Materiaal

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Thom Thom H
    Deelnemer

Op school ga ik ook nog een stoomschuifmachine maken [img]http://www.twolefthands.nl/Stoommachines/StoomTechniek/locomotive_moving.gif[/img]

Maar welke materialen moet ik gebruiken voor de zuiger en de cilinder, we hebben namelijk geen brons. Op school hebben we wel ALuminium, staal en messing. welk onderdeel moet ik van wat maken.

En hoe weet ik hoe groot de krukas moet zijn. zijn hier berekeningen voor

john
    Deelnemer

Thom Thom H wrote:

Maar welke materialen moet ik gebruiken voor de zuiger en de cilinder, we hebben namelijk geen brons. Op school hebben we wel ALuminium, staal en messing. welk onderdeel moet ik van wat maken.

En hoe weet ik hoe groot de krukas moet zijn. zijn hier berekeningen voor

Voor je stoommachine zijn staal en messing voldoende.

Brons zou mooi zijn maar niet per se nodig.

Hoe groot moet je krukas zijn ?

Tja, dan is er meer info nodig.

Wat worden de boring x slag van de machine ?

Trouwens, leuke animatie van de machine, ga je bij de schuifstang ook met zo`n tuimelaar werken ? lijkt me nergens voor nodig.

Heb je al een tekening van een machine welke je wil gaan maken op school ?

Roy Wilms
    Deelnemer

Als je wat stukjes brons nodig hebt, kan ik je daar misschien wel aan helpen.

Roy

john
    Deelnemer

Hoe groot moet de krukas zijn, zijn hier berekeningen voor ?

Lengte kruk = 1/2 slaglengte

Boring x slag zijn dus de eerste vereiste om verdere bemating te gaan bepalen.

In het boek “Handboek Model stoommachines” door Oegema & van Dort staat achterin een herleidingstabel om de maten van de diverse onderdelen vast te stellen uitgaande van de zuigerdiameter.

Dus………….. meer info graag.

Thom Thom H
    Deelnemer

mijn slag is 50mm dus moet de kruk 25 zijn

Wat is een tuimelaar ik wilde hem zo maken dat hij elkekeer wordt aangetikt en een stukje wordt meegnomen en dat zo die poort veranderd

john
    Deelnemer

Thom Thom H wrote:

mijn slag is 50mm dus moet de kruk 25 zijn

Wat is een tuimelaar ik wilde hem zo maken dat hij elkekeer wordt aangetikt en een stukje wordt meegnomen en dat zo die poort veranderd

De tuimelaar is dat armpje dat om een middelpunt heen en weer wordt bedient door het excentriek vanaf de krukas, het zorgt er voor dat de beweging van het excentriek naar de schuifstang wordt omgedraaid in de animatie van de stoommachine in je startpost.

Jij wil dus dat de schuistang door 2 nokjes heen en weer wordt getikt en daardoor de schuifslag telkens laten wisselen ?

Waarom ?

Waarom niet direct vanaf het excentriek op de krukas een stang naar de schuif toe ?

Dit is veel directer, minder storingsgevoelig en de poorten gaan rustig open en dicht, en het kost minder onderdelen om te maken.

Heen en weer tikken gan wel maar daarmee begrens je wel het toerental van de machine, op een gegeven moment kan de schuifstang de nokken niet meer bijhouden en wordt de schuifstang maar een beetje heen en weer geslagen.

Tevens is je stoomverbruik erg hoog omdat je voor een 100% vulling gaat, zolang als de schuif de stoompoort wijd open laat wordt er stoom naar de zuiger gevoerd, totdat de nok de schuif snel naar de andere kant wordt bewogen en de cylus aan de andere kant begint.

Echt mooi langzaamlopen is er niet bij denk ik, met een directe verbinding vanaf het excentriek loopt alles veel rustiger.

Succes.

Thom Thom H
    Deelnemer

Ik weet niet hoe ik zo tuimelaar moet maken en hoe dat eruit ziet. is dat een krukas of zo. kan je daar ook gewoon een krukas voor maken zoals bij de zuiger

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven