Onderhoud Myford

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Algemeen Onderhoud Myford

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Carlo
    Deelnemer

Geachte forumleden.

ik ben in het bezit van een Myford ML7.

Deze heb ik pas gekocht en ben dan ook aan een onderhoudsbeurtje begonnen. De top-slide en crosss-lide lopen over ik denk bronzen stripjes,de zog. gib strips (zie manual). Deze hebben natuurlijk na vele jaren dienst speling,waardoor deze slides dan weer licht,dan weer zwaar lopen en wobbelig overkomen.

Dienen deze strips nu vervangen te worden,of moet ik e.e.a gewoon weer strak zetten middels de aan de zijkant aanwezige aandrukboutjes.

Zo ja,kan iemand mij dan ook vertellen hoe dit gedaan dient te worden,want mij lukt het niet helemaal.

Ook heeft de spindel van de cross-slide een vrij slag van zeker 1 keer ronddraaien. de top-slide heeft deze vrije slag weer helemaal niet. Is deze dan versleten,of kan deze ook nagesteld worden?

En als laatste: kan iemand mij aan een nederlandse vertaling helpen van de originele manual?

Bij voorbaat hartelijk dank voor een antwoord,

mvrgr

carlo

Middelburg

Bert
    Deelnemer

Beste Carlo,

Ik heb de grib strips door een kennis met slijpbank (‘bank’!!) weer evenwijdig laten slijpen. Dit hielp bij mij.

Een cross-slide met een hele vrije slag komt bij mij wat vreemd over. Volg de onderstaande link eens en ga dan eens naar ongeveer halverwege. Kijk eens of je daar iets van je gading aantreft.

http://homepage.ntlworld.com/bryan.rozier/myford_maintenance.html

Verder is er een (Engelstalige) gebruikersgroep voor Myford bezitters ergens op het Internet actief. Ik weet zo 1, 2, 3 het adres even niet. Dus even zoeken maar.

Manuals kun je ook vinden op het Internet.

Ik ben overigens niet in het bezit van een ML7, dus het bovenstaande toch maar even goed navragen.

Groeten, Bert.

Foden
    Deelnemer

Hallo Carlo,

De vrije slag van de spindel kan duiden op een versleten spindel en moer. Dat zou vervangen betekenen. Volg eerst de instructies over het afstellen zoals die worden aangeduid op de site die Bert aangaf. Een verbetering is ook nog te bereiken door het toepassen van druk- en naaldlager. De beschrijving hiervan vindt je op deze link: http://www.arceurotrade.co.uk/projects/MYF001/index.html

Heb dat zelf toegepast op de spindel van mijn ML10 en dat werkt prima al weer een aantal jaren. Heb nu wel wat vrije slag, maar dat is w.s. omdat spindel en moer na 30 jaar wat beginnen te slijten.

Voor advies en wellicht onderdelen : zie http://www.torxilon.nl en het artikel in Onder Stoom 246: “Myford revisie in Nederland”.

Suces met je ML7.

Carlo
    Deelnemer

Heren,

bedankt voor de reacties,

ik ben inderdaad ook bang dat de spindel en moer gewoon versleten zijn.

De opgegeven aanpassing met lagers etc. zal er zeker voor zorgen dat e.e.a vlekkeloos gaat lopen. Ikzelf ga voor de makkelijke weg en dat is een bestellinkie bij Myford plaatsen.

De opgegeven site voor revisie had ik inderdaad ook al gevonden,prima info,heb ik veel aan.

Alleen 1 probleempje blijft bestaan en dat is met de geleidestrips.

Zijn deze gewoon na te stellen en alle problemen de wereld uit,of zijn ze op een gegeven dermate versleten en dienen deze in dit geval vervangen te worden?

(Myford moet toch al een spindeltje opsturen,dus kunnen ze gelijk mee).

Hopelijk kunnen jullie mij op het laatste duidelijkheid geven.

Bij voorbaat hartelijk dank heren,

groeten,

Carlo Middelburg

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven