Moer en boutkophoogtes op de juiste modelschaal ?

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Stationaire machines Moer en boutkophoogtes op de juiste modelschaal ?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    joost
    Deelnemer

Ik ben bezig met de bouw van een triple expansie machine, ik gebruik voor de bouten en moeren metrische maten, maar dat staat niet echt, de hoogtes van de in het echt gebruikte (withword ?) draad bouten en moeren was blijkbaar groter. Weet iemand daar een formule voor om de moer en boutkophoogte te bepalen.

Ik zou zelf andere moeren willen maken met wel de metrische draadmaat maar de engelse moerhoogte.

pfb
    Deelnemer

Moi Joost,

Bij verschillende modelbouw firma’s zijn de speciale bouten en moeren te koop. Ook kun je ze zelf maken als je het zeskant materiaal hebt.

Niet alleen zijn de hoogtes anders ook de sleutelwijdte is dat. B.V. een moer van M3 in normale uitvoering heeft een sleutelwijdte van 5.5mm. en een hoogte van 0.8 x draaddiameter, dus 2.4mm.

Een modelbouwmoer M3 heeft een hoogte van 3mm en een sleutelwijdte van 3.5mm.

Hieruit volgt ; de hoogte is de draaddiameter en de sleutelwijdte is 1.2 x de draaddiameter, volgels de wet van Peter.

Groetjes Peter

joost
    Deelnemer

Peter , bedankt voor je antwoord, maar klopt de maat sleutelwijdte wel voor M3 , 3,5 mm geeft maar een wanddikte van 0,25 mm en dat lijkt mij erg weinig?

gr Joost

marcel s
    Deelnemer

hallo joost

kijk maar in de volgend tabel bij modelmoeren

http://www.microscrews.nl/site_2011-29-10/tabel_11-1.html

pfb
    Deelnemer

Moi Joost,

Je hebt volkomen gelijk, Het was een kop van een boutje van M2.5 wat ik heb gemeten, sorry!

Die zat in het verkeerde doosje.

Groetjes Peter

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven