probleem met veiligheidskleppen

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen (stoom)Ketels probleem met veiligheidskleppen

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #546
    john
    Deelnemer

    Wie kan mij vertellen wat de relatie is tussen:

    Doorlaat, kogeldiameter, veerdruk en de dikte van de veerdraad ?

    Ik heb voor de wals nu 2 veiligheidskleppen gemaakt, standaard model zoals op veel locomotieven wordt gebruikt.

    Huis met doorlaat 4mm + zitting, RVS kogel 5,5mm daar de klepsteel met RVS veer, stug model en bovenop de aandruk ring met gaatjes om de stoom af te voeren, kortom, we kennen deze wel.

    Mijn probleem is, de klep opent wel, maar te weinig.

    Bij 5,5 bar begint de klep zachtjes te sissen om vervolgens bij oplopende druk steeds meer af te blazen.

    Maar echt openen wil de klep niet, als ik de vlam vol onder proefketel zet loopt de druk nog steeds op, en de klep blaast niet meer af dan dat deze doet.

    Er is nog wel ruimte om te openen, want als ik met een tangetje de klepsteel optil blaast de klep enorm af dus daar licht het niet aan.

    Kan het zijn dat mijn veer te stug is ?

    Moet ik mijn doorlaat onder de klep vergroten, zodat het oppervlak waar de stoom tegen duwt groter wordt waardoor de spanning op de klep toe zal nemen en deze wellicht verder zal openen.

    Of moet de doorlaat kleiner zijn, zodat er een kleiner oppervlak is en de veer niet zo sterk op de klep hoeft te duwen ?

    Ik heb geen voorraad RVS veren liggen dus moet ik het voorlopig doen met de veren die ik heb.

    Weet iemand raad ?

    #5356
    Gompy
    Deelnemer

    Persoonlijk maak ik liever naast de kogel de ontluchtingsgaatjes zodat zich geen (tegen) druk boven de kogel kan opbouwen.

    Tevens is de ruimte tussen kogel en zijwand belangrijk, te smal zal ook hier weer (tegen) druk genereren en trekt de kogel door de stroming omhoog.

    #5357
    john
    Deelnemer

    Reject wrote:

    Persoonlijk maak ik liever naast de kogel de ontluchtingsgaatjes zodat zich geen (tegen) druk boven de kogel kan opbouwen.

    Tevens is de ruimte tussen kogel en zijwand belangrijk, te smal zal ook hier weer (tegen) druk genereren en trekt de kogel door de stroming omhoog.

    ik had al het gevoel dat de ruimte tussen de kogel en de zijwand aan de kleine kant was, deze heb ik inmiddels uitgedraaid zodat de stoom makkelijker kan ontwijken.

    Uitlaat aan de zijkant is mooi maar dat past niet echt bij het model, het is mooier als de stoom naar boven kan uitwijken.

    #5358
    Foden_sam
    Deelnemer

    john wrote:

    Reject wrote:

    Persoonlijk maak ik liever naast de kogel de ontluchtingsgaatjes zodat zich geen (tegen) druk boven de kogel kan opbouwen.

    Tevens is de ruimte tussen kogel en zijwand belangrijk, te smal zal ook hier weer (tegen) druk genereren en trekt de kogel door de stroming omhoog.

    ik had al het gevoel dat de ruimte tussen de kogel en de zijwand aan de kleine kant was, deze heb ik inmiddels uitgedraaid zodat de stoom makkelijker kan ontwijken.

    Uitlaat aan de zijkant is mooi maar dat past niet echt bij het model, het is mooier als de stoom naar boven kan uitwijken.


    John,

    Hoe heb je dit trouwens opgelost bij de Clayton? Ik had daarbij een soortgelijk probleem en heb dat nog niet opgelost.

    Ik heb wel gekeken naar het artikel in OS nr. 148 en nr 156 over (pop)-veiligheden, maar heb nog niks gemaakt.

    V.w.b. berekenen van veren: op de site van Marv Klotz (http://www.myvirtualnetwork.com/mklotz/) staat spring.zip en springk.zip, allebei gaan die over het rekenen aan veren. Kijk onder submitted software.

    Succes.

    #5359
    john
    Deelnemer

    Foden_sam wrote:

    John,

    Hoe heb je dit trouwens opgelost bij de Clayton? Ik had daarbij een soortgelijk probleem en heb dat nog niet opgelost.

    Ik heb wel gekeken naar het artikel in OS nr. 148 en nr 156 over (pop)-veiligheden, maar heb nog niks gemaakt.

    V.w.b. berekenen van veren: op de site van Marv Klotz (http://www.myvirtualnetwork.com/mklotz/) staat spring.zip en springk.zip, allebei gaan die over het rekenen aan veren. Kijk onder submitted software.

    Succes.

    Beste Bernard,

    Ik heb een eenvoudig blokje gemaakt bijna gelijk als dat van de Clayton, echter zitten de kleppen niet IN dit blokje, maar schroef ik de veiligheden op dit blokje.

    Nu zie ik precies welke klep lekt of niet, en welke klep nu aan het afblazen is.

    ik heb dit nu op de Clayton zitten, enige nadeel is met naar boven afblazebde veiligheden is dat het dak van onderaf drijfnat wordt.

    Maar mij bevallen deze veiligheden op zich wel.

    Ik zou proberen POP veiligheden te maken voor de Clayton.

    #5360
    hhogendoorn
    Deelnemer

    Misschien een is het antwoord al gegeven maar ik ben de laatste tijd bezig geweest met wat verschillende types van veiligheden en tot nu toe heb ik het beste resultaat met deze :

    http://www.saunalahti.fi/~animato/3003/3003as.html

    perfect instelbaar ! op een paar honderd millibar .

    Hans

    #5361
    Foden_sam
    Deelnemer

    Mijn dank voor de reactie. Ik heb wel een paar voorstellen gehad, o.a. van John. Die heb ik gevolgd, maar nog niet “onder stoom” gehad.

    Ik ga in ieder geval de kleppen van Saunalahti eens verkleind uittekenen, om te kijken of dit op mijn schaal machines (1 : 6 traction engines) toepasbaar is.

    Met vriendelijke groet,

    Bernhard van er Steen

    #5362
    john
    Deelnemer

    Naar aanleiding van de tekening van de POP veiligheid door H Hogendoorn heb ik mijn veiligheden voor de Clayton verbouwd naar pop veiligheden.

    Dat was niet moeilijk, alleen spelen met de veerdruk en diepte v/d kamer was een tijdrovende bezigheid.

    Als ik mijn fototoestel bij de hand heb zal ik eens een paar plaatjes van het blok schieten.

    Werking is perfect, op een proefketel tot 3 bar “popt” de klep open op 2,5 bar en sluit bijna weer direct, om vervolgens wederom snel te openen, af te blazen en weer te sluiten.

    Klep 2 blijft nog wat hangen, ik heb de ruimte tussen de kamer en de klepsteel nu te groot gemaakt waardoor de pop werking is vervallen.

    Daar moet ik een nieuwe voor maken, maar dat is het werk niet.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven