MYT engine, Massive Yet Tiny

De nieuwste berichten Forums Motoren Verbrandingsmotoren MYT engine, Massive Yet Tiny

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #305
    Beunhaas102
    Deelnemer

    [img]http://www.commutefaster.com/myt1.jpg[/img]

    Het moet haast wel waar zijn dat Raphial Morgado zijn inspiratie uit hoger sferen ontvangt. Hij kreeg het idee voor de Massive Yet Tiny (MYT) motor, die het aanzien van de wereld zal veranderen. Een diesel in een kastje van 35 cm lang en 35 cm diameter, die 850 pk levert. Met compressor zou hij wel 3000 pk uit zijn zak schudden!

    Een jaar geleden toonde Angel Labs de MYT motor op de autoshow van Los Angeles, nadat voorjaar 2005 de eerste demonstratie was gegeven. De (vertaalde) aanduiding ‘enorm en toch minuscuul’ is een gedeponeerd merk, evenals de bijnaam Mighty Engine, de ‘machtige motor’.

    Angel Labs is een in 2005 opgerichte ontwikkelingsmaatschappij waarin de kennelijk zeer begaafde heer Morgado meer dan honderd uitvindingen onderbracht. Deze in 22 jaar gedane ontdekkingen moet/mag Angel Labs uitwerken tot productierijpheid, waarna andere bedrijven ze op de markt kunnen brengen.

    Alleen al door de Mighty Engine, die alle bestaande soorten motoren en pompen kan vervangen, zal de wereld voorgoed veranderen. Dat u het maar vast weet.

    32 cilinders

    Het kan zijn dat een lichte achterdocht in uw nekharen kriebelt. Wij geloofden het ook niet meteen. Maar op de website van Angel Labs wordt vrijmoedig en uitvoerig onthuld hoe het in elkaar zit. De Mighty Engine werkt als diesel, met een compressieverhouding van 25:1, en acht zuigers met 76 mm boring en 95 mm slag. Maar hij zou, met een toepasselijk brandstofsysteem erop, net zo goed op benzine kunnen lopen. Raphial Morgado zelf dacht aan bio-brandstof, om de mensheid maximaal te dienen.

    Deze video toont hoe de zuigers door een ringvormige cilinder achter elkaar aan lopen. In die ringcilinder zitten aan tegenoverliggende zijden paarsgewijs een in- en uitlaatpoort. Bij twee omwentelingen van de krukas, zoals nodig voor een conventioneel viertaktproces, raffelt de Mighty Engine liefst 32 ontstekingen af. Zodoende vergelijkt men hem met een conventionele 32 cilinder diesel van 13,8 liter inhoud.

    Klik op de afbeelding voor een animatie van de Mighty Engine. Roterende zuigers

    Er zitten in de Mighty Engine maar vijftig onderdelen, hij weegt slechts 68 kg. De grote truc is hoe twee sets van vier zuigers, in één richting achter elkaar aan jagend, zo ver gekregen worden het spel van compressie en expansie te spelen. Veel mooier wordt het immers niet, een zo simpel gebouwde motor met alleen maar rondgaande delen, geen trilling zoals bij heen en weer gaande zuigers, geen kleppen, maar open in- en uitlaatgaten.

    Een getekend bewegingsproces laat zien dat elke set zuigers met een excentrische pen, die werkt als krukmechanisme, vast zit aan een klein tandwiel. De tandwielen van de twee sets zuigers lopen langs een zonwiel, een tandkrans die vast in het motorhuis is gemonteerd. Door het krukmechaniek aan de kleine tandwielen gaan de zuigersets beurtelings versnellen en vertragen, bij een vast toerental van de tandwielen om het zonwiel heen.

    Nog niet klaar

    Meesterlijk bedacht, waarbij het geheim zit in de juiste timing tussen de twee zuigersets onderling, en de poorten in het motorhuis. Dat heeft de heer Morgado uitgewerkt, nog niet uitgewerkt is de precieze mechanische uitvoering. De machine wordt gekoeld met olie en lucht, dat zou voldoende zijn, er is een lang expansietraject waarin de verbrandingsgassen arbeid leveren en daarbij meteen flink afkoelen.

    Maar let op hoe de zuigersets nu precies vast zitten aan de planeettandwielen. Kennelijk zitten de zuigers als ‘oren’ op een rond lichaam gemonteerd, met twee van die ronde lichamen op concentrische assen tegenover elkaar gezet. Daar omheen moet nog de cirkelvormige ‘cilinder’ liggen. Wij geloven niet dat daar voldoende afdichting mogelijk is. Ook zijn we een beetje bezorgd hoe zowat duizend pk door excentrisch in een paar tandwieltjes gemonteerde pennetjes moet gaan.

    Maar dat is dus nu de zorg van Angel Labs, om daar antwoord op te vinden, en dan het project door te geven aan een al dan niet nieuw op te richten productiebedrijf. Machtig interessante motor, maar of de mensheid daarmee binnenkort al een betere toekomst zal binnentreden?

    Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)

    http://www.amt.nl/web/sho…-pk-in-zakformaat%3F.html

    http://www.rbimovies.nl/m…nginevideo.wmv?rnd=695453

    http://www.angellabsllc.com/

    http://www.amt.nl/upload/…7-animatie__MYT_Motor.xls

    #2817

    Het motorconcept van de mighty engine heb ik (en met mij iedere techneut waarschijnlijk) al lang eens bedacht. Echter, je stuit steeds op dezelfde problemen, het is eigenlijk gewoon een reciprokerende zuiger die telkens moet versnellen en tot stilstand gebracht moet worden. De zuigersnelheid blijft een probleem en dit wordt versterkt door de middelpuntvliedende kracht en het feit dat deze ook nog een omtrekkende beweging aflegt. Smering is onmogelijk dus je zult een smeermiddel aan de brandstof moeten toevoegen (daarom is de 2 takt aan het uitsterven!) Al met al dus niets nieuws onder de zon. Wel een heel compact model voor het opwekken van relatief veel vermogen maar daar zit dan ook het grootste probleem: Het koelend oppervlak is veel te klein en deze motor zal dan ook direct oververhit raken! Nog afgezien van de zuigers die zowel aan de boven en onderzijde verhit worden. In het verleden is reeds bewezen dat dit voor thermische problemen zorgt.

    Toch heb ik veel respect voor deze man die zich blijkbaar door niets en niemand laat tegenhouden en in zijn idee blijft geloven. Hij weet publiciteit te genereren en blijkbaar ook funding. Dankzij dit soort mensen hebben we binnenkort misschien wel een beter motor.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven