myford super 7

8 berichten aan het bekijken - 17 tot 24 (van in totaal 55)
  • Auteur
    marcel s
    Deelnemer

Hallo Ken

wat ik daar mee bedoel is het volgende

de spindel waar normaal de klauw plaat op geschroefd zit die moet je proberen als hij draait zonder klauw plaat te remmen met bijvoorbeeld een stukje hout en kijken of hij dan trilt

mvg marcel

ger
    Deelnemer

Ik zie dat je de originele onderkast hebt, ga er maar van uit dat dat stevig genoeg is, anders had er al heel snel een mede myford eigenaar je hier op gewezen denk ik.

Bankje ziet er overigens nog prima uit op het eerste gezicht 😉

Machine lijkt me goed onderhouden, dus ga er vanuit dat er geen gekke dingen met je aandrijflijn is gebeurd.

Het probleem kan hem ook nog in de aandrijfriemen zitten, hoe zien die er uit? als die flink staan te klapperen dan gaat de boel ook trillen.

ken
    Deelnemer

ja hij ziet er heel netjes uit , das ook één van de reden waarom ik hem gekocht heb .

en de aandrijfriemen zijn als nieuw , dus daar zal het ook niet aan liggen denk ik.

nu heb ik de poeli er wel niet helemaal af gehad , heb hier een tik of twee tegen gegeven en toen zag het er al beter uit , maar ik zie dat hij nog steeds een slag vertoont als hij stil draaid , weet jij soms hoe ik hem er helemaal af krijg ?

van wat ik kan zien bestaat deze uit twee delen , de buitenste waar de riem op loopt en dan zit er een soort spanschijf in .

zie ik dit goed ?

had al gedacht dat de binneste ring soms conisch zou kunnen zijn ,

of kan ik hier gewoon de poeli trekker op zetten ?

http://s882.photobucket.com/albums/ac22/kenmelis/

als je even naar de link gaat dan zie je dat ik er een foto bijgeplaatst heb ,

de poeli waar ik het over heb is degene uiterst links onder , hier zie je goed wat ik bedoel met de binneste ring , deze is in principe een splitring waardoor ik er vanuit ga dat deze gespannen word op de motoras door de buitenste poeli erover te trekken .

ken
    Deelnemer

hey marcel , heb hem proberen te remmen , hij trilt dus niet als ik hem rem , ik heb hem voledig stil gelegd en hoorde enkel de motor draaien , geen trillen .

ik zoek me rot en vind geen oorzaak , het enig dat ik me kan bedenken is dat het aan de poeli ligt , dus mocht iemand hier weten hoe ik deze er volledig af krijg , dan hoor ik het graag :?

gr

ken

Jeroen
    Deelnemer

Ziet er mij een mooi bankje uit met originele Myford onderzetkast, weliswaar zonder olieopvangschaal. Die kast moet sterk genoeg zijn. Sterker nog, ik heb míjn draaibank een tijdje gebruikt terwijl hij los op de tafel stond. Liep als een naaimachientje, geen trilling te bekennen, laat staan schudden. Dat kan het dus niet zijn.

Ik zie daar wel een inverter zitten. Dat betekent dat er een andere motor opgezet moet zijn (de originele is een éénfase motor met sleepanker). Is die motor in orde? Zit de motoraspoelie er goed op?

Ik zie ook een clutchlever. Dat handel rechts van de bovenste as. Daarmee kun je heel snel de spindel even van de motor koppelen zonder deze steeds aan en uit te hoeven schakelen (met een inverter niet meer van belang). Als je die clutch gebruikt, ontkoppelt dus, met alleen draaiende motor, slingert de machine dan ook?

Jeroen

ken
    Deelnemer

hey jeroen ,

dat is het net , die poeli wat op de motoras zit slingert een beetje !

als ik de machine rustig laat lopen dan zie ik dit vrij goed dat er een slag in zit , maar ik weet niet hoe deze poeli eraf kan , mocht jij hier ervaring mee hebben dan hoor ik het graag van je .

maar kan dit wel de oorzaak zijn ?

gr

ken

ken
    Deelnemer

wat de clutchlever betreft , dit ga ik zo meteen eens proberen .

ik hou je op de hoogte .

gr

ken

Henry
    Deelnemer

Ken,

Is het mogelijk dat je een duidelijke foto maakt van de motorschijf?

Het lijkt er op dat de v-snaarschijf is verbust maar het is ook mogelijk dat het om een klembusschijf (taperlock)gaat.

Als dit soort schijven niet op de juiste wijze gemonteerd worden gaan ze slingeren.

Beter eerst even goed kijken dan direct met een trekker de zaak kapot trekken.

Groeten Henry

8 berichten aan het bekijken - 17 tot 24 (van in totaal 55)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven