myford super 7

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 55)
  • Auteur
    ken
    Deelnemer

hallo

kan er mij iemand helpen , ik heb namelijk onlangs een tweedehands myford super 7 gekocht , dit door mijn interesse in draaibanken en doordat ik me stillaan wil begeven in de wereld van modelbouw .

het probleem is dat mijn draaibank trillingen vertoont , (soms schud hij echt van voor naar achter !!! .

ik kan hier niet de oorzaak van vinden en hoop dat er mij hier iemand kan helpen .

mvg

ken

ger
    Deelnemer

Lijkt me een gevalletje onbalans.

Zit er een klauwplaat op ? zo j a even er afhalen en kijken of het verschil maakt.

verder even kijken of alle draaiende delen goed vast zitten en of slingeren (hoogte slag).

Het kan in elk draaiend ( snel draaiend) onderdeel zitten.

Als je eenmaal gevonden hebt wat de onbalans veroorzaakt moet je dit verhelpen.

overigens , te slappe aandrijfriemen kunnen ook trillingen veroorzaken, maar schudden van de machine is waarschijnlijk onbalans.

ken
    Deelnemer

hey ,

alvast bedankt voor je reactie .

ik denk inderdaad dat ik met een geval van onbalans zit , eerst dacht ik dat het aan de onderkast zou liggen , dat de bovenplaat niet stevig genoeg was , maar gisteren voelde ik dat de aandrijfriem op de poeli van de motor vrij slap was , ook zag ik dat hier een slag in zat als ik de bank rustig liet draaien .

nu heb ik vandaag de riem aangzspannen met resultaat dat het 5 maal erger geworden is !

als ik de bank op een 1500 toeren laat draaien dan blijft de bank bijna niet meer op haar plaats staan .

ger
    Deelnemer

Als er een hoogteslag in de poelie van je motor zit , zou ik dat eerst oplossen, want als de poelie van je spil wel goed loopt, dan zou je een zwaar punt moeten voelen bij het ronddraaien van de spil , das het punt waar de riem erg strak getrokken wordt.

Grote kans dat je probleem daar mee opgelost is 😉

ken
    Deelnemer

hey , wat bedoel je eigenlijk met een hoogte slag ?

en mocht het dit zijn , hoe los ik dit dan op ?

als ik de bank rustig laat lopen dan zie ik een slag in de aandrijf poeli , hiermee bedoel ik , het is juist alsof deze er scheef op zit .

kan ik de poeli er gewoon met een poeli trekker vanaf halen ?

wat voor fraaibank heb jij zelf als ik vragen mag ?

gr

ger
    Deelnemer

Hoogteslag is dat als je poelie op en neer gaat, je hebt ook een zijdelingse slag wat in de regel iets minder problemen geeft met onbalans 😉

Als hij beide heeft dan zit hij er scheef op of je as is krom.

Ik heb geen myford draaibank, dus kan je niet precies vertellen of je de poelie er met een poelietrekker af kan krijgen, maar ik denk het wel .

Hoe je het oplost moet je bekijken als je hem er af hebt, het kan n.l. zijn dat je motoras krom is ( klap gehad? ), kan zijn dat je poeliegat te groot is, kan ook dat je poeliegat scheef zit.

Dat zou je even goed moeten bekijken, er hoort geen slag in te zitten natuurlijk ;)

Wat voor draaibank ik heb , heb 3 verschillende chineese draaibankjes thuis , maar heb op mijn werk hembrug en schaublin 150.

Die Schaublin is overigens kampioen in trillingsvrij draaien :D

Wat je nog kan proberen is de aandrijfriem even losgooien, en kijken of je door de motor alleen te laten draaien nog steeds dat schudden hebt, is hij dan absoluut trillingvrij , dan zit er toch een probleem in je aandrijving of o.i.d.

ken
    Deelnemer

hey , ik heb vandaag de riem er eens afgegooid en het resultaat is dat de bank dan niet meer trilt of schud , dus het zal daar ergens aan liggen denk ik , zelf heb ik geen poeli trekker , dus ga er straks even eentje lenen en eens zien of ik hem eraf krijg .

ik hou je op de hoogte .

mvg

ken

ken
    Deelnemer

hey ik heb vandaag de poeli eraf gehaald , alles nagekeken en terug gemonteerd , ik denk dat hij er scheef op zat .

maar als ik nu de bank laat draaien zonder drieklauw of wat dan ook , dan loopt hij mooi rustig , draai ik de drieklauw erop dan heeft hij weer trillingen , nu dacht ik dat het aan de drieklauw zou liggen dus heb ik de meeneemplaat erop gezet en daar heeft hij het ook mee !

zou het dan toch kunnen dat de constructie van de onderkast te zwak is en deze meegeeft ?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 55)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven