Model cornwall stoomketel

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Stationaire machines Model cornwall stoomketel

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Keesstoom
    Deelnemer

Geachte stoom liefhebbers,

Ik heb nu een tijdje geprutst met een aantal wilesco stoommachientjes, en zat vorig jaar te denken over een kant en klare Stuart stoommachine, maar daar ben ik nu vanaf gestapt.

Ik wil een stoommachine kopen of eventueel zelf maken, maar dat komt later, ik wil beginnen met de ketel.

Ik wilde eigenlijk een vuurgang-vlampijp ketel maken, maar is dit haalbaar voor een eerste zelfbouw???

Daarom zit ik nu te denken aan een Cornwall type, dit is volgensmij makkelijker te maken. Maar heeft zo een genoeg capaciteit voor een redelijke stoommachine? En hoe maak ik een golvende vuurgang, anders wordt het een vlakke.

Qua brandstof dacht ik aan houtjes of kooltjes.

Heeft iemand tips, opmerkingen of antwoorden, dan hoor ik het maar al te graag, alvast bedankt hiervoor.

Kees.

john
    Deelnemer

een vuurgang ketel is volgens mij best te doen als beginner.

Ik zou er zelf ook nog een aantal diagonale cross tubes (galloway buizen) in zetten voor een betere circulatie.

Golvende vuurgang is te maken met een walsje, maar een vlakke werkt ook prima.

verder is het standaard ketelbouw, dus mallen maken voor het omflenzen van de frontplaten, en kunnen zilver solderen met de juiste apparatuur.

Het meest lastige blijft het vinden van grotere maken roodkoper buis (104 – 133mm uitwendig).

Als je dat eenmaal hebt moet het lukken,

Gezien je ambitie om met vaste brandstof te gaan stoken kan ik je adviseren om de vuurgang minimaal rond 70mm te maken.

Ik heb er zelf 1 van 54mm buis en daar ligt zo`n klein rooster in dat alleen houtskool geschikt is om te stoken, er is gewon te weinig ruimte om een goed vuur op te bouwen.

Dus hoe groter de vuurgang hoe makkelijker het zal gaan.

Daarmee zit je ook weer aan een grote maat buitenketelbuis, 133 zal in eerste instantie redelijk groot genoeg zijn.

Maak de ketel niet te klein, kleine stoommachines hebben nogal “stoom honger”.

Keesstoom
    Deelnemer

Dankuwel voor het antwoord,

Ik heb nog een paar vragen.

Wat kan ik het beste doen, van koper of van staal bouwen?

Moet ik de plaat rond walsen of een buis kopen, en waar kan ik dit krijgen?

Moet ik ook steunpijpen in de ketel maken?

Zijn er ook tekeningen van zo’n cornwall ketel of misschien andere types, niet te moeilijke ketels?

Alvast erg bedankt!

Kees.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven