myford super 7

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 16)
  • Auteur
    ken
    Deelnemer

beste myford bezitters ,

kan iemand me vertellen of het normaal is dat het lagerhuis van de hoodspindel tamenlijk warm word ? (lagerhuis net achter de klauwplaat ) ?

gr

ken

wijns
    Deelnemer

Ken

Dat hangt een beetje af van het toerental dat je draait.

Als ik op mijn bank een paar uur draai tegen een 1500 t/m word die lager handwarm. Ook bij zwaar ( voor zover je met een myford zwaar werk kan verichten ) merk ik ook een kleine temperatuur verhoging van de lager.

Bij mijn machiene gebeurt de smering door het vullen van een klein klepje aan de voorzijde wat in verbinding staat met een soort van “wiek” die op zijn beurt via de lager tegen de onderzijde van de hoofdas drukt.

Mogelijk is de speling bij uw bank wat krap. Die kan je regelen via de kogellagers aan de linker kant van de hoofdas.

Dirk

ken
    Deelnemer

hey wijns ,

heb jij ook een super 7 ?

ben je er tevreden over ?

en welke stelschroeven zijn dit dan , ik vind ze niet terug ?

gr

pfb
    Deelnemer

moi Ken,

Mijn super7 blijft ‘hand’ warm, ook bij 2100 omw. Het nastellen van de hoofdas gebeurd door de stelringen aan de linkerkant, bij de wisselwielen,

een weinig te verstellen. Als je de klep opend zie je bij de riemschijf ook nog een stelring zitten. Probeer zo weinig mogelijk te veranderen, eerst weer voelen. Als je teveel doet gaat je hoofdas ruimte krijgen die je net niet wenst.

Er is een boek te koop, vermoedelijk heeft Camden Books ( zie Links ) het in voorraad. Succes!

Groetjes Peter

ken
    Deelnemer

hey ,

bedankt voor het antwoord , dit helpt me een heel stuk verder .

een vraagje aan mede super 7 bezitters , hoe hebben jullie de bank opgesteld ?

op een originele onderkast of op een eigen fabrikaat ?

ik heb een originele onderkast , mag ik deze op een stuk rubber van 10 mm dik zetten of moet deze rechtstreeks op de betonnen vloer ?

en welke olie gebruiken jullie voor het bed , de lagers en de tandwielen ?

ik heb gezocht naar de olie welke myford voor schrijft maar vind deze nergens .

tot slot , hoe krijgen jullie de olie in die kleine smeer nippels ? ik heb een olie potje maar het gutst er langs alle kanten langsdoor !

als jullie een antwoord hebben op één of meerdere van mijn vragen hoor ik het graag van jullie .

gr

ken

pfb
    Deelnemer

Moi Ken,

Tonna 68 is een leibaanolie van Shell. Dit gebruik ik voor al de smeerpunten. Met een kleine “vetspuit” gevuld met die olie kun je de nippeltjes bedienen.

Mijn machine staat op een originele onderkast waaronder ik 4 trildempers heb gezet. Je weet wel die dingen die je ook kunt instellen, zodat de draaibank goed recht staat. Je hoeft niks in de beton vast te zetten als de machine goed uitgelijnd staat. Dan draait hij overal dezelfde diameter en trilt haast niet.

Groetjes Peter

ken
    Deelnemer

tja , jij bent al de zoveelste die me zegt dat de bank losstaand zelfs niet mag trillen !

mijn bankje trilt dus wel en ik krijg het er niet volledig uit .

dacht eerst dat het aan de poeli lag , deze is niet de originele en vertoond een kleine slag ( als ik de machine langzaam laat draaien en er van de zeikant op kijk zie ik hem een kleine slag hebben )

nu krijg ik deze poeli er niet af (heb echt al alles geprobeerd ) ook heel veel raad gekregen van mensen hier op het forum .

maar niet los te krijgen , heb hem er wel wat rechter op gekregen

maar nog steeds trillingen .

zie het echt niet meer zitten :(

pfb
    Deelnemer

Moi Ken,

Dat de bank trilt ligt misschien niet (alleen) aan de poelie. Door het verbouwen van mijn huis heeft mijn bank ruim een jaar niet gedraaid.

Op het moment dat ik iets wilde gaan doen bleek de machine erg te trillen.

Na veel zoeken; de V-snaar heeft al die tijd, op spanning, in één stand gestaan en was haast niet meer te vervormen.

Dus de snaar vervangen en klaar was Marie.

Een idee?

Groetjes Peter

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven