Plaatsbepaling stoompoortjes

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Stationaire machines Plaatsbepaling stoompoortjes

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    pe1mix
    Deelnemer

Hallo,

Als beginnend bouwer ben ik recent lid geworden van Stoomgroep Holland en heb de reeds verschenen nummers van Onder Stoom gekregen.

In nr 2 van april dit jaar (OS205) zag ik een tafelstoommachientje wat me leuk lijkt om ervaring op te doen.

Het meeste in het artikel is me duidelijk en zal me waarschijnlijk ook wel lukken.

Tegen het einde staat er echter “de beide stoompoortjes zijn niet bemaat maar worden maar moeten op de bekende manier met een boormalletje worden bepaald”.

Ik heb echter geen flauw idee wat daarmee wordt bedoeld of waar ik de methode beschreven kan vinden.

Ik hoop dat iemand mij dat uit kan leggen.

Ook staat er voor de spiegel en het lagerblok als materiaal gietijzer of brons aangegeven. (ik verwacht i.v.m. de smerende eigenschappen?)

Ik heb geen van beide maar kan wel aan messing komen, is dat ook bruikbaar?

Moet het spiegelblok ook van gietijzer of brons zijn of kan dat net als de cylinder van messing?

Alvast bedankt voor de moeite.

Groeten, Eric.

wim600008149
    Deelnemer

Beste Eric,

Brons wordt aangeraden wanneer het onderdelen betreft die sterk onderhevig zijn aan slijtage door wrijving. Lagerringen, lagerblokken en spiegels behoren daartoe. Neem hiervoor beter niet messing, tenzij je er zeker van bent dat je je machine slechts zelden echt gaat laten werken.

Mvg, Wim

pe1mix
    Deelnemer

wim600008149 wrote:

Beste Eric,

Brons wordt aangeraden wanneer het onderdelen betreft die sterk onderhevig zijn aan slijtage door wrijving. Lagerringen, lagerblokken en spiegels behoren daartoe. Neem hiervoor beter niet messing, tenzij je er zeker van bent dat je je machine slechts zelden echt gaat laten werken.

Mvg, Wim

Hoi Wim,

Bedankt voor je antwoord.

Ik heb ondertussen wat kleine stukjes brons op de kop getikt zodat ik dat kan gebruiken voor het machientje.

Als ik goed naar de tekening en materiaallijst kijk zie ik dat de onderdelen voor de cilinder ook van messing gemaakt worden.

Zou je dan niet verwachten dat dit ook van brons of staal gemaakt zou worden?

Voor wat betreft de plaatsbepaling van de stoompoortjes, daarvoor heb ik een mailtje gekregen met een bijlage hoe dat te doen met een boormalletje. Nogmaals mijn dank daarvoor!

Groeten Eric Post.

wim600008149
    Deelnemer

Beste Eric,

Je redenering is logisch. Messing op messing doet qua slijtage echter veel meer kwaad (voor beide messing onderdelen) dan messing op brons. Met andere woorden : een bewegend onderdeel gemaakt in een metaal met lage slijtvastheid zoals messing is beter af in gezelschap van een metaal met hogere slijtvastheid, zoals brons. Dit is wel geen constante, ik bedoel hiermee, dit geldt niet noodzakelijk voor andere metalen. Als je echt wil kan je eventueel die andere onderdelen voor de cilinder ook in brons vervaardigen. Tracht gewoon bij bewegende onderdelen messing op messing te vermijden.

Groetjes, Wim :wink:

Anonymous
    Deelnemer

wim600008149 wrote:

Beste Eric,

Je redenering is logisch. Messing op messing doet qua slijtage echter veel meer kwaad (voor beide messing onderdelen) dan messing op brons. Met andere woorden : een bewegend onderdeel gemaakt in een metaal met lage slijtvastheid zoals messing is beter af in gezelschap van een metaal met hogere slijtvastheid, zoals brons. Dit is wel geen constante, ik bedoel hiermee, dit geldt niet noodzakelijk voor andere metalen. Als je echt wil kan je eventueel die andere onderdelen voor de cilinder ook in brons vervaardigen. Tracht gewoon bij bewegende onderdelen messing op messing te vermijden.

Groetjes, Wim :wink:

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven