nieuw hier

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 16)
  • Auteur
    raf
    Deelnemer

hallo

ik ben nieuw hier op dit forum en meteen al een vraagje

ik heb een frees machine op de kop kunnen tikken

een MAHo 300P

http://users.pandora.be/mycl/raf/IMG_0119%20(Small).JPG” class=”bbcode_url”>http://users.pandora.be/mycl/raf/IMG_0119%20(Small).JPG

we hebben ze vandaag aangesloten en deze machine werkt perfect

buiten dat ik niet weet welke olie ik in het reservoir voor de hydrloische smering moet gebruiken

in de hand leiding die er bij is (dikke kaft met boeken)kan ik er niets over vinden

er zit een heel dunne doorscheinende olie in de vergaar bak

iemand een idee ???????

of meteen alles er uit en opnieuw vullen met nieuwe olie ????

groeten raf

Frits
    Deelnemer

Morgen Raf,

Maar wat is het nu, smeerolie of hydraulische olie? Pas op, dat je die niet verwisselt. 😯

Als je zegt vergaarbak en ik bekijk de foto dan kan het ook nog koelvloeistof zijn waar je over praat. En de machine zou best eens hydraulisch bediend kunnen zijn. :? :?

Als die “smeer”olie nog dun en doorschijnend is zou ik het nog niet vervangen. De meeste “afgewerkte” olie ziet er zwart en drabberig uit. 😉

Van hydraulische olie ken ik geen kwaliteitsgegevens helaas, vraag dat eens bij een bedrijf dat traktoren of shovels repareert.

Frits

raf
    Deelnemer

hallo frits

aan de onderkant zit er een grote vergaarbak waar de koelvloeistof in opgevangen wordt

in dit geval denk ik dat het snij olie is daar ze nogal dik is en tamelijk kleeft

deze olie is niet vervuild daar ze nog mooi doorschijnend is

ik zal straks een foto posten van de achterkant

Daar zit een reservoir met een pomp er op die door de machine mee gestuurd wordt.

http://users.pandora.be/mycl/raf/IMG_0142%20(Small).JPG” class=”bbcode_url”>http://users.pandora.be/mycl/raf/IMG_0142%20(Small).JPG

de sturing loopt als volgt

na het aanzetten doorloopt de machine een cyclus

de smeerpomp springt aan (hoge fluit toon door hoog toerental)

indien er genoeg druk kan opgebouwd worden de X, Y, Z as gecontroleerd (bewegen allemaal een klein stukje)

en de boorkop gaat een paar keer langzaam links en rechts

en dan krijg je op de display reddy te staan en kan je beginnen

nu komt er reddy en dan direct een minuut daarna error

en dan de code dat er te weinig olie in het reservoir van de kleine pomp zit

je ziet ook aan het peilglas dat het olie peil onder de laagste streep staat

ik denk dat de smeer olie en de hydroliek dezelfde olie zijn

en dat onder in die opvangbak koelvloeistof of in dit geval snij olie zit

ik heb een mailtje gedaan naar het bedrijf van waar de machine komt maar ik denk dat ze in verlof zijn

maar bedankt voor de info hopelijk krijg ik deze frees snel in werking

groetjes RAF

Frits
    Deelnemer

Hallo RAF,

Aan het plaatje te zien gaat het om de centrale smering. Maar waarom men in hemelsnaam de machine met een pompsysteem zou smeren kan ik niet begrijpen, tenzij dat ding dag en nacht continue belast wordt. :?

Uit jouw verhaal begrijp ik wel dat de machine waarschijnlijk “hydraulisch”?? wordt bewogen. Tenzij je op de XYZ assen nog elektromotoren (stappenmotoren) kunt ontdekken. En zo op de foto 1 te zien zitten die er ook. Is die machine ook handmatig instelbaar?

Hoe kom je aan zo’n “monster”? Ik hoop dat je hem erg goedkoop hebt kunnen kopen. Veel succes er mee.

Wat ga je er eigenlijk op maken, vertel ons dat ook eens?

Frits

raf
    Deelnemer

hallo frits

er zitten stappen motren op

en de maschine is niet handmatig te bedienen

er zitten dus geen wieltjes aan zoals aan een draaibank

de prijs van het maschientje viel best mee

opladen want ze staat in de weg prijs

dus vrachtwagen gehuurt en gaan opladen

dit was dus de prijs

de handboeken en dergelijke zitten er bij

dan nog een stuk om tandwielen te frezen

nu waar ik hem voor ga gebruiken

ik doe scheeps modelbouw

met name duikboten

deze sluiten met een bajonet sluiting

het draaien was geen probleem maar die stukken er tussen uit frezen liep soms niet altijd goed

het vinden van de juiste overbrenging voor de tandriemen was soms ook een probleem

bij deze dus niet meer (als ik een verdeel plaat koop/maak)

de waterdichte afdichtingen bestonden uit deels gekochte messing koppelingen met eigen gemaakte sluitstukken voor de O ringen

in mijn tak van de modelbouw hobby zijn er toepassingen genoeg

http://users.pandora.be/mycl/1000/” class=”bbcode_url”>http://users.pandora.be/mycl/1000/

hier een idee van wat ik bouw

deze boot licht op de bodem in mol op het zilvermeer

dit is 5 meter diep

de boot zelf is haast 2 meter lang

de reden dat ik me bij de stoom groep heb aangemeld is een logische vervolg op het aanschaffen van het machientje

we hebben ook mensen die zich met stoom bezich houden

en daar jullie heeeel veel zelf maken (haast alles)

en ik het principe heb

vraag het meteen aan de mensen die het kunnen weten

zo ben ik hier op dit forum terecht gekomen

het is wel geen stoom waar ik mee werk maar wel met de zelfde symbolische begrippen namelijk H2O

en als het over druk gaat ben ik er ook bij

5 meter is ongeveer 500 gr per ²cm

hoop wat meer inzicht te hebben kunnen geven over mijn hobby en ik hoop hier nog veel te kunnen leren

groeten raf

ps stoom duikboten hebben ook bestaan en reeds gevaren in model dus wie weet

Frits
    Deelnemer

RAF,

Zie je nu wel, die frees wordt gewoon net als bijna alle frezen elektrisch gestuurd met stappenmotoren. Niks hydraulische olie dus. Volgens mij is die olie toch bedoeld als koel/snij olie.

Stop er maar eens een gewone dunne olie in en kijk dan waar die olie heengaat of uit komt. Veel kwaad zal het niet kunnen doen. 😉

Ik kan mij haast niet voorstellen dat het voor smering van de machinelagers zelf gebruikt wordt.

De meeste frezen worden helemaal niet gesmeerd, anders dan met de hand bij een onderhoudsbeurt.

Leuk werkstuk zo’n duikboot of onderzeeër en ja, wel wat anders dan een (stoom)trein. Jammer dat je zelf niet mee kunt varen. 😥

Hoewel er bestaan verrekte kleine subs voor 1 persoon, maar dan is het geen modelbouw meer. 😉

Laat eens iets zien als je met je frees kunt frezen.

Groeten uit Friesland

Frits

raf
    Deelnemer

hallo frits

het is wel degelijk centrale smering dus speciale olie

ik heb het blad met de smeerbeurten gevonden

helaas is het haast niet te lezen wat type olie er gebruikt is

dit zit dus in dat kleine bakje met de pomp er in gewerkt

deze olie wordt ook gebruikt om de freeskop vast te houden

de kop is voorzien van een konische achterkant met een flens aan

deze ziet er een beetje uit als het mee draaiend /vaste centerpunt van een draaibank

maar dan met aan de dunne kant een flens

deze flens grijpt binnen in de kop in een door de olie gestuurde spankop en deze trekt dus de freeskop naar binnen en zo komt deze muur vast te zitten

onder heb ik 20 liter snijolie

deze is tamelijk dik dus wel degelijk geen koelvloeistof

daar ik dus veel messing en aluminium gebruik zal ik deze olie vervangen door koelvloeistof

groetjes raf

de frees kan maar eerst binnen 14 dagen op het voetstuk gezet worden

de beton moet uitharden en we gaan een weekje op verlof

raf
    Deelnemer

hallo

de voet is gestort

het is een 10 cm dikke betonlaag met wapening er in

daar de frees 10 cm over de werkput komt te staan heb ik het maar op save gespeeld en niet op een beetje beton gezien

straks de bovenlaag gladafwerken

groetjes raf

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven