Probleem met de Optimum draaibank D280x700G

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Probleem met de Optimum draaibank D280x700G

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    draaibankboy
    Deelnemer

Hallo iedereen

Ik heb een 5 tal jaar geleden een Optimum draaibank D280x700G gekocht. Deze draaibank werkt zeer goed maar de laatste tijd heb ik een probleem met het draaien van inwendige passingen. Het is percies dat het gat konisch uitgedraaid wordt. De passing werd steeds uitgedraaid met de langsslede van de draaibank. Dit heb ik gemerkt bij het vervaardigen van de cilinder van mijn persluchtmotor. Weet er iemand raad met dit probleem of heeft iemand de handleiding van deze machine? Deze was niet meegeleverd met de machine.

alvast bedankt

Dries

pfb
    Deelnemer

Moi Dries,

Ik kan je niet helpen aan een beschrijving.

Kan het zijn dat jou bank is verplaatst of verschoven. Doordat er op gewerkt wordt kan er door trillingen een afwijking ontstaan die er eerst niet was. Er kan iets losgetrild zijn. Het conisch draaien kan alleen verklaard worden als het bed is getordeerd. Dus niet over de volle lengte meer waterpas is. Kontroleer dit, in negen van de tien gevallen kun je daarmee de zaak weer mee rechtzetten.

Groetjes Peter

Jord
    Deelnemer

Ja ik heb een handleiding van zo’n machine zowel op papier als of CD-rom

laat een berichtje achter als je iets wilt.

groetjes Safecracker

draaibankboy
    Deelnemer

Beste Safecracker

Ik ben nog steeds geïnteresseerd in die handleiding. Een digitale versie doormailen is al voldoende, dan kan ik die handleiding zelf afdrukken.

Hier is mijn email adress: dries_schrooten@msn.com

ik ben heel blij dat u mij wil helpen. Als er iets is waarmee ik u kan helpen, dan laat maar iets weten.

mvg.

Dries

peterve
    Deelnemer

Quote:

Het conisch draaien kan alleen verklaard worden als het bed is getordeerd. Dus niet over de volle lengte meer waterpas is. Kontroleer dit, in negen van de tien gevallen kun je daarmee de zaak weer mee rechtzetten.

Dit is gedeeltelijk waar

Als het conisch draaien aan de afstelling ligt gebeurd dit ook bij buitendraaien

Als buitendraaien wel recht is dan ligt de oorzaak bij de gebruikte beitel

Zeker bij diepe boringen verdient het aanbeveling om een zo dik mogelijke beitel te gebruiken en een zo scherp mogelijke beitelpunt

In geval van wisselplaten raad ik een geslepen plaatje aan of een voor aluminium met geen neusradius De neusradius zorgt er voor dat de krachten haaks op de beitel groter zijn als zonder neusradius

Dit heeft wel als gevolg dat de standtijd van je beitel een stuk lager is

Dus dit alleen doen bij je laatste snede

Groet

Peter

Huuk Huisen
    Deelnemer

Weet je zeker dat de gradenverdeling van je dwarsslede op 0 staat of op 90 graden?

Mischien een raar antwoord maar daar kwam ik na een hoop gedoe ookachter na het hetzelfde probleem…

peterve
    Deelnemer

Huuk Huisen wrote:

Weet je zeker dat de gradenverdeling van je dwarsslede op 0 staat of op 90 graden?

Mischien een raar antwoord maar daar kwam ik na een hoop gedoe ookachter na het hetzelfde probleem…

Als je de beitelslede niet gebruikt heeft dat geen enkele invloed op het al dan niet conisch draaien

Peter

draaibankboy
    Deelnemer

voor het draaien gebruik ik de beitelslede relatief weinig. De beitelpunt heeft enkel invloed op het wegbuigen + torsen van de beitelarm. als dit gebeurt zal men trillingen en lawaai krijgen maar conisch draaien lijkt mij sterk overdreven omdat er gesneden wordt met een constant snijkracht. moest de snijkracht op de beitelpunt toenemen zal de beitelarm verder torsen. hierdoor zal je wel “conisch ” draaien.

Ik ga eerst mijn draaibank opnieuw uitlijnen met een machinewaterpas. daarna zal ik het probleem opnieuw evalueren.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven