myford draaibank

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #955
    cornelis1945
    Deelnemer

    beste myford draaibank bezitters,

    kunnen jullie mij vertellen wat de oorzaak van

    het doorslippen van de poelie op het tandwielbus van de spindel tijdens het afsteken op een stuk rond van 45 m/m staal

    ik maak geen gebruik van de exstra vertraging.

    groetjes Cees.

    #8046

    Beste Cees,

    Ik begrijp je niet helemaal! Welke poelie slipt er?

    -> poelie op de motor

    -> één van de poelies op de tussenas

    -> of wat ik denk dat je bedoelt degene op de spindel?

    Op de tussenas zit iig een spie, als hij slipt moet je er een nieuwe spie inzetten.

    [img]http://www.homepages.mcb.net/howe/clutch3.jpg[/img]

    Ik denk dat het op de spindel precies zo gedaan is.

    een spie en 2 inbusjes om hem te fixeren.

    De inbusjes zitten in de middelste “groef”

    Hij mag in geen geval slippen! dat de snaar slipt is tot daar aan toe maar een poelie mag in geen geval slippen.

    Dat hij slipt komt door het ontbreken of kapot zijn van je spie.

    Demonteren van de hoofdspil is niet zo heel lastig ik heb het vorig jaar ook gedaan, helaas zitten de details niet meer in mijn geheugen.

    Gr. KvG

    #8047
    cornelis1945
    Deelnemer

    Beste Klaas.

    inmiddels heb een foto gemaakt.

    het euvel doet zich op de hoofdspindel voor .

    de V poelie slipt bij zware belasting .

    ik denk dat de V poelie gefixeerd moet worden maar hoe , zoo als het er naar uit ziet ken ik geen schroef vinden gr. Cees

    #8048
    pfb
    Deelnemer

    Moi Cees,

    Uit het verhaal begrijp ik dat je geen dubbelwerk gebruikt. Om een as rond 45 van staal af te steken heb je erg veel kracht nodig. Dan kan je er op gaan wachten dat de boel gaat slippen.

    Dus schakel het dubbelwerk in en kijk dan wat de machine kan. Misschien wordt het dan duidelijker wat en waar het slipt.

    Groetjes Peter

    #8049
    marcel s
    Deelnemer

    hallo Cees

    draait je poelie maar blijft het tandwiel dat er naast zit stilstaan

    dan is er tussen de lager bus en de poelie te veel speling ontstaan er zit daar namelijk geen spie tussen te weinig ruimte

    dat is in het verleden ook bij mij wel eens gebuurd als ik de poelie blokeerde om de klauwplaat te verwijderen (na een aanvaring

    waar door hij zeer vast zat geschroeft op de as )

    is dat het geval dan hoor ik het wel

    zo niet dan zullen je verder moeten zoekken

    [img]http://i368.photobucket.com/albums/oo125/Usernamedarrell/1958%20Myford/MyfordLathe1958013-1.jpg[/img]

    mvg Marcel

    #8050
    cornelis1945
    Deelnemer

    beste mensen.

    ik heb wat fotos van de situatie gemaakt.maar ik probeer dit op deze site te zetten.leg mij eens uit hoe dit moet.dan praat dit wat makkelijker. gr.Cees

    #8051
    Mark2007
    Deelnemer

    upload de foto op http://tinypic.com/ kopieer de regel wat staat onder IMG-code voor forums & berichtenforums

    en voeg die in je bericht en voila

    [img]http://i45.tinypic.com/ibgffc.jpg[/img]

    #8052
    cornelis1945
    Deelnemer

    beste mensen.

    het uploden v.d fotos lukt nog niet.komt nog.

    Toen ik de draaibank pas had. ondekte ik dat de exsta vertaging nooit gebruikt was. hij zat muurvast.met veel dunne olie via de smeernippels ingespoten en een stuk as van 0,5mtr tussen de vierklauw voorzichtig met veel ellebogenstoom heenenweer bewegen kwam hij los daarna met veel vet

    doorgesmeerd kwam de tandwielen in beweging.

    Zou door deze actie teveel vet of olie tussende bronzentandwielbus en poelie v.d

    hoofdspindel miscien de oorzaak kunnen zijn.

    Ik denk er hardnekkig over de zaak te demonteren en te onderzoeken of het

    verstandig is een of andere borging te maken, vlg.de

    tekeningen van Myford is dit niet aanwezig.

    gr.Cees

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven