materiaalspanning

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Foden
    Deelnemer

Na het uitfrezen van frame delen uit koudgetrokken staal (311×30 x 5 mm)zijn beide delen krom. Ik had al eens wat gelezen over aanwezige spanning in dit materiaal. Nu de vraag: hoe krijg ik het er uit en de onderdelen weer recht? Had het materiaal eerst verhit (spanningvrij gegloeid) moet worden? Kan het nog recht gebogen worden zonder warmte behandeling? Heeft messing staf dezelfde (nare) eigenschap?

Ik hoop dat iemand hier een oplossing voor heeft,

Foden

Erik.B
    Deelnemer

Beste Foden,

Er zijn verschillende methodes. Voor het frezen of na het frezen met toegift spannings vrij gloeien. Recht buigen zal ik niet meer doen. Je kan het proberen maar de kans is dat je het niet meer mooi krijgt. Je kan ook warm gewalst staal gebruiken dan heb je geen last van de spanning die in het materiaal zit.

Andere manier zonder te verwarmen is om en om frezen. Na het frezen van één zeide, de tegen over gestelde zeide even veel af halen. Het helpt ook om de snede te verkleinen. Enkele tiendes per sneede voorkomt al het krom trekken. Wel frezen met koeling!

In messing zit geen spanning. Het is echter niet sterker dan staal. Het is makkelijk op maat te frezen zonder koeling.

Hoop dat dit voldoende antwoord op je vraag was.

Groeten,

Erik

Foden
    Deelnemer

Hallo Erik,

Dank voor je duidelijk antwoord. Ik heb toch maar besloten de frame delen opnieuw te maken van messing. Nu sta ik nog aan het begin van de bouw. Later krijg ik mischien spijt (of problemen) met een niet helemaal recht frame. Was in ieder geval weer een goede les.

Groeten,

Foden

baggeraar
    Deelnemer

Erik.B wrote:

In messing zit geen spanning.

Nou nou, hoe kom je daar zo bij?

Kijk aub dan eens hier naar mijn (bananen)werk;

http://www.modelbouwforum.nl/forums/bouwverslagen-schepen/105885-onderlosser-voor-bij-stoom-baggermolen-11.html#post1626758

Erik.B
    Deelnemer

Ervaring…..

Er zal degelijk wel iets van spanning in zitten. Nooit helemaal niks. Maar er zit niet zo veel spanning in als koud gewalst staal of gereedschap staal ( C45 )

Ik heb nooit last gehad van dat messing krom trekt. En het is net hoe veel je er voor zet, manier van opspannen, conditie van je snij gereedschap, toerental, stabiliteit van je machine ga zo maar door….

Spanning vrij gloeien bij messing is geen optie. Er is kan dat messing daar door ontzinkt en zal zijn huidige mechanische eigenschappen hier door verliezen/verslechteren. Het wordt dus bros.

Ook hoe dunner het werkstuk hoe voorzichtiger je moet zijn. Rustig frezen met kleine snede diepte en lage aan zet zal er weinig verkeert gaan.

Zo als ik hier eerder heb vermeldt, Aan de tegenover gestelde zeide even veel afhalen. Dus zo veel mogelijk omtrek frezen met toegift.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven