De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › (stoom)Ketels › ontkalken
- Dit onderwerp bevat 7 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren, 11 maanden geleden door
Werkspoormonster.
- AuteurBerichten
- 23 juni 2007 om 11:54 #359
klaas
DeelnemerHallo stoom vrienden ik gebruik gedestilleerd water voor mijn ketel en toch heb ik kalkaanslag in mijn ketel zitten, Hoe kan dit?
Ook mijn aansluiting van de peilglas zat dicht zodat ik dus geen water in mijn peilglas kreeg.
Nu is mijn vraag
Wat kan ik daar aandoen om dit niet meer te krijgen of in mindere mate en waarmee kan ik de ketel schoon krijgen van kalk, het moet wel allemaal uit de kleine openingen die in de ketel zitten worden verwijderd.
Wie geeft mij raad.
23 juni 2007 om 18:25 #3195Frits
DeelnemerHi Klaas, Van welk materiaal is je ketel gebouwd?
Wat dacht je van af en toe een beurt met een beetje koffiezetapparaat-ontkalker?
😉 Frits
23 juni 2007 om 18:43 #3196klaas
DeelnemerHallo Frits De Ketel die ik heb is van regner en is van messing gemaakt.
Groetje klaas
23 juni 2007 om 19:21 #3197Klaas van Gemerden
DeelnemerJe kan eventueel ook gewoon azijn in je keteltje doen. Gezien de behoorlijke ketelaanslag waar je het over hebt zal het wel ff duren voor het is opgelost.
Maar ongetwijfeld zijn er andere / betere methodes.
Gr. KvG
26 juni 2007 om 10:41 #3198john
Deelnemerklaas wrote:Hallo Frits
De Ketel die ik heb is van regner en is van messing gemaakt.
Groetje klaas
Klaas,
messing is GEEN ketelmateriaal!!
naar verloop van tijd “ontzinkt” het messing en vallen de gaten in je ketel.
Koper is veel beter.
Het goedkoopste en meest makkelijke alternatief voor gedestileerd water = regenwater.
Dit is kalkvrij, iets zurig, bijna ideaal, pas alleen op met vuil in het water, vooraf goed filteren.
26 juni 2007 om 15:11 #3199klaas
DeelnemerHallo john De ketel die ik heb is een ketel van regner bestelnr 50420, die is getest op 6,5 bar en werkdruk is 3 bar.
Ik ga er van uit dat je een fabriek ketel koop , dat deze wel goed zijn voor de hobby markt .
Maar geloof je als een eigen gaat bouwen dat je dan beter deze van koper kunt maken.
Groetjes Klaas
26 juni 2007 om 19:07 #3200Alex
DeelnemerKlaas, Helaas zijn er nog steeds fabrikanten die messing keteltjes maken maar zoals John ook al zei messing is geen ketelmateriaal, maar het is goedkoper en ook wat harder dan koper. De aanwezigheid van kalk in jouw keteltje zal de levensduur ervan aardig bekorten, het feit dat de peilglas aansluitig dicht zat wijst dus op een behoorlijke hoeveelheid ketelsteen. Ik hoop voor jouw dat je niet met een te laag waterpeil gereden hebt, wand zoals iedereen weet brengt dat een ketel ook dichterbij de schroothoop. Ik zou inderdaad proberen het keteltje uit te spoelen met azijn, antikal of een ander middel. En als je een keer op Nienoord bent, daar ligt in het depot een open gezaagde stalen ketel die vernield is door kalk aanslag, vraag maar aan de dienstdoende chef of je die mag zien, dat zegt meer dan een lang verhaal hier.
28 juni 2007 om 08:52 #3201Werkspoormonster
DeelnemerHallo, Inderdaad een vervelend voorkoment iets.
De ketel die op nienoord ligt, is oorspronkelijk van de
nienoord “1”, een schaalmodel van een engelse Royal Scott, maar het model is ietwat ‘vernederlandst’.
Mocht u een keer langskomen, raad ik u aan dit op een zondag te doen. Dan wordt er met de stoomlocomotief gereden, en is er dus iemand aan het werk die verstand van zaken heeft.
Voor een ketel geef ik zelf de voorkeur aan een stalen ketel, met koperen pijpen.
Vincent de Vries
NS 1201
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.