Probleem met draaibank

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Probleem met draaibank

8 berichten aan het bekijken - 17 tot 24 (van in totaal 38)
  • Auteur
    Mark2007
    Deelnemer

Helemaal stil zijn ze bijna nooit, tenzij het een riem overbrenging is (en dan nog hoor je wel wat mechanische geluiden).

Ik ben benieuwd hoe het afsteken nu gaat, ik het in eertse instantie een universele afsteekbeitel met los staafje geprobeerd van buitenlaar maar dat was ellende (staafje schoof steeds naar achteren) toen heb ik er maar zelf een gemaakt van 6mm bitstaal en dat werkt al een stuk beter, goed scherp houden en niet onder het middelpunt gaan zitten anders wil het werkstuk op de beitel klimmen.

Mark

baldewini
    Deelnemer

Hallo Erik

Wat heel erg belangrijk is bij afsteken op de draaibank is koelen!

Met een goed koelmiddel verbrand je beitel of beitel-plaatje niet en smeert tevens je beitel tijdens het afsteken.

TIP: als je een stukje strip plaatst tussen de beitel en je as zodat dit klem zit.En het stripje staat precies vertikaal staat je beitelhoogte automatisch goed.

Veel succes Baldewini

Erik.B
    Deelnemer

Het 1e

De laatste paar dagen heb ik niet echt veel gedraaid. 2 kleine onderdelen. Toch vermoedt ik dat er iets terug komt van geratel. Toen de tandwiel olie er in zat hoorde ik niks meer. zou het gewoon verbeelding kunnen zijn dat ik beetje nerveus word. T’is nog wennen zo’n draai bank thuis. Voor al als de eerste week al een steekbeitel sneuvelt…..

Het 2e is dat mijn Dacre niet opschiet en het mij maar niet goed lukt. Ik doe er al meer dan een jaar over. Dus hier bij vraag ik om Hulp!

Wie in de omgeving Groningen/Haren kan mij helpen met mijn Dacre en/of misschien mijn machine controleren.

De ketel van mijn Dacre is nog op 1 plek lek. heb met acetyleen de andere lekkage gemaakt. 1 plek over het hooft gezien. en ja tis nu vakantie dus kan niet verder. De koppelstangen lukken mij ook niet.

Wie mij kan helpen hoort de details wel:)

Stoom Groeten

Erik Bos

Beunhaas102
    Deelnemer

Geen vetnippels op de hoofdspil?

Wat lukt er niet bij het maken van de koppelstangen?

Je hebt een draai freescombinatie dus nauwkeurig verplaatsen en boren moet toch wel kunnen/lukken?

Materiaal afzagen vervolgens vlak en haaks frezen, op dikte, de twee staafjes op elkaar leggen soevereinen en de gaatjes boren (snijolie gebruiken).

Een kwartslag draaien en de inkepingen in de boven en onderkant frezen.

De ronde kanten aan de uiteinde vijlen.

Waar kom je ergens vandaan wellicht zijn er mensen die je kunnen helpen!

Cor
    Deelnemer

Eric,

Laatst had ik ook een ratel in mijn draaibank.

Na veel zoeken kwam ik er achter dat het borgboutje in de poeli van de electromotor los zat. Boutje vast draaien en de herrie was weg.

Het is de moeite om na te kijken.

Groeten,

Cor

Alex
    Deelnemer

Misschien is het een idee om een keer naar Nienoord te komen? Is niet te ver van Haren en er is vast wel iemand die je raad kan geven over je koppelstangen. Het park is weliswaar dicht gedurende de wintermaanden maar we zijn bijna elke zaterdag met een groep zeer technische mensen aanwezig om onderhoud te plegen. Via de PM kunnen we wel iets afspreken.

Groeten Alex

Erik.B
    Deelnemer

Hallo

Ben al weer een paar maanden verder. Dacre met veel trots voltoid en nu beetje bezig met wat kleine onderdelen voor de NS3400.

Maar wat nu, na een aantal keren onderdelen draaiten, is geluid weer terug gekomen. Ik heb gevoelt aan de kop en op 4 sversnelingen met de hand gevoelt of er een ‘hikje’ in zit, maar voelde niks. Het geratel is het ergst bij 550. lager heb ik nog niet gehoord. als ik naar zo’n 960 toeren ga, is het soms. Erg vreemt.

Filmpje;

http://nl.youtube.com/watch?v=Wqtz8hdFgsI” class=”bbcode_url”>http://nl.youtube.com/watch?v=Wqtz8hdFgsI

Het geluid komt van uit de transmissie bak.

Weet iemand hier raad mee?

Groeten

Erik Bos

8 berichten aan het bekijken - 17 tot 24 (van in totaal 38)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven