De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Werkplaatstechniek › Metalllintzaagmachine
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren, 5 maanden geleden door
Edwin.
- AuteurBerichten
- 16 mei 2004 om 13:25 #58
Anonymous
DeelnemerOmdat ik het uren in de weer zijn met een beugelzaag zat ben, overweeg ik de aanschaf van een metaallintzaagmachine. Geen cirkelzaag, wegens de permanente opstelling met koelpomp.
Bij Herman Buitelaar zijn er diverse te koop.
Ook zijn er nog merken als Femi en Huvema en Ferm.
Is er imeand die ervaring met deze apparaten heeft?
Ik denk aan levensduur zaaglint, lawaai, capaciteit, kwaliteit, nauwkeurigheid en degelijkheid.
Met vriendelijke hobbygroet,
jan
11 oktober 2004 om 19:57 #1937Frits
DeelnemerHallo Jan, Ja, ik heb zo’n metaallintzaag machine van Herman Buitelaar gekocht. Nu zaag ik staal en aluminium met die zaag en ik moet je zeggen dat ik hem voor geen prijs zou willen missen. Zeker niet voor de betaalde € 199,–.
De montage was even puzzelen maar is niet veel werk.
Hij zaagt prima door staal van max 115 mm.
Wel moet de boel goed afgesteld worden. Bankklem dus zuiver haaks op de zaag (in
2assen hè). Verder moet de zaag goed gespannen zijn anders loopt hij er geheid af. Zelf smeer ik bij staal met wat snijolie, niet te veel. Bij aluminium soms smeren met wat spiritus.
Niet te zwaar laten drukken, dat is slecht voor je zaag. Als hij slipt even optillen en meestal wil hij dan wel weer verder.
Van tijd tot tijd moet je de zaak en vooral de zaag schoonmaken.
Bij lang niet gebruiken kun je de zaag beter ontspannen.
Buitelaar levert verschillende zaaglinten, neem echter niet de goedkoopste want die zijn sneller bot en/of gebroken.
Zo snel (de machine loopt bij mij op een gemiddelde snelheid) als dat ding zaagt kun je niet zelf zagen, laat staan zo netjes recht.
Als je geld en plaats hebt, en natuurlijk wat meer dan niks te zagen, zou ik zeggen gewoon doen.
Veel succes
Frits
24 oktober 2009 om 09:39 #1938Marcelles44
DeelnemerMet mijn Emco Unimat 3 was ik gewend om werkstukken gewoon af te zagen met een zaagbeugel terwijl het werkstuk in de draaibank zat en ronddraaide. Dat zagen ging over het algemeen prima (moest natuurlijk wel altijd nadraaien). Sinds een week heb ik een Emcomat 7 en nu hoorde ik van iemand dat het heel gevaarlijk is om in de draaibank (met draaiend werkstuk) te zagen, omdat de boel wel eens vast kan slaan. Aangezien ik al de nodige hobby-ongelukjes heb gehad wil ik de experts op dit forum vragen naar hun mening.
Een lintzaagmachine is natuurlijk een veel betere optie maar dat kost ook wel weer wat. Ik zou er wel een zelf willen bouwen maar heb voorlopig nog geen geschikte tekening gevonden. Dus dat is mijn tweede vraag; Heeft iemand een tekening van een zelfbouw lintzaagmachine voor metaal?
groet, Marcel
24 oktober 2009 om 10:43 #1939john
DeelnemerIn ons blad “onder stoom” heeft geloof i vorig jaar een kleine serie gestaan over een zelfbouw lintzaag. Echter inderdaad, voor € 199 zou ik geen moeite doen en bij Buitelaar een lintzaag kopen.
Ik heb het ook gedaan, en ook ik kan deze niet meer missen.
Ik zaag er van alles mee, ook het hout voor de kachel
Ook heb ik een zaagtafel gemaakt zodat ik de zaag verticaal kan gebruiken, ideaal, je kunt het werkstuk gewoon door de zaag drukken.
wel uitkijken voor je vingers !!!!
24 oktober 2009 om 17:30 #1940Marcelles44
DeelnemerOp de eigen website ( http://www.onderstoom.nl ) staat onder werkstukken inderdaad een zelfbouw lintzaagmachine. De foto’s kunnen helaas niet geopend worden (foutmelding;iets van stack overflow).In het blad “Onder stoom” nr 214 en 215 zou een tekening komen te staan. Heeft iemand deze nummers nog paraat en kan ik er een copietje oid van krijgen?
Ik wil ook best lid worden maar krijg ik dan deze nummers nog???
De goedkoopste lintzaagmachine bij Buitelaar kost momenteel 249 euro, toch best veel geld…
groet, MArcel
6 januari 2012 om 07:49 #1941Edwin
DeelnemerIk ben ook op zoek naar een band/lintzaagmachine. Ik wil graag allerlei metalen kunnen zagen. Vooral RVS is belangrijk. Ik heb al onderzocht dat een lage snelheid (20 m/min) en koeling belangrijk zijn. Ik ben al in het bezit van een koelinstallatie. De machine is bedoeld voor hobby-gebruik. Wat zijn jullie ervaringen in dit forum?
Welke machines / merken zijn aan te bevelen?
Heeft iemand ervaring met het merk Güde (type MBS 105)?
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.