De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Algemeen › nieuw lid
- Dit onderwerp bevat 3 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 16 jaren, 3 maanden geleden door
jann.
- AuteurBerichten
- 10 maart 2007 om 09:37 #318
jann
Deelnemerhallo ik ben lid geworden van de stoomgoep holland zal me even voorstellen ben jan 38 jaar oud uit de hoofstad van noord holland ik wil een stoom machine gaan maken of een stoom wals mar hoe begin je zoiets ?? 10 maart 2007 om 18:21 #2835Alex
DeelnemerHoi Jann Welkom als lid en welkom op ons forum.
Waar je beginnen moet hangt van je achtergrond en ervaring af, en de grote wordt vooral bepaalt door de afmetingen van je draaibank en eventuele freesmachine. Als je nog nooit een stoommachine gebouwt hebt zou ik met een eenvoudige kleine machine beginnen, dat heeft ook het voordeel dat er redelijk snel iets op lucht kan staan draaien en dat geeft, zeker voor een eerste machine veel voldoening. Heb je weinig ervaring in metaalbewerking probeer dan in je omgeving iemand te vinden die je kan begeleiden. Vragen kun je natuurlijk hier stellen, er is meestal wel iemand die met een antwoord komt. Tekeningen zijn bij de stoomgroep te koop, en in de Onder Stoom staan ook vaak leuke ontwerpen. Een aantal oudere jaargangen is ook nog te koop informeer eens bij de ledenservice. Zelf ben ik met een vrij grote wals bezig in schaal 1:6, bedenk dat zoiets een meter lang is en gauw 125 kg weegt en dat je daar ook wel een paar jaar mee aan het bouwen bent voor er zelfs maar iets op lucht draait.
In elk geval succes toegewenst.
Groeten Alex
10 maart 2007 om 23:09 #2836Jeroen
DeelnemerHa Jann, In het begin wordt de
groottebovendien niet altijd bepaald door wat men hebben wil maar wat men krijgen kan. Het Wilescoverhaal (overigens leuke machientjes hoewel erg tam) ben je gauw voorbij. Heb je nog nooit met machinaal gereedschap gebouwddan zijn de modellen van Stuart misschien iets. De S50 is bewerkt verkrijgbaar, je hebt een vijl, schroevedraaiers en wat sleuteltjes nodig om hem werkend te krijgen. Loopt mooi op een fietspomp. De volgende stap is lezen, lezen en nog eens kijken. Boeken, internet, maakt niet uit. Zo vorm je een idee in perspectief van wat in de beginfase haalbaar is. Je weet dan ongeveer met wat voor eisen je naar de draaibankenhandel moet.
Ik ben nu met een B4 op 7,25 bezig maar niet vóór afronden van vele kleine keteltjes, occilerende machientjs en een Stuart s50 en later een no1. De grootte daarvan is voldoende voor flinke kracht en je moet dan al wat beter weten waar je mee bezig bent. Niet een beginnersklus ook al is het een relatief eenvoudige constructue.
Een ander forum lid heeft een goed idee als yell: bouw het perfect maar hou het simpel.
Maar vooral het devies: gewoon beginnen.
Jeroen
11 maart 2007 om 08:56 #2837jann
Deelnemerhallo bedankt voor julie intresse ik wilde het boekje anita nr 1 kopen dat stoomtreintje lijkt me wel wat om te beginnen gereedschap heb ik zat aleen geen vrees machine die komt nog heb zelf al iets gemaakt uit me hoofd een cillindertje met zuiger nu nog ff een krukasje maken en een vliegwiel en tank maar heb al gezien dat het allemaal makelijker gezecht is als gedaan haha maar komt goed
mvg jan
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.