PED regelgeving : Ketels onder de 2 liter vallen hier buiten

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen (stoom)Ketels PED regelgeving : Ketels onder de 2 liter vallen hier buiten

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 18)
  • Auteur
    octopus80
    Deelnemer

De PED regeling zecht dat stoomketels onder de 2 liter niet aan de PED regeling moeten voldoen en dus ook niet gekeurd moeten worden, dit heeft te maken dat veel huishoud toestellen lijk stoomketels voor strijkijzers expresso machines en snelkookpannen onder deze regeling vallen.

Dit wil zeggen dat ketels met een volume kliener als 2 liter niet aan de PED regeling moeten voldoen en dat deze mogen werken zonder problem op een werkdruk van 6 bar een meer.

We gaan dan nog maar zwijgen van de rest over ketels Klasse 1 <25Barliter

over ketels klasse 2 <50 Bar liter.

Dit is nagevraagd bij Vincotte in Belgie erkend keuringsinstelling .

Dit wil niet zeggen dat de ketels niet naar goed vakmanschap moeten gebouwd worden en dat het toch wel raadzaam is voor een druk proef te doen.

Dit is de regelgeving voor Belgie het zou kunnen dat ze daar in Nederland weer zo stom geweest zijn voor een uitzondering te maken door een national besluit in de wetgeving.

john
    Deelnemer

met dit gegeven worstel ik ook.

kijk, ik ben absoluut voor veiligheid, laat daar geen twijfel over bestaan.

Maar hoe zit het nu in Nederland ?

Ik heb een stoomketel, minder dan 2 liter inhoud.

werkdruk 6 bar.

Volgens de PED valt deze ketel dus buiten de regeling.

De ketel is afgeperst, incl persbewijs.

mag ik nu wel of niet op een evenement m`n ketel opstoken en gebruiken ?

Ik ben meer een bouwer dan een rijder, de ketel wordt 3 a 4x per jaar opgestookt.

Anoniem
    Inactief

Ik neem aan dat jullie dit al gelezen hebben? :

http://www.onderstoom.nl/boilerrules.php

Hierin staat ook aangegeven dat het idd niet nodig is om de ketel door een officiële instantie als het Lloyds te laten keuren _mits_ niet voor commercieel gebruik. Echter kan er wel gevraagd worden naar een persbewijs (hier in NL) wat afgegeven wordt door de NVM en Stoomgroep Holland. Hiervoor wordt ook een keuring gedaan door de keurmeesters van deze 2 verenigingen. (In ieder geval, dat haal ik eruit)

john
    Deelnemer

Administrator wrote:

Ik neem aan dat jullie dit al gelezen hebben? :

http://www.onderstoom.nl/boilerrules.php

Hierin staat ook aangegeven dat het idd niet nodig is om de ketel door een officiële instantie als het Lloyds te laten keuren _mits_ niet voor commercieel gebruik. Echter kan er wel gevraagd worden naar een persbewijs (hier in NL) wat afgegeven wordt door de NVM en Stoomgroep Holland. Hiervoor wordt ook een keuring gedaan door de keurmeesters van deze 2 verenigingen. (In ieder geval, dat haal ik eruit)

Ik ben bekend met de regels maar…

– een persbewijs is 1

– maar ben je als modelbouwer ook verplicht een keurings certificaat te hebben voor je ketel < 2 liter @ > 3 bar ?

voorheen was het zo dat de ketel geperst werd, en daarna een stoomproef werd afgenomen alvorens je je certificaat krijgt.

Het certificaat is nu veranderd in het “persbewijs” ?

octopus80
    Deelnemer

het zou goed zijn voor je een antwoord schrijft eerst de PED regels leest bestudeerd

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31997L0023:NL:NOT

De link naar de PED regeling zie blz 29 ketels v=2 liter mag je 1000 bar op zetten zonder deze te keuren

lees artikel 3 lid 3

de regel kleiner dan 2 liter druk groter dan 3 bar is een regel van de stoomverenigingen dus niet bindend staat trouwens niet in the PED regeling.

PED regels wetgevend bindend

ketel regelement adivise van stoomgroep niet bindend

< 2 liter druk >3 bar is van de stoomgroep dus niet bindend

john
    Deelnemer

octopus80 wrote:

het zou goed zijn voor je een antwoord schrijft eerst de PED regels leest bestudeerd

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31997L0023:NL:NOT

De link naar de PED regeling zie blz 29 ketels v=2 liter mag je 1000 bar op zetten zonder deze te keuren

lees artikel 3 lid 3

de regel kleiner dan 2 liter druk groter dan 3 bar is een regel van de stoomverenigingen dus niet bindend staat trouwens niet in the PED regeling.

PED regels wetgevend bindend

ketel regelement adivise van stoomgroep niet bindend

< 2 liter druk >3 bar is van de stoomgroep dus niet bindend

Oke, misschien geld dit voor Belgie ?

Maar stel, je komt met je model, jarenlang aan gewerkt, geen lid van een vereniging, op een evenement in Nederland.

Je model heeft een ketel <2 liter >3 bar, en je zou willen opstoken.

PED technisch niets aan de hand.

Maar kan de leiding van het stoom evenement je verbieden om op te stoken.

Wellicht zelfs vragen om een pers test af te leggen, waarbij het halve model uit elkaar moet om de ketel vrij te maken en alles appendages er af halen en afdoppen.

octopus80
    Deelnemer

Ja als je een bewijs van deugdelijkheid van je ketel moet hebben ben niet verplicht om bij een vereniging aan gesloten te zijn, je kan dit tevens laten doen bij officiele instanties in Belgie of Nederland het enige probleem dat je gaat hebben is dat het je geld gaat kosten.

Je zal dan ook een officiele stempel krijgen in je ketel een leeuw voor Nederland een B met vierkant er rond voor Belgie. Deze keuring en stempels in de ketels zijn verplicht voor ketels met druk X volume meer dan 50Barliter.

Wat betrefd de keurders op de stoomverenigingen deze hebben geen enkel wettelijke bevoegdheid zijn niet erkend door de staat en bezitten ook niet de nodige stempels om een ketel officieel te keuren. wat zij doen is in het gebied onder de 50 barliter de clubleden bij te staan voor het samenstellen van de dossier die je moet hebben volgens de wetgeving vand de EU.

Dit is ook de reden dat deze ketels een nr dragen. bij het nr van de ketel hoort een dossier dat bijgehouden moet worden. (dossier tekeningen berekeningen materiaal atesten controles)

Je bent niet verplicht dit door de keurmeester te laten doen als je er zelf genoeg op de hoogte van bent om alles samen te stellen voor ketels onder de 50 Barliter, voor meer ben je verplicht om dit laten te doen door de officiele instanties.

De ped regels zijn zeer duidelijk al de drukken boven de 0,5 bar worden als risco gebied beschouwd en moeten aan de ped regels voldoen.

Daarvoor zijn er uitzonderingen op de ped regels gemaakt, afhangkelijk van het medium gas water coco cola spuitbuis CO2 patroon, maar daar voor moet je de ped regels bestuderen , de uitzondering die er gemaakt is voor stoomketels is kleiner dan een volume van 2 liter. en hier staat ook geen druk vermeld. deze producten dragen ook geen fabrikatie nr.

Dus de regel die de stoomvereing gebruikt kleiner dan 2 liter en druk van 3 bar komt nergers voor in de ped regeling het is een samenrapsel van de kleiner als 2 liter van de ped regeling en de 3 bar die fabrikanten gebruiken voor modelen zoals wilesco ….

iedereen maak uit voor zich zelf wat hij er me doet, maar ondhoudt dit je bent altijd verantwoordelijk voor wat er met je ketel gebeurt zelf al is hij gekeurd door de stoomvereniging. De organisator van een evennemeent kan wel bepaalde eisen stellen voor het gebuik van u stoomketel.

rikske
    Deelnemer

http://www.modelbouwers.nl/pdf/ppvoorl_inspecteurs.pdf

Hier in staat duidelijk dat ketels onder de 25 liter geen keuring behoeven in Belgie.

Is een document van de stoomgroepen aan de inspecteurs.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven