gompy
    Deelnemer

    Van commentaar wordt ik niet warm of koud, maar het moet wel steekhoudend zijn en op feiten gebasseerd.

    Wanneer we messing gaan *ontzinken* blijft er koper over, en wat schets mijn verbazing, koper mag wel weer ?

    Blijkbaar is dat boekje geschreven door iemand met weinig vestand van materiaalkennis cq chemie.

    Het doo zetten van vouten bij vertalingen of handleidingen is heel normaal in de hobby omdat het allemaal hobbyisten zijn die gebruik maken van elkanders *kennis*.

    Wanneer ik op de websites kijk van Econost en / of Kiwa zie ik niets anders dan afsluitens / kleppen / koppelingen enz van messing welke geschikt / gebruikt zijn in stoomketels, kijk maar eens naar je eigen CV-ketel.

    Wilesco, Cheddar, Stuart, ze leveren allemaal ketels en appandages van messing / brass.

    Daarbij is messing *langdradering* van structuur en brons *kortdraderig*.

    Bij messing draaien krijg je mooie krullen, bij brons breken de krullen en krijg je schraapsel.

    Maw, brons is een brose materiaal en beslist ongeschikt als ketelwand oid, het zou breken bij de minste belasting.

    Mijn pijplaatjes zijn 2mm dik, de ketelwand zelf ruim 2,5mm.

    Stoom drogen gaat altijd gepaard met uitzetting, omdat stoom waterdamp is.

    *Droge* stoom heeft een volume van 1300x water, waarbij je er van uit mag gaan dat stoom uit de ketel nog altijd 60% waterdamp is.

    Voor de rest zie PM

8 berichten aan het bekijken - 17 tot 24 (van in totaal 35)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven