De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Stationaire machines › peilglas stoomketel
- Dit onderwerp bevat 2 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 16 jaren, 6 maanden geleden door
Jeroen.
- AuteurBerichten
- 7 december 2006 om 19:20 #281
draaier
DeelnemerKan iemand mij vertellen hoe een peilglas werkt op b.v een stoomketel? Er staat toch druk op de ketel als het water verhit is ?.
Is dit speciaal glas , kan dit tegen een hogere druk ?
Kan iemand mij en schets geven .Groet
8 december 2006 om 21:59 #2741Alex
DeelnemerBinnenin het glas staat dezelfde druk als in de ketel,als het glas breekt spuit er dan ook kokend heet water onder druk uit. Het glas kan tegen de hitte maar als er bijvoorbeeld koude regendruppels op vallen kan het breken. Om die reden is het volgens het ketelregelement dan ook verplicht een becherming om het glas te monteren. Ik dacht niet dat het speciaal glas is, ik koop de glazen gewoon bij Rob Sauerbier en maak ze zelf op lengte. Uiteraard is het geen dun glas, en wordt het voor dit doel verkocht. Groeten Alex
8 december 2006 om 22:46 #2742Jeroen
DeelnemerHa Draaier, Een peilglas is een communicerend vat want: aan boven en onderzijde op de ketel aangesloten. Het doet er dus niet toe welke druk er in de ketel heerst, het niveau van het water in het glas is (theoretisch) altijd gelijk aan dat in de ketel. Glas is sterker dan je denkt. Voor lage drukken zoals in een stoomketel is het prima geschikt. In Onder Stoom worden regelmatig tekeningetjes van ketels gepubliceerd waarin de constructie van peilglazen te zien is.
Overigens heb ik een brekend glas meegemaakt (bij aandraaien van een scheefzittende wartel) en een stoomstraal midden in mijn gezicht gehad. Die straal was echter lauw! In ieder geval niet heet.
Ik denk dat dit komt doordat het water dat naar buiten komt aanvankelijk de temperatuur heeft van water in een ketel onder druk (ca 180 gr) waardoor het onder atmosferische druk onmiddellijk verdampt. Die damp expandeert meteen maximaal en van uitzettend gas is bekend dat het afkoelt. Ik heb er in ieder geval niets aan overgehouden behalve de schrik (het effect van rondvliegende glassplinters laat ik even buiten beschouwing). De ketel was gelukkig niet groot. Deelt iemand een dergelijke ervaring?
Jeoen
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.