onafhankelijke vierklauw

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek onafhankelijke vierklauw

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Anoniem
    Inactief

Goedemorgen allemaal,

Met belangstelling volg ik de vragen welke via dit forum worden gesteld.De antwoorden welke dan gegeven worden laten veel kennis van zaken en betrokkenheid met het probleem van de vragensteller zien.De antwoorden leiden vaak naar nieuwe inzichten waar mensen met minder ervaring ook veel aan hebben.En dat is juist wat dit forum zo fijn leesbaar maakt.

Ik heb het volgende:

Mijn Emco Compact 8 heb ik onlangs na lezen van dit forum voorzien van een zwaardere motor (0,55kW) en een frequentie regelaar.(Bedankt voor je e-mail advies Rene Duyster)Had ik veel eerder moeten doen,want nu weet je wat je altijd gemist hebt HI.

Voor deze draaibank wil ik ook nog een onafhankelijke 4 klauw van het merk Bisonaanschaffen.Ik twijfel echter tussen een 4klauw van rond 125 mm of een van rond 160 mm.Het prijsverschil is nl niet zo groot.In een grotere klauw kun je weliswaar grotere dingen inspannen,maar door de grotere massa neemt vlgs mij de lagerbelasting van de hoofdas ook toe.Misschien wel lekkerder bij draaien door de toegenomen massa,maar is het zinvol om voor een grotere 4 klauw te kiezen als de werkstukken over het algemeen klein van grootte zijn.Ook wil ik deze klauwplaat op mijn verdeeltafel gebruiken.

Ik ben benieuwd naar de reaktie en inzichten van meer ervaren bouwers dan ik.

met vriendelijke groet,

Henk van Dijk

Quote:

Quote:

Mark2007
      Deelnemer

Ik zou niet groter gaan dan de originele drieklauw.

Mark

Didado
      Deelnemer

Verwacht je regelmatig hele grote diameters te draaien? Ik merk al verschil in de massa met mijn 100 mm drieklauw en mijn 125 vierklauw op mijn Myford. Soms bij de aanschaf van een nieuwe tool peinzen we ons kapot over de ‘juiste’ beslissing’ met het oog op wat we morgen misschien, ooit, eens nodig zouden kunnen hebben. Maar je geeft het antwoord zelf al; overwegend kleine werkstukken. 125 mm is dus prima. Voor die enkele keer verzin je wel een alternatief en dat is precies wat de hobby zo leuk maakt; improviseren.

Net ook een freq. regelaar geinstalleerd. Helemaal top, maar ik merk wel heel duidelijk een verschil in koppel bij lage toerentallen. Gooi dus als gewend regelmatig nog een snaartje om.

jann
      Deelnemer

Didado wrote:

Verwacht je regelmatig hele grote diameters te draaien? Ik merk al verschil in de massa met mijn 100 mm drieklauw en mijn 125 vierklauw op mijn Myford. Soms bij de aanschaf van een nieuwe tool peinzen we ons kapot over de ‘juiste’ beslissing’ met het oog op wat we morgen misschien, ooit, eens nodig zouden kunnen hebben. Maar je geeft het antwoord zelf al; overwegend kleine werkstukken. 125 mm is dus prima. Voor die enkele keer verzin je wel een alternatief en dat is precies wat de hobby zo leuk maakt; improviseren.

Net ook een freq. regelaar geinstalleerd. Helemaal top, maar ik merk wel heel duidelijk een verschil in koppel bij lage toerentallen. Gooi dus als gewend regelmatig nog een snaartje om.

ja ik doe alles nog op de ouderwetse manier snaren omzetten en op gevoel draaien zagen meten boren lassen solderen smeden frezen schilderen spuiten en ga zomaar door ik heb niks met digitale dingen aleen de pc voor de rest niks gewoon net als vroeger huppa heb alles nog gemaakt wat ik wilde het zijn altijd het inzicht en de handen die het maken heb net nog pan balletjes gahakt gedraaid 😆

groetjes jann

Didado
      Deelnemer

jann wrote:

ja ik doe alles nog op de ouderwetse manier snaren omzetten en op gevoel draaien zagen meten boren lassen solderen smeden frezen schilderen spuiten en ga zomaar door ik heb niks met digitale dingen aleen de pc voor de rest niks gewoon net als vroeger huppa heb alles nog gemaakt wat ik wilde het zijn altijd het inzicht en de handen die het maken heb net nog pan balletjes gahakt gedraaid 😆

groetjes jann

Jann, naast balletjes gehakt die je op gevoel draait is juist een freg. regelaar als ‘gevoelsdraaier’ de ultieme aanvulling op je draaiwerk.

Wijze woorden van iemand die net zo’n ding heeft geinstalleerd :D Echt, jij maakt nu alles al zoals je gewend bent en daar mankeert niets aan.

Zo’n freq regelaar maakt het alleen nog prettiger om juist met jouw gevoel tijdens het draaien de boel aan te passen. Het voordeel dat ik ontdekte zit hem niet in het gemak maar in de toerental-aanpassing tijdens het draaien. Voorbeeldje. Je bent aan het verzinken. Het stuitert een beetje. Voormalig moest ik dan een tandje lager en riemen omgooien. Geen probleem, maar nu doe ik dat ik op gevoel tijdens het verzinken. Meer is het niet maar zoals iedereen beaamt die een freq regelaar heeft; wauw. Neemt niet weg dat tot voor kort we zonder zo’n ding hebben geleefd en de meest prachtige dingen gemaakt hebben. Zo’n freq. regelaar is net zoiets als de overstap naar een snelwissel beitelhouder. Als je er eenmaal één hebt wil je nooit meer terug… Schijnt trouwens niet voor iedereen te gelden.

jann
      Deelnemer

Didado wrote:

jann wrote:

groetjes jann

Jann, naast balletjes gehakt die je op gevoel draait is juist een freg. regelaar als ‘gevoelsdraaier’ de ultieme aanvulling op je draaiwerk.

Wijze woorden van iemand die net zo’n ding heeft geinstalleerd :D Echt, jij maakt nu alles al zoals je gewend bent en daar mankeert niets aan.

Zo’n freq regelaar maakt het alleen nog prettiger om juist met jouw gevoel tijdens het draaien de boel aan te passen. Het voordeel dat ik ontdekte zit hem niet in het gemak maar het toerental aanpassen tijdens het draaien. Voorbeeldje. Je bent aan het verzinken. Het stuitert een beetje. Voormalig moest ik dan een tandje lager en riemen omgooien. Geen probleem maar nu doe ik dat ik op gevoel tijdens het verzinken. Meer is het niet maar zoals iedereen beaamt die het heeft; wauw. Neemt niet weg dat tot voor kort we zonder zo’n ding hebben geleefd en de meest prachtige dingen gemaakt hebben. Zo’n freq. regelaar is net zoiets als de overstap naar een snelwissel beitelhouder. Als je er eenmaal een hebt wil je nooit meer terug… Schijnt trouwens niet voor iedereen te gelden.

ja het zit tegenwoordig overal op ik had het op een freesmachientje het was makkelijk dat is zo en meschien als ik zo iets op me bankje ooit is maak dat ik weer anders praat hoor hiihi je weet het niet

groetjes jan

lempereur
      Deelnemer

De omtreksnelheid gaat volgens mij dan ook behoorlijk oplopen. Het toerental wat op de machine staat aangegeven is met de standaard drieklauw van 125 mm.

Voor het berekenen van de omtreksnelheid neem je de formule:

Omtreksnelheid = ( Pi × Diameter × Toerental) / 60

Bij 125 mm: (3.14×0.125xbv 1200 toeren per min)/ 60=7.85 m per sec.

Bij 160 mm: (3.14×0.160x 1200)/60= 10.05 m per sec.

Je ziet nu dus dat de omtreksnelheid bijna 50% hoger ligt.

Groeten uit het land waar we hopen dat je aan bovenstaand iets hebt maar er op rekenen dat een eventuele vergissing vast wel gecorrigeerd gaat worden.

john
      Deelnemer

Ik heb op mijn Huvema 450 (compact 8 kloon) sinds kort een onafhankelijke 4 klauw van 160mm gezet.

ik moet zeggen, het draait prima.

door de grotere massa loopt de spil wat langer door maar verder merk ik nog geen nadelen.

Ik merk wel dat je een dergelijke 4 klauw niet te klein moet nemen.

Ik kon het cilinderblok van mijn Clayton er maar net in kwijt, terwijl dat geeneens zo`n heel groot blok is.

Ik gebruik de 4 klauw niet vaak, maar ben wel blij dat ik er nu 1 heb.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
    Scroll naar boven