Meyer stoomschuif

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #1494
    Sjon
    Deelnemer

    De Meyer expansie stoomschuif uit 1883 is een bekende en beschreven schuif. Nu heb ik 17 jaar gewerkt met een nagenoeg zelfde stoomschuif op een machine van de Gebr. Meer – M.Gladbach uit 1897 waarvan helaas geen tekening bestaat. Ik ben nu benieuwd of iemand weet of er een verbeterde Meyer stoomschuif bestaat en zo ja waar kan ik hier info over verkrijgen.

    #10448
    john
    Deelnemer

    beetje googlelen ???

    http://www.stoommachine.info/kanaalschuif.html

    Verder zal het lastig worden, dit forum is voor modelstoommachines, de schuif waar je het over hebt is wat meer specialistisch en wordt weinig op schaal nagebouwd.

    Het zal toch boeken doorlezen worden en google gebruiken.

    J ekunt een bezoek brengen aan het stoommachine museum, daar draait een machine met een meyer schuif.

    Maar een verbeterde vorm van deze schuif ???? ik snap de vraag niet helemaal.

    Het principe is een schuif OP een schuif, waarbij de 2de schuif qua slag bijgeregeld kan worden om zo te toevoer eerder af te knijpen om een grotere expansie van de stoom te benutten.

    Schuiven zijn qua constructie (bakschuif) niet ideaal om met grote expansie te werken vanwege de smoor en knijp verliezen, snel sluitende systemen zoals kleppen hebben de techniek destijds doorgezet om met kleine vulling en grote expansie te kunnen werken.

    Ik kan je helaas niet verder helpen dat dit…

    succes met de zoektocht.

    #10449
    Sjon
    Deelnemer

    Hoi John,

    Bedankt voor je reactie en een beetje googelen is voor mij inmiddels 1,5 jaar aan de gang.

    Wat ik bedoelde met een verbeterde vorm van de Meyerschuif is of er mogelijk een doorontwikkeling is geweest waarbij de grote hoeveelheid schuine openingen in de schuif plaats heeft gevonden voor minder meer brede openingen waardoor de dammen tussen de openingen ook breder zijn en er minder last op dambreuk zal zijn.

    Verder moet bij de Meyerschuif de verstelling van de tweede schuif met de hand gebeuren terwijl bij de machine waar ik mee gewerkt heb de tweede schuif bedient werd door de regulateur.

    Dat je mij niet verder kunt helpen vind ik niet erg maar er over te praten vind ik al prettig.

    hartelijk dank

    Sjon

    #10450
    john
    Deelnemer

    Misschien moet je het dan meer naar de Rider`s expansieschuif zoeken ?

    Wat ik zo lees is dat de uitvoering van de meyer schuif uitsluitend met de hand versteld kan worden, en dat de regulateur de stoomtoevoer bedient, niet de schuif verstelling.

    Ik lees dat bij de Rider schuif deze wel door de regulateur versteld word, en naar mijn idee een zuiniger machine geeft dan dat de toevoer wordt geregeld.

    via deze link http://www.rottine.info/index.php/Nieuwe_stoommachine_Lanz-locomobiel_1899-1900 kwam ik tot deze informatie.

    Daar staat ook al beschreven dat kleppen al snel de plaats van schuiven innamen wegens de efficiente werking daarvan.

    Het geeft me wel ideen voor een volgend project……

    #10451
    Sjon
    Deelnemer

    Hallo John,

    Het is correct dat ca. 1900 men om verschillende redenen over ging van schuiven naar kleppen. Een van die redenen was dat bij een hogere stoomdruk dan 8 bar (of praten we nog over kg/cm) de schuiven zo zwaar tegen elkaar gedrukt werden dat ze zwaar te verstellen waren en daarnaast , maar dat komt in jouw verhaal ook naar voren , de stoom niet oververhit mocht zijn omdat die droog is en dus vreten zal veroorzaken.

    De machine waarmee ik werkte , werkte met een druk van 6 bar en natte stoom dus smering.

    De rider’s schuif was rond en was daardoor meer druk ontlast en makkelijker te bedienen.

    Groet Sjon

    #10452
    john
    Deelnemer

    Hoi Sjon,

    je meld dat je 17 jaar met een dergelijke machine hebt gewerkt, betekend dit dat dit niet meer het geval is ?

    #10453
    P.H.Knobbe
    Deelnemer

    Een nadeel van de Meyer en Rider expansieschuif is dat deze alleen met de hand kan worden versteld.

    De GUHRAUER expansie schuif heeft een zeer steile spoed en kan als zodanig door de regulateur worden versteld.

    In de schuifkast heeft de schuifstang een schroefgang met steile spoed, waar door de hulpschuiven bij een kleine uitslag van de regulateur een grote verstelling krijgen. Dit is een sterk verbeterde expansie schuif.

    Nadeel van de genoemde schuiven is de grote van de schuiven, daarom zij ze over het algemeen niet geschikt voor hogere keteldrukken dan 7 kg/cm².

    Wij hebben in het stoommachine museum te Medemblik een stoommachine uitgevoerd met een Guhrauer expansie schuif. Deze en andere machine zijn van af a.s. zaterdag en volgende week onderstoom.

    #10454
    Sjon
    Deelnemer

    Hoi John,

    Het klopt inderdaad dat ik nu niet meer als vrijwilliger werk met die stoommachine van de Gebr. Meer – M.Gladbach. Ik ben met veel dingen bezig en heb dit afgestoten.

    Maar als je de site van Stoomhoutzagerij Nahuis te Groenlo opslaat zie je wanneer de openbare draaidagen voor 2015 zijn, het is echt interessant om dit te bekijken.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven