De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Stationaire machines › nieuw hier
- Dit onderwerp bevat 15 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 5 maanden geleden door
raf.
- AuteurBerichten
- 14 juli 2007 om 21:05 #370
raf
Deelnemerhallo ik ben nieuw hier op dit forum en meteen al een vraagje
ik heb een frees machine op de kop kunnen tikken
een MAHo 300P
http://users.pandora.be/mycl/raf/IMG_0119%20(Small).JPGhttp://users.pandora.be/mycl/raf/IMG_0119%20(Small).JPG” class=”bbcode_url”> we hebben ze vandaag aangesloten en deze machine werkt perfect
buiten dat ik niet weet welke olie ik in het reservoir voor de hydrloische smering moet gebruiken
in de hand leiding die er bij is (dikke kaft met boeken)kan ik er niets over vinden
er zit een heel dunne doorscheinende olie in de vergaar bak
iemand een idee ???????
of meteen alles er uit en opnieuw vullen met nieuwe olie ????
groeten raf
15 juli 2007 om 05:27 #3252Frits
DeelnemerMorgen Raf, Maar wat is het nu, smeerolie of hydraulische olie? Pas op, dat je die niet verwisselt.
😯 Als je zegt vergaarbak en ik bekijk de foto dan kan het ook nog koelvloeistof zijn waar je over praat. En de machine zou best eens hydraulisch bediend kunnen zijn.
Als die “smeer”olie nog dun en
doorschijnendis zou ik het nog niet vervangen. De meeste “afgewerkte” olie ziet er zwart en drabberig uit. 😉 Van hydraulische olie ken ik geen kwaliteitsgegevens helaas, vraag dat eens bij een bedrijf dat traktoren of shovels repareert.
Frits
15 juli 2007 om 06:32 #3253raf
Deelnemerhallo frits aan de onderkant zit er een grote vergaarbak waar de koelvloeistof in opgevangen wordt
in dit geval denk ik dat het snij olie is daar ze nogal dik is en tamelijk kleeft
deze olie is niet vervuild daar ze nog mooi doorschijnend is
ik zal straks een foto posten van de achterkant
Daar zit een reservoir met een pomp er op die door de machine mee gestuurd wordt.
http://users.pandora.be/mycl/raf/IMG_0142%20(Small).JPGhttp://users.pandora.be/mycl/raf/IMG_0142%20(Small).JPG” class=”bbcode_url”> de sturing loopt als volgt
na het aanzetten doorloopt de machine een cyclus
de smeerpomp springt aan (hoge fluit toon door hoog toerental)
indien er genoeg druk kan opgebouwd worden de X, Y, Z as gecontroleerd (bewegen allemaal een klein stukje)
en de boorkop gaat een paar keer langzaam links en rechts
en dan krijg je op de display reddy te staan en kan je beginnen
nu komt er reddy en dan direct een minuut daarna error
en dan de code dat er te weinig olie in het reservoir van de kleine pomp zit
je ziet ook aan het peilglas dat het olie peil onder de laagste streep staat
ik denk dat de smeer olie en de hydroliek dezelfde olie zijn
en dat onder in die opvangbak koelvloeistof of in dit geval snij olie zit
ik heb een mailtje gedaan naar het bedrijf van waar de machine komt maar ik denk dat ze in verlof zijn
maar bedankt voor de info hopelijk krijg ik deze frees snel in werking
groetjes RAF
15 juli 2007 om 10:21 #3254Frits
DeelnemerHallo RAF, Aan het plaatje te zien gaat het om de centrale
smering. Maar waarom men in hemelsnaam de machine met een pompsysteem zou smeren kan ik niet begrijpen, tenzij dat ding dag en nacht continue belast wordt. Uit jouw verhaal begrijp ik wel dat de machine waarschijnlijk “hydraulisch”?? wordt bewogen. Tenzij je op de XYZ assen nog elektromotoren (stappenmotoren) kunt ontdekken. En zo op de foto 1 te zien zitten die er ook. Is die machine ook handmatig instelbaar?
Hoe kom je aan zo’n “monster”? Ik hoop dat je hem erg goedkoop hebt kunnen kopen. Veel succes er mee.
Wat ga je er eigenlijk op maken, vertel ons dat ook eens?
Frits
15 juli 2007 om 13:57 #3255raf
Deelnemerhallo frits er zitten stappen motren op
en de maschine is niet handmatig te bedienen
er zitten dus geen wieltjes aan zoals aan een draaibank
de prijs van het maschientje viel best mee
opladen want ze staat in de weg prijs
dus vrachtwagen gehuurt en gaan opladen
dit was dus de prijs
de handboeken en dergelijke zitten er bij
dan nog een stuk om tandwielen te frezen
nu waar ik hem voor ga gebruiken
ik doe scheeps modelbouw
met name duikboten
deze sluiten met een bajonet sluiting
het draaien was geen probleem maar die stukken er tussen uit frezen liep soms niet altijd goed
het vinden van de juiste overbrenging voor de tandriemen was soms ook een probleem
bij deze dus niet meer (als ik een verdeel plaat koop/maak)
de waterdichte afdichtingen bestonden uit deels gekochte messing koppelingen met eigen gemaakte sluitstukken voor de O ringen
in mijn tak van de modelbouw hobby zijn er toepassingen genoeg
http://users.pandora.be/mycl/1000/http://users.pandora.be/mycl/1000/” class=”bbcode_url”> hier een idee van wat ik bouw
deze boot licht op de bodem in mol op het zilvermeer
dit is 5 meter diep
de boot zelf is haast 2 meter lang
de reden dat ik me bij de stoom groep heb aangemeld is een logische vervolg op het aanschaffen van het machientje
we hebben ook mensen die zich met stoom bezich houden
en daar jullie heeeel veel zelf maken (haast alles)
en ik het principe heb
vraag het meteen aan de mensen die het kunnen weten
zo ben ik hier op dit forum terecht gekomen
het is wel geen stoom waar ik mee werk maar wel met de zelfde symbolische begrippen namelijk H2O
en als het over druk gaat ben ik er ook bij
5 meter is ongeveer 500 gr per ²cm
hoop wat meer inzicht te hebben kunnen geven over mijn hobby en ik hoop hier nog veel te kunnen leren
groeten raf
ps stoom duikboten hebben ook bestaan en reeds gevaren in model dus wie weet
15 juli 2007 om 20:15 #3256Frits
DeelnemerRAF, Zie je nu wel, die frees wordt gewoon net als bijna alle frezen elektrisch gestuurd met stappenmotoren. Niks hydraulische olie dus. Volgens mij is die olie toch bedoeld als koel/snij olie.
Stop er maar eens een gewone dunne olie in en kijk dan waar die olie heengaat of uit komt. Veel kwaad zal het niet kunnen doen.
😉 Ik kan mij haast niet voorstellen dat het voor smering van de machinelagers zelf gebruikt wordt.
De meeste frezen worden helemaal niet gesmeerd, anders dan met de hand bij een onderhoudsbeurt.
Leuk werkstuk zo’n duikboot of onderzeeër en ja, wel wat anders dan een (stoom)trein. Jammer dat je zelf niet mee kunt varen.
😥 Hoewel er bestaan verrekte kleine subs voor 1 persoon, maar dan is het geen modelbouw meer.
😉 Laat eens iets zien als je met je frees kunt frezen.
Groeten uit Friesland
Frits
15 juli 2007 om 20:36 #3257raf
Deelnemerhallo frits het is wel degelijk centrale smering dus speciale olie
ik heb het blad met de smeerbeurten gevonden
helaas is het haast niet te lezen wat type olie er gebruikt is
dit zit dus in dat kleine bakje met de pomp er in gewerkt
deze olie wordt ook gebruikt om de freeskop vast te houden
de kop is voorzien van een konische achterkant met een flens aan
deze ziet er een beetje uit als het mee draaiend /vaste centerpunt van een draaibank
maar dan met aan de dunne kant een flens
deze flens grijpt binnen in de kop in een door de olie gestuurde spankop en deze trekt dus de freeskop naar binnen en zo komt deze muur vast te zitten
onder heb ik 20 liter snijolie
deze is tamelijk dik dus wel degelijk geen koelvloeistof
daar ik dus veel messing en aluminium gebruik zal ik deze olie vervangen door koelvloeistof
groetjes raf
de frees kan maar eerst binnen 14 dagen op het voetstuk gezet worden
de beton moet uitharden en we gaan een weekje op verlof
16 juli 2007 om 17:32 #3258raf
Deelnemerhallo de voet is gestort
het is een 10 cm dikke betonlaag met wapening er in
daar de frees 10 cm over de werkput komt te staan heb ik het maar op save gespeeld en niet op een beetje beton gezien
straks de bovenlaag gladafwerken
groetjes raf
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.