Myford automatische langsvoeding

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Myford automatische langsvoeding

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 28)
  • Auteur
    Anonymous
    Deelnemer

Wie heeft daar wat informatie over, hoe dat werkt en of dat ook zelf te maken is

mvg guido

Beunhaas102
    Deelnemer

Wat wil je precies dan? Je hebt nu een MyFord zonder langsvoeding, en daar wil je langsvoeding opzetten?

Anonymous
    Deelnemer

Heb een super 7 waar geen “echte” langsvoeding opzit.

Ik kan de tandwielen om draad te snijden wel zo plaatsen dat de as die de langsslede ( leias ? ) aandrijft een kleine spoed heeft en die als langsvoeding gebruiken.

De grootste snelheden zijn dan wel niet meer haalbaar omdat de tandwieloverbrenging dan nogal wat lawaai maakt

mvg guido

Beunhaas102
    Deelnemer

Ik geloof dat een Super 7 het simpelweg niet heeft. De kleinste spoed (ik roep ff wat bijv. 0,5mm) is veel te grof om te gebruiken voor automatische voeding, je zou dan ipv. een gladder oppervlak juist een ruwer oppervlak krijgen met autom. voeding.

Het enigste wat ik me zo kan bedenken is, aan de rechterzijde zit een handwiel, misschien dat je daar een regelbare automatische voeding van een tafelfreesmachinetje op kan bouwen.

Mark2007
    Deelnemer

Of een stappenmotor erop monteren.

Mark

Jeroen
    Deelnemer

Een Super 7 heeft niet alleen automatische langsvoeding, hij heeft ook automatische dwarsvoeding. Hij kan pitches aan van 0,05 tot 4 mm. Ik heb mijn Myford al jaren in gebruik en nog nooit last gehad van rammelende tandwielen. Hij heeft inmiddels 3 chinese freesbanken overleefd maar zijn zuiverheid is nog als nieuw, 4 jaar geleden voor het laatst gesteld, coniciteit over 30 cm minder dan 0,01 mm. Ik heb er een 3 fasemotor op gezet, aangestuurd door een Taian converter en deze motor draait al jaren moeiteloos en vrijel geruisloos op 150% van het nominaal toerental met de draaibank op (van 0! tot) 3000 omw en doet dan, zonder rammelen en zonder schudden, alle bewerkingen inclusief afsteken. Ik heb er een DRO op aangebracht met linealen van het ‘opplaktype’ die zo klein zijn dat je moet zoeken waar die zitten, nauwkerigheid beter dan 0,01 mm. Het geeft een veelzijdigheid, een handelbaarheid en een precisie die je zeker in de prijsklasse van de gemiddelde huidige chinees echt niet terugvindt. Als je een Myford hebt: wees er zuinig op, hij kan alles en hij gaat de rest van je leven mee!

Jeroen

Anonymous
    Deelnemer

Ook ik ben overtuigd van de kwaliteiten en precisie van een super 7 maar een langs of dwarsvoeding zit er standaard volgens mij niet op.

U schrijft van een langsvoeding zonder rammelende tandwielen, waaruit ik opmaak dat U de tandwielen zo kiest dat de as die de langsslede aandrijft een zo klein mogelijke verplaatsing heeft per omwenteling.

Wat zijn dan de verhoudingen en wat is de verplaatsing per omwenteling ?

Kan U die ook gebruiken bij 3000 tr/min ?

mvg guido

Beunhaas102
    Deelnemer

Min. voeding per omwenteling is (als ik Jeroens bericht zo lees) 0,05mm, naar de tandwielverhoudingen ben ik ook wel benieuwd. Dwarsvoeding krijg je door het knopje onder het handwiel uit te trekken.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 28)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven