Probleem met spantang in freesbank

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Probleem met spantang in freesbank

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    V.Schrik
    Deelnemer

De freesbank die ik heb is een schaublin 12 met W20 spantangen.

De laatste keer dat ik aan het frezen was met vingerfrezen van rond 12 in gewoon staal. Maar de frees trilde langzaam uit de spantang. In het begin had ik daar geen last van maar na een minuut of 20 begon het gedonder. De frezen gingen dus langzaam dieper het werkstuk in. Het was maar een tiende over 50 mm lengte. Erg lastig als je iets vlak wil frezen. Dus de spantang nog wat vaster gezet maarja het is geen bankschroef. Het probleem bleef hetzelfde. De trekstang van de spantang trilt niet los, deze blijft gewoon vast zitten.

Om te kijken waar het aan lag heb ik een frees van rond 10mm gepakt, een tijdje ging het goed maar toen deed het probleem zich weer voor. Daarna met de morseconusfrezen gefreesd, dat ging allemaal goed. Dus het ligt niet aan de bank zelf maar aan de spantanginrichting en/of de frees.

Het lijkt erop dat als de frees enigzins gesleten is, het op begint te treden. Ik zou dan verwachten dat de frees zich dan van het werkstuk wegduwd. De frees verspaand dan nog steeds goed dus bot is die nog zeker niet.

Mijn verwachting was dat het mogelijk te vet was, dus maar met remreiniger (nee goed is dat niet voor gereedschap) de spantang en frees ontvet. Dit gaf geen verschil.

Daarna nog de frees met fijn schuurlinnen opgeschuurd, dat het een heel klein beetje ruw werd. Hierdoor werd het wel beter maar het probleem was niet helemaal weg. En dit zou normaal gesproken niet hoeven.

Heeft iemand een idee wat er mis is?

pfb
    Deelnemer

Moi Vincent,

Het probleem waar jij tegenaan loopt is vermoedelijk slijtage.

Doordat de spantangen niet altijd over de gehele diameter precies even veel klemmen wordt, door de zijdruk van de frees, het klemgat een iets conisch. We praten hier over bijna niets maar na enige honderden klemmingen heb je speling. In ieder geval wordt het klemvlak daardoor veel kleiner.

Doordat de groefspiraal van de frees dezelfde kant opdraait als je omwentelingen van het hoofdspil, wordt de frees langzaam naar onderen getrokken het materiaal in.

En kijk maar; het zijn de spantangen die je het meest gebruikt.

Helaas zul je nieuwe moeten halen.

Groetjes Peter

ps Misschien tijd voor echt spangereedschap?

V.Schrik
    Deelnemer

Ik zal eens kijken of ik een frees heb van een gekke maat, als die het niet heeft dan ligt het daar waarschijnlijk aan.

Anders eens een gloednieuwe voor 60 euro aanschaffen om het te controleren.

Wat betreft: tijd voor echt spangereedschap. Ja, je hebt gelijk alleen mijn “werkplaats” bestaat uit een garagebox (6×3) met elektra en daar moet alles in passen. Freesbanken met een steilkonus zijn over het algemeen garage vullend zodat er niks meer naast past. (beugelzaag, lintzaag, werkbank, materiaalrek, aanhangwagen en nog een hoop andere troep) Daarom heb ik dus een relatief klein stabiel bankje. Morseconus gaat ook goed.

Nu ik nog even verder over je verhaal nadenk, een paar jaar terug had ik een andere bank met inch maten. Dus ook de spantangen waren in inches. Hiervoor had ik bussen met zaagsnede die dienden als verloop tussen de diameters. Dit is natuurlijk verre van nauwkeurig maar hier had ik dat probleem niet mee. Deze klemden toen voor mijn gevoel veel minder nauwkeurig door die bus. Met waarschijnlijk een conisch klemgat tot gevolg. Die bus was alleen relatief ruw.

Maar het is inderdaad iets wat ik eens moet gaan uittesten.

Bedankt

pfb
    Deelnemer

Moi Vincent,

Een freesmachine met steilkonus 30 hoeft niet veel groter te zijn dan een met morse conus. Ik heb net een HBM 30 gekocht met sk30. Die neemt iets minder plaats in dan de oude met morse conus.

Ook heb ik nieuwe ER25 spantangen gekocht. Op Marktplaat is een persoon die een set van 15 stuks ( 2 t/m 16 ) aanbied voor nog geen 70 euro, Met een houder is het even over 100 euro. Het ziet er gelikt uit.

Succes, Peter

V.Schrik
    Deelnemer

De vraag die gelijk in mij op komt: spantangen voor ongeveer 5 euro per stuk? Deze zullen waarschijnlijk niet nauwkeuriger zijn dan de mogelijk gesleten merk-spantangen. Want met slijtage praten we in dit geval, over voor ons niet meetbare verschillen.

Maar ik ga het zeker nog een keer uitzoeken of het inderdaad aan de minimale slijtage ligt waar jij over praat.

Ik heb bewust voor een relatief oude merk-machine gekozen vanwege stabiliteit en geen machines die je bijvoorbeeld bij Buitelaar of HBM vind. Dan zijn steilconussen wat zeldzamer en is morseconus (nr 4) een goede optie. Met spantangen eigelijk nooit problemen gehad totdat ik laatst weer iets wilde frezen.

Beunhaas102
    Deelnemer

Een Schaublin 12 inruilen op een HBM 30 lijkt mij ook niet the way to go :lol:

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven