Materiaal keuze kleppen voedingspomp.

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Algemeen Materiaal keuze kleppen voedingspomp.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Han Smit
    Deelnemer

Geacht forum,

Is het verstanding om de zuig en pers kleppen van van een voedingspomp te maken van teflon i.p.v. brons /RVS ?

De pomp moet zeker 8 Bar halen.

MIjn idee om kleppen i.p.v. rvs kogels te gebruiken heeft te maken met het gevoel voor meer betrouwbaarheid.

O ja, misschien wat info over de pomp de boring is 12,7 mm en de slag 22 mm

Met vriendelijke groet,

Han Smit

pfb
    Deelnemer

Moi Hans,

De kleppen van een voedingspomp zou ik niet van teflon maken, het vervormd te snel op het afdicht randje. De constructie van de pomp moet heel anders als je teflon of een O-ring gebruikt.

Kleppen van RVS zijn, in die grootte, moeilijk te maken en het is niet eenvoudig ze goed in te schuren om ze prima te laten afdichten. Maar het is wel vaker gedaan.

Zelf neem ik RVS kogels, vervang ze ieder jaar omdat ze weinig kosten, maar de keuze is aan jou.

Groet, Peter.

FrankB
    Deelnemer

Han,

Ik heb in mijn voedingspomp ook al eens geƫxperimenteerd met teflon zittingen. Hoewel deze in 1e instantie goed afdichten is het materiaal vrij zacht waardoor er vuil deeltjes in het teflon gaan zitten en de kleppen niet meer afdichten. Ik heb nu 2 constructies in gebruik, een O ring in een groefje als zitting met daarop een RVS kogel, waarbij de kogel wordt opgevangen door een pijpje in de O-ring, net onder het aanlegvlak, hierdoor wordt de ring maar een klein stukje ingedrukt en wordt dan opgevangen door het pijpje in de ring. De kogel kan hierdoor niet te ver in de ring geperst worden en vast gaan zitten. In de ander klep licht een vlakke klep met geleiding op een O-ring. ook dit zit er al jaren in en doet het nog.

Han Smit
    Deelnemer

Heren, bedankt voor de reacties. Ik ben er uit,het worden kogels.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven