‘pop’ Veiligheid

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #1065
    Erik.B
    Deelnemer

    Hallo Bouwers

    Ik heb nu 2 overdruk ventielen gemaakt voor mijn NS 3400. Het is een andere dan in de bouw tekening staat.

    Nu heb ik een nr van onderstoom gepakt met daar een beschrijving in.

    Tabelletje bekeken voor het wikkelen van de druk veren. Ik heb 0,4 RVS veren draad gepakt en hier van de veren gewikkeld

    Nou ben ik per stuk ze aan het testen en instellen. Dit gaat niet zo als gewenst. Hij ‘popt’ alleen open maar gaat niet meer dicht. Daar voor heeft hij een tik nodig om weer te sluiten.

    Wat kan hier van de oorzaak zijn? De zitting voor de kogel net te klein?

    Kogel is rond 4 van RVS

    [img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-BUWJHDHZ.jpg[/img]

    [img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-ELHVLFOO.jpg[/img]

    Erik

    #8488
    wijns
    Deelnemer

    Erik

    Veer te stug , te kort. Probeer ook met andere drukmoeren . B.v. 3 of 5 groeven i.p.v. 4. Ook de speling van de aandrukspindel in die moer ( eigenlijk moet ik bout zeggen) is van belang.De speling van de kogel is met het gereedschap dat wij als modelbouwers gebruiken moeilijk te meten. Die moet bij die kogel diameter ongeveer 0,02 mm zijn. Draai eerst een staafje dat 0,02 mm groter is dan je kogel. De fout van je meetgereedschap word op die manier gecompenseerd. Dat staafje gebruik je vervolgens als mal. Zorg er voor dat de diepte van het gat de halve diameter heeft van de kogel , de kogel ligt dus met zijn grootste diameter juist onder de rand.

    Succes Dirk

    #8489
    gerard
    Deelnemer

    Hé Erik,

    Het ziet er goed uit.

    Vraagje…. Uit welk nummer van onderstoom heb je die veiligheden?

    Dan heb ik de mogelijkheid om even mee te kijken.

    Groeten Gerard

    #8490
    Erik.B
    Deelnemer

    Hey Gerard!

    De veiligheid zelf is een schets van Dirk boven jou :)

    Het tabel voor het wikkelen en alles over het maken van de ventieltjes komt uit OS Nr. 228. Ik heb expres niet uit het blad gemaakt om dat ze erg groot worden voor spoor 1 vind ik. Dan zou hij boven het dakje komen 🙄

    Het is nog even een andere veer proberen. En anders nieuwe drukmoer maken met meer of minder sleuven

    Erik

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven