opstoken ketel

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Algemeen opstoken ketel

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Alex
    Deelnemer

Een vraag voor de ervaren kolenstokers.Als ik verhalen lees over het opstoken van een koude ketel in het grootbedrijf duurt het zo’n 6 a 12 uur en soms nog wat langer voor de ketel bedrijfsklaar is.Langzaam aan is het motto omdat dat beter is voor het materiaal.Kortgeleden bij het afpersen van mijn ketel zei mijn inspecteur”warm water erin dat is beter voor het materiaal”.Tijdens mijn bezoek aan Kleintje Stoom in Leek viel het me op dat iedereen in no time z’n ketel op stoom heeft soms al na een kwartier.Zou het voor onze ketels ook niet beter zijn om ze wat langzamer op temperatuur te laten komen?Bij de STAR bv word er eerst met hout opgestookt -lagere caloriese waarde- en pas op het laatst kolen er op. Waarom gooien modelstokers dan liefst zo snel mogelijk kolen op het vuur?

Nog een vraag, ik heb hier nog een partijtje geperste brikketten liggen, bruinkool geloof ik.Kan ik deze fijn geklopt onder mijn ketel opstoken of zijn die ongeschikt?

Groeten Alex

Anonymous
    Deelnemer

Hallo Alex

Ik heb een stukje geschreven over het voorverwarmen van voeding water op http://www.stoommachine.info

Deze link gaat naar het onderwerp: http://www.locomobiel.nl/stoom/voorverwarming.html

Er zal wel meer reacties volgen, van andere en misschien van ervaren stokers.

Maar ik zie het zo: een klein keteltje heeft geen grote uitzettende oppervlakte, met andere worden de verhoudingen liggen anders, en 1 liter is snel heet, maar 1000 liter duurt dagen.

Ook moet alles op de op de zelfde temperatuur komen en dat kost ook tijd.

Een stukje uit mijn site: Voor dat het voedingswater in de ketel wordt geperst, is het raadzame, het water eerst op een hogere temperatuur te brengen, opdat het niet op lage temperatuur met de ketelwand in aanraking komt.

Daar het koude water zwaarder is dan het te verwarmde ketelwater, zal het zinken en in de hete ketelplaten spanningen opwekken, die eventueel lekkages ten gevolge kunnen hebben.

Ik denk dat een klein keteltje ook niet te snel moet worden opgestookt, dus met belijd.

Anonymous
    Deelnemer

Hallo Alex,

Het opstoken van een ketel kan inderdaad het best rustig aan gebeuren. Al is de werkelijke tijd die er voor nodig is afhankelijk van de bouw en de grote van de ketel. Bij bijvoorbeeld een Lancashire ketel is de natuurlijke circulatie slecht waardoor de warmte die van voornamelijk de bovenkant van de vuurgang komt slecht naar onder zal zakken. Wanneer je in deze ketel een groot vuur laat branden heb je kans dat je boven stoom heb en onder in de ketel nog gewoon een bad zou kunnen nemen. Door het grote temperatuur verschil tussen de boven en onderkant van de ketel zal deze kromtrekken, Dit wordt bij grote ketels echter voorkomen door de grote massa water die in de ketel zit. Hierdoor ontstaan groten krachten in het materiaal van de ketel.

Bij onze kleine ketels is het natuurlijk zo dat er een kleinere massa water en metaal verwarmd moet worden waardoor de stooktijd niet 20 uur is maar bijvoorbeeld 20 minuten. Ik ben er mee eens dat het verstandig is om ook de modelketel rustig op te warmen zodat de temperatuurverschillen niet te hoog worden (natuurlijk moeten we hiermee niet overdrijven en uren gaan zitten stoken). Een manier om te controleren of het goed gaat is door te voelen of het allemaal een beetje gelijk matig waar wordt.

Uit de praktijk:

Bij het opstoken van een stoomketel kunnen we handig gebruik maken van de moderne techniek in de vorm van een elektrische pomp. In het Nederlands Stoommachinemuseum te Medemblik en aanboord van de Noordzee wordt een elektrische pomp gebruikt om het tijdens het opstoken het water door de ketel te circuleren. Hierdoor komt er meer circulatie in de ketel waardoor het mogelijk wordt om de ketel gelijkmatiger te verwarmen en de stooktijd te verkorten. Toch wordt er voor gekozen om rustig aan te stoken, wat voor zin heeft het om een ketel snel op te stoken als je al maanden van te voren weet dat je in een bepaald weekend onderstoom moet zijn.

Mocht je nog vragen hebben? mail gerust.

met vriendelijke groet,

Wouter Faber

http://www.modelstoom.nl” class=”bbcode_url”>http://www.modelstoom.nl

Alex
    Deelnemer

ter informatie aan mede stomers:

kortgeleden sprak ik Tekke de Vries, hoofdmachinist bij Nienoord spoorwegen.Hij raad tenzeerste af om bruinkool te stoken.Dit geeft een vettige aanslag in rookkast en vlampijpen die er bijna niet meer uit wil.Je vlampijpen kunnen hierdoor zelfs dicht gaan zitten! Zijn advies gewoon antraciet -nootjes 4 – stoken.Waarvoor dank!

Groeten Alex

Anonymous
    Deelnemer

Voor onze modelketels is te snel opstoken ook niet goed.

Maar het gaat al jaaren zo dus lijkt het mij niet zo`n probleem.

Hoe kleiner de ketel hoe sneller het gaat, een 3,5 inch smalspoor ketel is vele malen sneller op stoom als een 7 1/4 machine ketel, daar gaat gewoon veel meer water in.

Zelf ben ik een groot voorstander van voorverwarmers, als het enigzins kan zou ik deze gebruiken.

Het scheelt aanzienlijk of je water van 15 graden of van 90 graden de ketel in perst.

De drukval door koud water is veel minder.

Al is het niet bij elk model mogelijk om een voorverwarmer te gebruiken natuurlijk.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven