Probleem met draaibank

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Probleem met draaibank

8 berichten aan het bekijken - 25 tot 32 (van in totaal 38)
  • Auteur
    JAM
    Deelnemer

Hallo Erik,

Het geluid dat ik op je filmpje hoor lijkt mij te komen van 2 tandwielen die met de zijkanten tegen elkaar aanlopen. Waarschijnlijk een gevolg van onnauwkeurigheden in de positionering van de tandwielen in de ‘versnellingsbak’.

E.e.a. is niet ernstig en ook niet eenvoudig te verhelpen. Wel kun je de effecten ervan verkleinen door nog dikkere olie te gebruiken zoals SAE80 of 90 (versnellingsbak/differentieel olie, te koop bij een automaterialenhandel).

Let wel, deze dikke olie stinkt nogal dus ik hoop maar dat je geen lekkage hebt!

Erik.B
    Deelnemer

Hallo Jam

Ik heb nog gekeken en de deksel er af gehaald. Ik had nog stukje plexyglas en er over heen gedaan zo dat er geen olie gaat spatten als hij aan staat. ik kan verder geen bewegingen zien. Het ‘geratel’ is moeilijk te detecteren waar het nou precies vandaan komt.

Als ik andere olie er in doe, moet de oude olie er helemaal uit of mag het beetje vermengt worden?

MVG

Erik

Gompy
    Deelnemer

Wat let je om de inbusboutjes even los te nemen en in de bak te kijken ?

Erik.B
    Deelnemer

In de bak heb ik gekeken. zie er niks speciaals aan. de tand wielen zien er verder prima uit. geen schaaf plekken aan de tanden en ook niks afgebroken.

Als het een kogellager is, hoe kan ik daar achter komen? wat zou het anders kunnen zijn?

Gompy
    Deelnemer

Bak open en de tussen tandwielen eruit nemen.

Daarna met een stetoscoop luisteren naar de lagers.

BTW, je hebt niet speciaal een stetoscoop nodig.

Zet een schoevendraaier op de lagerhuizen en druk je oor stevig tegen de schroevendraaier aan en draai aan de beweegbare delen.

Wanneer je een schrapend geluid hoort weet je dat het fout zit.

JAM
    Deelnemer

Hallo Erik,

Ik heb ooit een Huvema 450 gehad (Emco Compact 8 kloon) en als je de tandwielen te strak op elkaar zette dan kreeg ik een soortgelijke ratel. Dit was het gevolg van tandwielen waarvan de buiten-zijkanten tegen elkaar aan liepen (met verschillende draairichting) vandaar mijn veronderstelling m.b.t. het positioneren van de tandwielen in de bak. Een defect lager vindt ik zeer onwaarschijnlijk want je voelt geen ‘zwaar punt’ of andere onregelmatigheden.

Dus dikke olie kan helpen, zelfs als die een beetje verdunt is met de achterblijvende olie.

Het blijft echter gokken wat de echte reden is…..

Succes!

-Jaap-

Erik.B
    Deelnemer

Hallo iedereen

In tussen aantal keren naar buitelaar gemaild en terug ontvangen. Ze konden niks over zeggen en stelde voor de machine te brengen en om teruilen. Nu zit ik te denken, is dit wel verstandig?

Enige min punten die ik ben tegen gekomen aan deze machine

– De maten op de nonius schaal voor de dwars sleede gaat met 0.04 per streep. Die klopt niet. als ik 5 verder ga dan haald hij er zo’n 0.5 / 0.4 er af.

Alleen deze nonius schaal kan op NUL gezet worden.

– De Nonius schaal van de Z as kan niet op NUL gezet worden en de maten kloppen ook niet.

– Het beitel supoort gaat over een pen heen waar hij om heen draait. Die pen moet er uit om de frees tafel erop te zetten. Die wil er niet uit. Wat Buitelaar mij verteld heeft dat het met een grip tang er af kan. Dit is onverstandig om dat je hem dan veels teveel beschadigt. Harde staal is het niet vergeleken met betere machines.

Leraar van Werktuigbouwkunde op mijn school zij dat ik mijn geld moest terug vragen. Maar gekocht is gekocht toch?

Hier voor dacht ik om teruilen met andere machine van buitelaar.

http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=2198” class=”bbcode_url”>http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=2198

Ik weet nou niet precies wat ik moet doen.

Met vriendelijke groet

Erik.b

Mark2007
    Deelnemer

Tja hij is niet verplicht je geld terug te geven dus zal het waarschijnlijk omruilen voor een ander worden.

Mark

8 berichten aan het bekijken - 25 tot 32 (van in totaal 38)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven