Metaalsplinters

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Algemeen Metaalsplinters

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Erik
    Deelnemer

Hallo Medestomers,

Ik heb een vraag waar misschien meer metaalhobbyisten mee zitten:

Bij het draaien, frezen etc. gebeurt het mij regelmatig dat ik metaalsplinters in mijn vingers krijg.

Is hier een eenvoudige oplossing voor?

Alvast bedankt voor jullie suggesties!

Stoomgroeten,

Erik Reinders

Cor Stoom
    Deelnemer

Ja………….handschoenen aantrekken.

Je zou haast denken dat het een 1 April grap is.(hihihi)

mvg Cor. :D :D :D

Cor Stoom
    Deelnemer

Nu we hebben ons allemaal krom gelachen om mijn vorige antwoord,dus nu even serieus.

Als ik aan het frezen of draaien ben,dan draag ik een werkoverall die aan de voorkant helemaal gesloten is, ook het bovenste knoopje. (heb je wel eens een hete staalkrul in je nek gehad??)Ik heb werkschoenen aan met stalen neuzen en beschermde zool. Ik draag een veiligheidsbril en ik heb van die gele DHZ handschoenen aan,die zijn niet zo dik en je kan daar nog redelijk mee voelen.

Als ik aan het lassen ben draag ik een lasschort met speciale handschoenen en een automatische lasbril die werkt op een zonnecel en slaat automatisch dicht als je begint te lassen.

Ik ben hier 10 maanden in de bouw bezig en als je de lokale bevolking ziet werken dan hou je je hart vast. Lassen doen ze, als ze die al hebben, met een zonnebril op en als ze mij zien, dan lachen ze zich een bult. Ik vind dat niet erg want ik heb maar een paar, ogen, oren enz. en ik wil nog wel een tijdje van het leven genieten. Onlangs droeg ik even geen veiligheidsbril en wilde ik op een betonnen kolom een spijker recht slaan en prompt kreeg ik een stukje steen in mijn oog. Gelukkig verder alleen wat irritatie en geen blijvende gevolgen. Voor hetzelfde geld ben je blind en dan………… een ongeluk zit in een klein hoekje.

Een lang verhaal, doe er wat mee. Je leeft maar een keer.

Succes met de hobby.

mvg Cor :D 8) ๐Ÿ˜†

norwin
    Deelnemer

Meer met je handen werken zodat je wat eelt op je handen krijgt.

Probleem opgelost ๐Ÿ˜† ๐Ÿ˜†

Beunhaas102
    Deelnemer

Cor Stoom wrote:

Ja………….handschoenen aantrekken.

Je zou haast denken dat het een 1 April grap is.(hihihi)

mvg Cor. :D :D :D

Of het probleem bij de bron aanpakken…

Een spanenschermpje plaatsen ๐Ÿ˜‰

john
    Deelnemer

Tegenwoordig gebruik ik latex handschoentjes bij het stomen, maar ook steeds meer bij het metaal bewerken.

Alleen bij klein priegelwerk werkt het niet met die handschoentjes aan.

Bij het stomen is het wel fijn, je handen blijven schoon, voor de warmte maakt het helaas niets uit.

Ik heb het dan wel over kolenstoken, met opstoken en zo je zit snel onder de zwarte bende, en als je met stoom olie aan de gang gaat is dat een ideale combi om zwarte klauwen te krijgen.

Kijk maar eens of je ergens een doosje te pakken kan krijgen

Roy Wilms
    Deelnemer

Hoe krijg je dan die spanen in je handen? Zit je met je handen in de spanenbak? Spanspullen (spantangen, klauwplaten, machineklemmen) altijd schoonblazen met perslucht (druk niet al te hoog, ca 3 bar ofzo), of met een verfborsteltje of poetsdoek. Nooit met je vingers.

Bij mijn vorige baas hebben we een keer iemand naar de EHBO kunnen brengen. Hij had met zijn blote handen in de spanenbak gezeten, om draadspanen aan de kant de gooien. NOOIT DOEN. Draadspanen zijn vlijmscherp, en het kan je zo een vinger kosten. Doe dan handschoenen aan, of pak een stuk dunne as, waar je voor een haak aan buigt.

Bij het lassen gebruik ik altijd een automatische laskap (en niet een van de gamma ofzo) en meestal ook handschoenen. Ik heb TIG handschoenen. Die zijn veel dunner, en geven veel meer gevoel.

Roy

john
    Deelnemer

Ik herken het probleem wel, spanen in je vingers.

Maar dan alleen met messing en soms met brons verspanen.

Met name messing kan zulke kleine spaantjes geven dat ze als keine naaldjes in je huid staan, of zitten.

Als je zo`n splinter er dan niet uit krijgt heb je nog dagen last van pijnlijke plekjes in je vinger als er druk op staat.

Handschoentjes helpen daar wel tegen.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven