Probleem met hardsoldeerverbinding

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Probleem met hardsoldeerverbinding

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #892
    YuriW
    Deelnemer

    Hallo Stomers,

    Ik ben een spoor 1 ketel aan het maken. 54mm dia, 190mm lang met 22m vlampijp. Momenteel loop ik tegen wat problemen aan met solderen.

    Eigenlijk was de ketel al helemaal klaar, dicht en afgeperst maar ik ben toch weer gaan stoken omdat er een appendage wat scheef zat. Toen ontstond er ergens een klein lekje, weer stoken, weer een miniscuul lekje. Toen zat er weer iets scheef. Al met al heb ik mijn ketel al zeker 8 keer heet gestookt. Natuurlijk tussentijds goed schoongebeten.

    Eigenlijk gingen alle soldeerverbindingen tot op heden perfect maar nu blijft één naad voor problemen zorgen. Dit is de verbinding tussen de 22mm vlampijp en het ketelfront. Ik ben bang dat er nu wat oxidatie zit op een plaats waar ik niet meer bij kan. (tussen de delen)

    Ook merk ik dat het zilver wat er nu zit niet mooi meer wil vloeien. Ook niet met ruime hoeveelheden flux. Kan het zijn dat ik het te heet/kapot gestookt heb? (-met een eenvoudige propaanbrander)

    Aanvullende info:

    Ik gebruik ik CFS Flux-6 als vloeimiddel. Exacte samenstelling van het zilver weet ik niet. Ik stook met een cycloonbrander op propaan. En ja, ik bouw eerst een oventje met vuurvaste stenen.

    Wat te doen… ? Het ziet er nu niet goed uit.

    Is er een manier om het zilver van je werksuk af te krijgen? Schoon draaien of freezen is geen optie. bij zachtsoldeer kan je gewoon eens kloppen of met een doek er af vegen. Gaat bij zilver (-temperaturen) natuurlijk niet lukken.

    YuriW

    #7755
    john
    Deelnemer

    geen paniek !!!!

    heb je voordat je het scheve deel weer ging heet stoken de ketel van binnen helemaal gefluxed ?

    Ik heb geleerd dat je niet alleen de buitenkant moet voorzien van flux, maar OOK de binnenkant.

    Eerst de ketel geheel reinigen in een zuurbad, gebruik indien mogelijk een beetje zwavelzuur in water, ongeveer 10% oplossing.

    Accuzuur voor motorfietsen kun je bij een motorzaak gewoon kopen.

    De ketel een lekker tijdje laten liggen in het zuurbad, een paar keer draaien zodat het zuur overal kan komen.

    Maak een papje van het flux poeder met wat water en giet dit door 1 van de openingen van de ketel naar binnen.

    Houd/maak alle andere openingen tijdelijk dicht met je vingers of met stopjes.

    Draai, schud, beweeg de ktel zodat de hele binnenkant is voorzien van een laagje flux.

    Laat het restant er uit lopen.

    Flux nu de buitenkant helemaal in (op de soldeernaden dan he).

    en wat extra op de plaats waar je wilt gaan solderen.

    Dan heetstoken, in het begin de hele ketel, maar naarmate het koper op temperatuur komt de plaats waar je gaat solderen verwarmen.

    Voor je teveel warmte toe dan gaan andere naden ook weer vloeibaar worden, dus let op waar je de warmte toevoert.

    Dan moet het lukken.

    Het overtollige zilver zal uiteindelijk weer uitvloeien als de soldeerplaats maar schoon en heet genoeg is en voorzien is van vloeimiddel.

    succes !!!!

    #7756
    YuriW
    Deelnemer

    Hallo John,

    Bedankt voor je antwoord. De ketel heb ik ook steeds van binnen gereinigd.

    Zelf gebruik ik daarvoor een speciaal zout (opgelost in water) en dit werkt prima.

    Van binnen fluxen heb ik ook al overwogen maar nog niet geprobeerd. Kost volgens mij nl ook veel borax.

    Maar mijn voornaamste vraag blijft: Kan het zijn dat het zilver verbrand is?

    Het vloeit voor geen meter meer. Ik heb er ooit zoiets gelezen nl en wil weten of het nog te redden is.

    grtz,

    YuriW

    #7757
    peterve
    Deelnemer

    Als je nog ergens een zilveren gulden hebt liggen kleine stukjes er van af knippen en toevoegen aan je soldeer wat op de ketel zit als het begint te smelten

    Schijnt te werken

    (Waarschijnlijk werkt het met ander zilver ook :) )

    Peter

    #7758
    Rene Witteman
    Deelnemer

    Beste Yuri,

    John heeft gelijk wat betreft het geheel RUIM fluxen van alle delen inclusief de binnenzijde.

    Indien je zoals jij een lek heb in je ketel, moet je in principe alle procedures weer van voren af aan doorlopen.

    Dit houd in zoveel mogelijk schoonmaken van de te solderen naad,

    het geheel influxen incl. de binnenzijde en het geheel rustig maar geheel opwarmen in verband met de te verwachten spanningen.

    De ketel bouw je namelijk op een bepaalde volgorde op, nu je dit moet aanpassen i.v.m. een lek begeef je je op een lastig punt.

    De kans dat de pijpen los komen of de bronzen aansluitpunten is erg groot.

    Probeer de boel zo gelijkmatig te verwarmen en ter plaatse af te solderen met een aparte felle brander.

    EN BEZUINIG ZEKER NIET OP FLUX.

    Het gehele proces van het hardsolderen van een modelketel betekend

    zeer nauwe soldeerpassingen maken, het geheel stap voor stap NET voor het solderen goed schoonmaken en schuren. (niet meer aanraken) en ruim insmeren met een fluxpapje.

    Het geheel rustig opwarmen, het herkennen van de juiste soldeertiming en afsolderen.

    Tot zo’n 50 graden af laten koelen en zuren, spoelen met ruim water ,

    drogen influxen en verder gaan.

    Met andere woorden het voorbereidend werk is het grootse deel van het werk, het solderen zelf duurd maar enkele minuten.

    Wat betreft het door jouw gebruikte zout??????????????

    Kun je hier iets meer over vertellen wat ik ken het niet?

    Heb er ook nog nooit iemand over gehoord??

    in ieder geval sterkte met het herstel.

    mvg Rene

    #7759
    YuriW
    Deelnemer

    Hallo Rene,

    Ik ben bang dat ik mijn ketel voor een deel uit elkaar moet gaan halen. Er was meer aan de hand dan alleen het lekje.

    Door het steeds weer heet stoken en laten afkoelen. (niet 100% gelijkmatig) is een ketelfront flink krom getrokken. Dat moet opnieuw.

    Het feit dat soldeerverbindingen 100% schoon en goed passend moeten zijn is mij bekend. nogmaals, meeste verbindingen gingen echt perfect.

    Waar ik alleen nog geen antwoord op heb gehad is hoe- en waardoor zilversoldeer kan verbranden. Zou je bv het cadmium er uit stoken???

    En gebeurt dat door extreme temperaturen of ook door lang stoken op lagere temperaturen (propaan zonder extra zuurstof)

    wbt het zout. Ik heb het gekocht bij een Engels bedrijfje. Die staan ook in Arnhem op de stoomdag. Kijk maar onder het kopje Flux Cleaning Salts op hun site: http://www.cupalloys.co.uk/

    grtz,

    Yuri

    #7760
    H. van Uffelen
    Deelnemer

    Is het misschien Vitrex of Sparex dit middel wordt gebruikt door zilversmeden ik heb mijn ketel ook wel met dit middel gedaan.

    mvg

    Herman

    #7761
    JAM
    Deelnemer

    YuriW wrote:

    Waar ik alleen nog geen antwoord op heb gehad is hoe- en waardoor zilversoldeer kan verbranden.

    Hallo Yuri,

    Mijn eerste reaktie was dat zilver niet kan verbranden maar ja, er bestaat toch zoiets als zilveroxide dus het kan wel.

    Waarschijnlijker vindt ik het dat je zilversoldeer inmiddels van samenstelling is veranderd omdat, als je maar heet genoeg stookt, het koper op zal lossen in het zilver. Iets soortgelijks gebruik ik om mijn aluminium gietsels harder te maken. Hier voeg ik kopersnippers toe aan het gesmolten aluminium. Het koper smelt dan niet maar lost op (als suiker in de koffie).

    Bovendien bestaat zilversoldeer niet uit puur zilver maar is het een samengesteld iets. De verschillende componenten kunnen verdampen en zo de legering veranderen. De “nieuwe’ legering kan wel eens niet zo goed vloeien als de oorspronkelijke -> dus problemen.

    Het toevoegen van zuiver zilver zou dus goed kunnen helpen.

    Tot zover mijn redenatie, let wel ik ben zeker geen metalurg! De kans is dus groot dat ik er helemaal naast zit! (maar klinkt wel aannemelijk toch?)

    Succes,

    Jaap

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 11)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven