machinaal draad snijden

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek machinaal draad snijden

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #86
    Anonymous
    Deelnemer

    vraag, hoe weet ik bij machinaal draad snijden en bij een willekeurige diameter en spoed de snijdiepte en contradiameter?

    #2011
    mjhduncker
    Deelnemer

    Hoi Wout, weet je al wat meer ? ik ben net zelf begonnen met draadsnijden, wat informatie of een web-site waar het een ander te vinden is zou welkom zijn, In het laatste blad onder stoom waar een tooltje wordt gemaakt wordt verwezen naar eerdere artikelen waarin de techniek van het draadsnijden wordt besproken, helaas ben ik net lid geworden en heb geen oude uitgaven van onder stoom.

    Groet Mark

    #2012
    Anonymous
    Deelnemer

    Kijk eens op de site http://www.vdwalle.com

    Hierop staan verschrikkelijk veel gegevens waar ook modelbouwers hun voordeel mee kunnen doen.

    wout wrote:

    vraag, hoe weet ik bij machinaal draad snijden en bij een willekeurige diameter en spoed de snijdiepte en contradiameter?

    #2013
    Anonymous
    Deelnemer

    hallo wout,

    beter laat dan nooit,maar ik las je vraag nu pas!!!!

    normaal gesproken is de groef diepte gelijk aan de halve spoed.

    dus:spoed 1mm dan is de diepte 0,5mm 💡

    ik hoop dat dit zo duidelijk is.

    hg,en suc6

    patrick

    #2014
    Beunhaas102
    Deelnemer

    Eerst ff de 4 belangrijkste punten (die direct bij me te binnen schoten) op een rijtje:

    Het is bij machinaal schroefdraadsnijden zowieso belangrijk dat je ALTIJD (wanneer je zowel in en uitwendig op elkaar passende onderdelen wilt maken) begint met het uitwendige omdat je hier goed zicht hebt en nog goed kan controleren, vervolgens maak je de binnendraad tiende voor tiende mm pas op de buitendraad.

    Verder is het zeer belangrijk dat wanneer je geen motorrem hebt (zal bij praktisch alle hobby banken het geval zijn) je een zeer lag toerental aanhoud en een ruime uitloop steekt.

    Zorg dat je altijd de juiste beitel gebruikt, de vrijloop van de beitel verschild per spoed (er zijn wel wisselplaten/beitels waarmee je meerdere spoeden kan draaien maar ook dat is beperkt).

    Als je uitwendige schroefdraad bijv. M30 wil draaien, moet je het te snijden deel draaien tot 30 (of 0,05mm kleiner, niet groter!). Ga je inwendig draaien bijv. M30x2 dan draai je het gat tot de schroefdraadmaat + de spoed (in het geval van de M30x2 is dit dus 34 of 0,05mm groter)

    In principe zijn er 3 verschillende schroefdraadsteekmethodes waarvan de enige interresante voor modelbouwers de zogenaamde 2-1 methode is, deze zal ik in het kort uitleggen.

    Houd er rekening mee dat schroefdraad steken (en veelal ook het vrijloopstukje) zware bewerkingen zijn, deze kan je dan ook het beste als laatste doen. Steek eerst mits nodig een vrijloop voor de schroefdraad. Maak vervolgens een afschuining/draadinloop. Pak dan de schroefdraadbeitel (let er op dat deze de juiste spoed/vrijloop heeft) en plaats deze nauwkeurig op centerhoogte (anders krijg je een slecht schroefdraadprofiel).

    Stel vervolgens de machine met de tandwielen dan wel hendels in op de gewenste spoed, zet de langsslede in de schroefdraadvoeding, draai vervolgens handmatig de klauwplaat een maal rond en meet doormiddel van bijv. meetklok op het bed de verplaatsing van de langslede (draai eerst de speling uit de schroefdraad).

    Wanneer de spoed klopt kan je vervolgens de beitel afstellen op het werkstuk (noniussen, digitale uitlezing). Draai vervolgens de dwarsslede 0,2mm (in dia) naar voren en de beitelslede een 0,1mm naar links. Zet de machine aan en activeer de voeding voor de langsslede. Draadsnijden is een stekende bewerking, houd dus rekening met snijolie/koeling. Wanneer de langsslede bijna aan het einde is jezelf voorbereiden om de machine uit te schakelen. Doe dit zeer tijdig, als je een spoed hebt van 2 verplaatst de langsslede iedere rotatie van de klauwplaat nadat jij de machine uit hebt gezet alsnog 2mm (beste is om van te voren te kijken hoe ver de machine ‘uitrolt’ bij ingestelde spoed)!!!! Schakel ALTIJD de machine uit ipv. het uit de voeding halen van de langsslede.

    Wanneer de eerste snede goed verlopen is kan je de dwarsslede weg draaien van het werkstuk en vervolgens door de machine andersom te laten draaien de slede terug laten komen naar het beginpunt. Draai nu vervolgens de dwarsslede (in dia) weer 0,2mm verder richting het werkstuk als bij de eerste snede, verplaats ook de beitelslede weer 0,1mm naar links. Schakel de draaimachine aan en doe verder exact hetzelfde als bij de eerste snede. Blijf de dwarsslede 0,2mm verplaatsen en de beitelsslede 0,1mm totdat je de gewenste diameter hebt bereikt (deze staat aangegeven in tabellen die ik binnenkort even zal posten). Mocht je in het rijkelijke bezit zijn van een flankenschroefmaat kan je tussentijds nog controleren, anders zul je het moeten doen met de nauwkeurigheid van je eigen instelling/nonius van de draaibank.

    Draai (evt.) vervolgens de binnen schroefmaat, als de schroefmaat goed vorm begint te nemen na iedere snede controleren (evt. op het laatst 0,1 dwarsslede verplaatsing om 0,05mm beitelslede verplaatsing toepassen) om grote spelingen te voorkomen.

    Als er iemand wat te vragen heeft hoor ik het wel

    #2015
    Frits
    Deelnemer

    Hallo Beunhaas,

    Dat is een heel duidelijke uitleg van je.

    Ik snap nu ook waarom iemand pas draad gaat snijden op zijn draaibank als er echt niets anders meer mogelijk is. 😯 😯

    Want als je bedenkt dat er maar 1 van al die handelingen verkeerd hoeft te gaan om de boel te verpesten dan kun je het risico wel inschatten. 😡

    Een vraag: Was het ook niet mogelijk de draad van achter naar voren te snijden? :?

    Daar bij staat de beitel dan achter het werkstuk en begin je te snijden in de uitloop. Bij die methode heb je geen last van het stoppen van de machine.

    Niet te min hoop ik het toch ooit eens zelf te proberen al was het maar om iets te leren. Want als je het niet probeert weet je niets. 😉

    Groeten

    Frits

    #2016
    Beunhaas102
    Deelnemer

    Voor zover ik weet is het niet mogelijk de draad andersom te draaien (vermoed ivbm. beitelgeometrie), want dit is de genormaliseerde manier en als dat kon zou men het zichzelf toch nooit zo moeilijk maken?

    Als je het is wil proberen ik zou zeggen zoek een spoed op, 2 lijkt mij een goeie om te testen (gewoon zonder werkstuk) gooi de langsslede aan het einde van je draaibank in de schroefdraadvoeding neem een rustig toerental (vergelijkbaar aan steken), schakel de machine aan, vervolgens uit en kijk hoever ie doorloopt. Met extreem laag toerental en een riante vrijloop moet het ook voor de hobbyist te doen zijn.

    Maarja ik heb gisteren inwendige draad gestoken met een stukje vrijloop van 5mm. Echter de bank had een motorrem en was voorzien van digitale aflezing. Een hobby bank heeft vrijwel nooit digi aflezing en ook geen noniusverdeling op het handwiel van de langsslede (zo wel bijzonder moeilijk af te lezen tijdens een schroefdraad voeding). Het is dus met name inwendig heel lastig met een hobby bankje, echter niet onhaalbaar. Mocht je een handwiel aan het einde van de schroefdraadas hebben kan je kijken of je hiermee de slede stil kan zetten binnen een acceptabel aantal rotaties van de hoofdspil.

    #2017
    Anonymous
    Deelnemer

    Helaas heb ik na lang zoeken nog geen goed schema gevonden van de ISO schroefdraadwaarden, dus heb ik ze zelf maar gemaakt;

    Bevestigingschroefdraad Metrisch (ISO) grof (genormaliseerde schroefdraad):

    http://members.lycos.nl/beunhaas102/Bevestigingsschroefdraad%20Metrisch%20(ISO)%20grof.doc

    Bevestigingschroefdraad Metrisch (ISO) fijn:

    http://members.lycos.nl/beunhaas102/Bevestigingsschroefdraad%20Metrisch%20(ISO)%20fijn.doc

    Bevestigingschroefdraad Metrisch (ISO) grof extra fijn:

    http://members.lycos.nl/beunhaas102/Bevestigingsschroefdraad%20Metrisch%20(ISO)%20extra%20fijn.doc

    De basis is hetzelfde als bij passingen, kleine letters geven waarden aan voor uitwendig, hoofdletters geven waarden aan voor inwendig, alle maten in mm. In principe is alleen D/d en D1/d1 (de buitenmiddellijn en de kernmiddelijn). Draai eerst het werkstuk voor op de buitenmiddellijn, laat de beitel het werkstuk raken, stel de nonius op 0 en steek de schroefdraad tot de juiste kernmiddellijn waarde.

    Gaarne niet zonder mijn toestemming verder over het internet verspreiden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 12)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven