pop veiligheid (instelbaar)

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen (stoom)Ketels pop veiligheid (instelbaar)

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    hhogendoorn
    Deelnemer

Heeft iemand ervaring met de in Onder Stoom April 1997 (nr 157) bescrheven instelbare veiligheids klep ?

Ik heb een proef model gemaakt en dat werkte perfect, goed instelbaar op +/- 1/4 bar .

Toen heb ik 2 stuks gemaakt om te gaan gebruiken op mijn ketel maar wat ik ook probeerde : pop effect werkte niet , klep ging een beetje fuitend open / en dicht.

Wat bleek dat na het nameten van het probeersel dat door het uitboren van het regelstuk een minimaal opstaand randje was ontstaan aan de boven kant ( de 2 nieuwe kleppen zijn helemaal vlak , een rand van +/- 1 mm).

Dit randje verzorgde dus dat het proefmodel goed werkte, maar ik denk dat dit niet lang stand kan houden en dat na verloop van tijd dit randje ook weer vlak is.

Heeft iemand deze klep in gebruik / gemaakt ?

Groet Hans

john
    Deelnemer

Nee sorry, maar er zijn wel richtlijnen die je kan volgen.

we nemen aan dat je gewoon een RVS kogel gebruikt ?

de zitting krijgt dan een opstaande rand van circa de halve kogeldiameter.

de kogel komt als het ware in een klein kamertje te liggen, rondom de kogel moet je circa 0.1 tot 0.2mm vrij houden.

de rest van het huis kun je uitdraaien naar gelang je wil om de stelmoer in te kunnen draaien.

Theorie: de kogel ligt op de zitting, en sluit af, de stoomdruk loopt op en bereikt het moment dat de veer op de kogel wordt ingedrukt, oftewel de kogel licht op vanaf de zitting.

Echter moet de stoom om de halve kogel heen omdat deze in het kamertje licht, doordat de spleet circa 0.1/0.2mm is zal dit wat weerstand geven, en de stoom moet tegen een grotere diameter aan duwen, dit heeft als gevolg dat de veer op de kogel een grotere kracht ineens moet verwerken door de grotere oppervlakte waar tegen de stoom drukt op de kogel.

Daardoor wordt de kogel hoog opgelicht en zal er veel stoom ineens ontwijken.

totdat de druk gezakt is dat de veer weer de overhand krijgt, de kogel zakt, de oppervlakte verkleind ineens en de kogel zakt in een keer op de zitting, de klep slaat dicht.

WAT IS BELANGRIJK:

de hoogte van de kamer

de diameter van de kamer

om een en ander eenvoudiger te maken gebruikt men ook wel de kogeldrukker als regeldeel.

deze wordt dan zo groot gedraaid dat deze net in het kamertje past, verder drukt de kogeldrukker nog gewoon op de kogel.

In een spantang opgespannen nu telkens 1/100 van de diameter afhalen en de klep testen.

Haal je er te veel af, moet je opnieuw beginnen

hhogendoorn
    Deelnemer

John,

De klep is niet met een kogel maar lijkt erg op onderstaand plaatje :

http://www.steam-loco-design.co.uk/images/content/large/drawings/safety_valve.jpeg

Het verschil is dat de veer niet de klep van boven af tegenhoud maar vanaf de onderzijde ( de veer is dus in de ketel). De klep lijkt op de bord, diameter +/- 12 mm.

Het principe van je antwoord met kogel +”kogeldrukker heb nu in gebruik maar wilde eens wat anders maken.

groet , Hans

john
    Deelnemer

hhogendoorn wrote:

John,

http://www.steam-loco-design.co.uk/images/content/large/drawings/safety_valve.jpeg

Het verschil is dat de veer niet de klep van boven af tegenhoud maar vanaf de onderzijde ( de veer is dus in de ketel). De klep lijkt op de bord, diameter +/- 12 mm.

Het principe van je antwoord met kogel +”kogeldrukker heb nu in gebruik maar wilde eens wat anders maken.

groet , Hans

Oke, de veiligheidsklep op het plaatje is eigenlijk een alternatief voor de kogel maar werkt hetzelfde.

Om het “POP” effect te bereiken blijft het verhaal van de oppervlakte verschillen nog steeds van kracht.

– de klep moet openen middels de stoomkracht op de kleine oppervlakte (het deel van de klep dat daadwerkelijk afsluit) en verder openspringen op de grotere oppervlakte welke in een kamertje zit, zodat de stoom “grip” krijgt op deze grotere oppervlakte.

of de veer nu van boven drukt, of van binnen trekt maakt volgens mij niet zo heel veel uit.

Voordeel is dat de bouwhoogte heel laag kan zijn.

Maar afstellen is lastiger omdat je niet bij de opspanmoer van de veer kan als deze in de ketel zit.

peterve
    Deelnemer

hhogendoorn wrote:

John,

groet , Hans

Het ligt misschien aan mij maar ik zie geen veer die in de ketel zit

Ik zie daar ook geen voordelen in enkel potentiele nadelen

de veer bevind zich in een hete corrosieve omgeving en het al genoemde moeilijk afstelln

Peter

john
    Deelnemer

peterve wrote:

hhogendoorn wrote:

John,

groet , Hans

Het ligt misschien aan mij maar ik zie geen veer die in de ketel zit

Ik zie daar ook geen voordelen in enkel potentiele nadelen

de veer bevind zich in een hete corrosieve omgeving en het al genoemde moeilijk afstelln

Peter

Hij zegt ook dat de klep LIJKT op die van het plaatje maar met de veer IN DE KETEL in plaats van er buiten.

Je kunt voor een veer in de ketel kiezen omdat het model gewoonweg geen ruimte laat voor een huis met veer OP de ketel.

Dit beschrijft Greenly ook in zijn boeken.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven