myford super 7

8 berichten aan het bekijken - 41 tot 48 (van in totaal 55)
  • Auteur
    Kloppertjes
    Deelnemer

ken wrote:

in deze handleiding spreken ze dus ook over twee gaten met schroefdraad en één gat met halve schroefdraad en een blinde kant .

nu opzich lijkt dit ook wel logisch , maar ……. in mijn geval is het weer eens een raadsel !

ik vind in de poeli inderdaad drie gaten terug , maar alledrie met draad aan één kant !!!!

Dat ze alledrie slechts draad aan 1 kant hebben klopt. De twee gebruikte gaten hebben alleen draad in de “velg” en drukken dus bij het aandraaien de rand stevig op de naaf. Het uitdrukgat heeft alleen draad op de naaf, door hier een schroef in te draaien druk je dus juist de naaf van het gat af.

ken
    Deelnemer

hoi idereen ,

ik heb een paar foto’s gemaakt en bijgeplaatst van de motor en de ophanging ervan .

ik hoop dat dit toch nog origineel is ?!? anders heb ik straks 1000 euro betaald voor een bankje waar een hoop dingen geen origineel meer van zijn ! :(

ik nog eens een half uurtje de tijd genomen om de poeli eraf te krijgen maar deze weigerd alle medewerking !!! :(

hij zit werkelijk meer dan moervast ! hieruit veronderstel ik dat deze er hoogstwaarschijnlijk ook wel scheef op zal zitten .

morgen ga ik ermee verder, en zoals steeds hou ik jullie op de hoogte .

hier nog eens de link naar de foto’s die ik heb bijgeplaatst .

http://s882.photobucket.com/albums/ac22/kenmelis/

gr

ken

Jeroen
    Deelnemer

Wat je op die foto’s laat zien ziet er naar mijn idee zeer origineel uit. De opspanplaat is een gietstuk met sleuven er in om de motor goed te kunnen positioneren en als je de foto even bestudeert kun je zien hoe hij scharnierend opgehangen (onderkant) en met de twee strips gefixeerd is bij de juiste snaarspanning (bovenkant). Ik kan aan mijn S7 geen dingen zien die anders zijn dan op de foto (behalve de kleur: groen, iets jongere bank). Ik heb zelfs dezelfde Taian inverter die mij overigens uitstekend bevalt.

Ik vind de bank er bovendien goed uitzien. Ik kan het natuurlijk vanuit hier niet nameten maar als er nu geen echt grote scheuren of torsies in bed of opbouw te vinden zijn, kan ik me niet voorstellen dat hij het niet gewoon zou moeten doen. Kortom, ik denk dat ik je redelijk veilig gerust kan stellen; ik vind 1000 euro beslist niet te veel, immers, áls hij het doet heb je een precisiebankje waarbij heel wat moderne banken (met alle respect!) vér op afstand blijven.

Het enige dat dus niet origineel is, is de motor met poelie. Een eigenaardig verhaal. Die motor ziet er namelijk ook niet slecht uit (ikzelf gebruik een Loher) en hij lijkt goed op zijn plaats te zitten. Dan zou die poelie dus de veroorzaker moeten zijn van trillen en schudden van de machine? Het kán. Maar het blijft vreemd.

Dat schudden en trillen, hoe heftig is dat eigenlijk? Komt de machine met kast en al van zijn plaats?

Jeroen

ken
    Deelnemer

hey jeroen ,

neen de trillen is niet zo erg dat hij van plaats gaat komen , nu zou dat ook niet kunnen omdat hij met vier kielbouten (trekbouten) in de beton verankerd is !

ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven , het zijn trillingen die je niet meteen ziet of je moet al goed kijken , maar als je een beetje tech onderlegd bent hoor je ze wel , het best neem ik ze waar als ik men hand op de bank leg , op het bed of op de poeli kast .

en de bank doet het wel hoor , heb er reeds een paar proefstukjes op gedraaid .

maar om precisie werk te kunnen maken zoals het mij destijds is aangeleerd ( tot op 0.01 mm ) mag zo een bank niet trillen , juist ?

en dit is nu net waarom ik voor deze bank gekozen heb .

nu moet ik hem wel nog waterpassen met de machine waterpas , maar zolang ik trillingen heb lijkt me dit nog niet nodig .

maar zoals ik reeds zei , de poeli zit werkrlijk muurvast , en deze moet er eerst af .

dan heeft de vorige eigenaar tussen de bank en de onderkast rubberen lapjes geplaatst , kan dit kwaad ?

erg slim is de man niet geweest want de klauwen van de drieklauw zaten alledrie ook totaal niet op hun plaats !

dat mijn bankje niet van de jongste is kun je wel zeggen , heb myford hierover gemaild , volgens hun , 46 jaar oud !!! 8)

Jeroen
    Deelnemer

Dat maakt het wat duidelijker, trillingen zonder schudden. Ik bedoel: dat zou wel degelijk aan onbalans van die poelie kunnen liggen, helemaal nu het er op lijkt dat die er inderdaad met een bankhamer op vastgeslagen is. Het stelt gerust, het zou dus alleen een kwestie van andere poelie kunnen zijn.

Precisiewerk met een tolerantie van 0,01 moet ook bij een Myford bank van 46 jaar (ik had hem jonger geschat) makkelijk kunnen (mits goede conditie). Hoewel ik geen bankwerker ben en het niet nodig is voor normaal modelbouwwerk, meen ik op de mijne daar zelfs de helft van te kunnen halen (met een DRO). Kortom: goede keus! Maar inderdaad lijkt me een redelijk trillingvrij bedrijf er een voorwaarde voor.

Rubberen lapjes hebben geen nut. Zij duiden er op dat de vorige eigenaar ook met die trillingen heeft geworsteld. Moettie maar geen bankhamers gebruiken op een draaibank! Het is ongelofelijk maar je komt dat soort geweld wel vaker tegen.

Bij draaiwerk drukt de beitel het machine bed naar beneden. Dat bed tordeert. Weinig slechts, dat wel, maar voor échte precisie te veel.

De bank hoort daarom met speciale bouten (met extra moer tussen bank en kast) onwrikbaar op de kast te zijn aangebracht. Met die bouten kun je hem stellen. Juist bij deze originele Myfordkast zou dat moeten kunnen. Álle vier bouten moeten vastgedraaid zijn, eerst die aan de kant van de vaste kop en daarna die van de losse. Met de moer-tussen-bank-en-kast kun je de altijd enigszins aanwezige torsie uit het bed halen; hoe zwaar dat bed ook is, er is maar heel weinig kracht voor nodig om hem een fractie te torderen. Dat lijkt overdreven maar zuiver cylindrisch draaien over enige afstand (bij enkele centimeters al duidelijk merkbaar, is er dan niet bij.

De originele gebruiksaanwijzing beschrijft dan ook het gebruik van een dik stuk draadeind, alleen in de losse kop, met twee paar moeren op een afstand van pak ‘em beet een decimeter. Tussen de moerenparen een schijfje messing, 3 mm dik. Met een verse beitel kun je daar heel dunne laagjes afnemen, zonder dat draadeind te vervormen. Je raadt het al: bij echt cylindrisch draaien moeten de schijfjes na één zo’n beitelgang identiek zijn. Met dit draadeind tussen de centers kun je overigens ook de losse kop heel precies afstellen (eerste de stelpennetjes losdraaien). Ik gebruik deze methode omdat ik geen bankwaterpas heb.

Je zult zien dat het stellen van die rechter twee steunbouten nog een heel werk wordt. Maar áls hij dan zit, dan zit hij geheid. Ikzelf heb geen originele kast maar één van hout en om het ‘antitorderen’ mogelijk te maken er een groot stuk U-balk ingelegd. Het voordeel dáárvan is overigens ook dat de afstelling niet meer van kast of de plaats ervan afhankelijk is, in mijn geval met een werkplaats in een (grote) slaapkamer, een aanzienlijk voordeel. Ik heb hem sinds de eerste keer nooit meer hoeven nastellen, is nog steeds perfect cylindrisch ook al heb ik de bank al diverse malen van zijn plaats gehaald. Je zou het eens moeten zien.

Rubberen lapjes kunnen dus kwaad en zolang die er tussen zitten is vastbouten aan de vloer geheel zinloos (hooguit goed tegen omvallen; omvallen – of kantelen – is van verzekering uitgesloten).

En dan die poelie. Kun je daar geen ouderwetse zware poelietrekker op geplaatst krijgen? Het vervelende is dat je die motor er zo niet af kunt halen (om de rest van de bank tegen geweld te beschermen). Die poelie past immers niet door het gat in de beschermkast. Je kunt wel de achterse ‘hingeguard’ (kastdeur) er af halen, is in ieder geval iets.

Hou ons op de hoogte.

Jeroen

ken
    Deelnemer

hey jeroen ,

dat ik de motor er zo niet af krijg is inderdaad wel jammer , de poeli is inderdaad te groot voor het gat .

hetgeen ik schrik van heb is dat als ik er met een hamer een tik op ga geven ik de motor lagers ga beschadigen , zoals je wel weet zijn deze meestal vrij gevoellig voor slagen !

maar ok ik ga straks tijd maken en zien of ik hem er vandaag af krijg .

die bouten waar je het over hebt om de bank op de kast te monteren , deze dienen ineens ook als stelbout als ik het goed begrijp ?

zijn dit speciale bouten van myford ?

wat de precisie betreft is het inderdaad zo dat precisie staat of valt met het feit hoe goed je bank is uitgelijnd (machine waterpassen ).

maar hier ben ik nog niet aan toe , eerst en vooral moet ik de oorzaak van het trillen zien te achterhalen en verhelpen .

mijn bankje ziet er inderdaad erg netjes uit voor haar leeftijd , de dingen die te controleren waren heb ik terplaatse bij aankoop gecontroleerd en dit zat wel goed , het bed heeft zeer weinig of geen speling (van wat ik kon zien en meten hé !) de hoofdspindel heb ik de klauw afgehaald en een klokje opgezet , was tot op een 0.01 zuiver de naald beweegd wekelijk niet !!!

dit soort dingen ben ik wel vrij gerust in dat het nog allemaal goed zit .

enkel de bewigings as (spil ) ven de dwarsslede heeft iets of wat speling , maar als je iets of wat kan draaien weet je dit wel op te vangen .

maar in principe zou ik hier een een ander in moeten zetten .

de freqentie regelaar (inverter) ben ik nog niet helemaal mee weg , hier zou ik volgens de handleiding niet enkel traploos maar ook digitaal het toerental mee moeten kunnen instellen of bepalen , maar dit lukt om de één of andere reden niet .

maar nog eens , dit zijn zorgen voor later eerst de trillingen aanpakken .

ik hou je allesinds op de hoogte ,

gr

Jeroen
    Deelnemer

Myford heeft daar inderdaad speciale stelbouten voor. Maar met een gewoon stukje draadeind en vier moeren kom je ook een heel eind; twee moeren voor bevestiging aan de kast, dan één moer onder de bankvoet en één moer erboven. Zoiets. Maar je hebt gelijk, eerst die v…. poelie.

Jeroen

Foden_sam
    Deelnemer

enkel de bewigings as (spil ) ven de dwarsslede heeft iets of wat speling , maar als je iets of wat kan draaien weet je dit wel op te vangen .

maar in principe zou ik hier een een ander in moeten zetten .

Ken

Even ingaand op bovenstaande: bij Arc-Eurotrade (http://www.arceurotrade.co.uk/projects.aspx) staat hoe je de spindel van de dwarsslede kunt verbeteren door toepassen van 2 druklagertjes en een naaldlager. Omschrijving van hoe en en met welke maat lagertjes staat op de site beschreven. Heb dit toegepast op mijn ML10 en het geeft zeker een verbetering. Je haalt er geen speling op de draad mee weg natuurlijk, maar wel de speling uit de bevestiging van slede aan spindel. Succes met je Myford 7

8 berichten aan het bekijken - 41 tot 48 (van in totaal 55)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven