Probleem met Weiler draaibank

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Probleem met Weiler draaibank

8 berichten aan het bekijken - 9 tot 16 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Chefke
    Deelnemer

Hallo Erik B

Ik heb de assen klaar maar nu krijg ik de volgende stap, ik moet aan het begin van de assen zo’n 4 cm draad [m 24] snijden. Laat ik nou een draaibank hebben waarmee ik draad kan snijden, maar hoe moet ik nu te werk gaan?

De uitloop hoeveel mm moet die zijn?

Hoe krijg ik het voor elkaar dat de beitel telkens in dezelfde spoed start?

En moet ik de beitelslede nog onder een hoek zetten?

groeten Chefke

Erik.B
    Deelnemer

Hallo Chefke

Met wat voor één beitel ga je het draad snijden?

Geslepen snelstalen ( HSS ) beitel? Of een hardmetalen wissel plaat?

Wat bedoel je met uitloop? Het begin van het draad aan kopse kant (een schuine kant) of het einde van het draad? ( in gestoken groef of tewel vrijloop groef)

Om de beitel elke keer weer in juiste positie te krijgen zul je hem moeten vrijstellen. Hier bedoel ik mee de beitel terug draaien van het werkstuk af zo dat hij deze niet raakt. Waarom?: er zit altijd een speling in de voedings as. Als je de draai richting om draait en de beitel niet er uit haalt gaat deze na snijden en heb je geen goede schroefdraad.

Je stelt hem vrij en je draait de draai richting om. Let op: haal de voeding er niet uit maar gewoon er in laten zitten. Zo behoud je je start punt van het schroefdraad.

Als je meer gegevens weet kan ik je groter uitleg geven.

Groeten

Erik Bos

Chefke
    Deelnemer

Ik gebruik alleen beitels met hardmetalen wisselplaten.

Ik bedoel met uitloop het einde van de draad maar dat heet

vrijloop wist ik niet 😳 Maar als ik het goed begrijp is de

langsvoeding continue ingeschakeld. Dus aan het einde van de draad moet ik de dwarsslede terug draaien en de machine in één keer om schakelen van draairichting gaat dat wel met zo’n zware 380v motor? Dat dadelijk niet de tandwielen om mijn oren heen vliegen 😆

Erik.B
    Deelnemer

Oke hardmetaal is alleen maar goed.

Aan het einde van het deel waar schroefdraad moet komen steek je vaak een groef. Deze moet dieper zijn als de flanken maat. Het gaat er om dat de moer hier over heen kan draaien.

in één keer de motor omkeren hoeft niet. niet elke machine vind dat idd leuk.

Machine stoppen.

Beitel vrij stellen.

Draai richting om keren en machine weer aan zetten.

De ééne machine kun je de draai richting om keren met tandwielen en andere wordt de stroom richting om gedraaid.

Als je nog vragen hebt kun je het altijd hier posten.

Erik

Chefke
    Deelnemer

Ik heb gister wat draaiwerk gehad en nu valt me op dat ik weer die

afwijking heb :? Ik ben er achter gekomen omdat ik eerst een as van 650mm lang af moest draaien en toen 2 kortere van 120mm. De langere as had een afwijking van 200ste maar de 2 kortere een 10de zijn tussen centers af gedraait. Ik heb het idee dat mijn bed getordeerd is want op een bepaalt moment begint het support ook zwaarder te draaien. Nu heb ik gezien dat het bed met 8 stelbouten op het frame staat zou ik die afwijking daarmee uit kunnen halen?

pfb
    Deelnemer

Moi,

Goed gezien; stelbouten zijn om te stellen.

Gebruik een zeer nauwkeurige waterpas. Zet het op de dwarsslede en verplaats het support, dan moet het geen afwijking geven.

Ook in de lengte richting mag er geen afwijking zijn bij het verplaatsen van het support.

Niet te veel in een keer verstellen, anders ga je echt de mist in.

Ik heb iemand gekend die een, redelijk zware, draaibank op een houten vloer wilde uitlijnen. Hij bleef stellen.

Succes, Peter.

Bert
    Deelnemer

Chefke,

Ik weet niet of het al genoemd is maar staan je vaste en losse kop wel in lijn met elkaar?

Plaats een center in de vaste kop en een center in de losse kop en kijk eens waar ze elkaar raken. Is dit niet op het uiterste puntje dan mag je veronderstellen dat er met de stand van de losse kop in die positie iets niet klopt.

Houdt er verder rekening mee dat een bed het meest ingesleten is op die plekken waar de meeste wrijving heeft plaatsgevonden. En dat kun je niet weten als je de geschiedenis van de machine niet kent. Bij (ongelijkmatige) slijt van het bed zal een losse kop niet in elke positie in dezelfde lijn kunnen staan met de vaste kop.

Ook als je over de lengte die je noemt wat veel in een keer afneemt en je dit zonder koeling doet of met verkeerde snelheid gaat er misschien wel wat veel warmte in het beitelplaatje zitten met als gevolg een ander snijgedrag.

Ik hoop dat mijn tweede suggestie niet op je bank van toepassing is.

Mvg. Bert.

Chefke
    Deelnemer

Hallo Peter en Bert,

Ik heb het waterpas nog eens op het support geplaatst, bij de vaste kop is het perfect draai ik het support richting de losse kop dan komt het probleem. Bij de losse kop staat het waterpas uit het lood een 10de, ik heb 2 stelbouten verdraait en het bed staat nu goed waterpas. Maar ik vertrouwde het bed nog niet helemaal daarom heb ik er maar een stalen rei over heen gelegt en toen kwam de aap uit de mouw 😮 het bed staat hol zowat aan alle kanten het is niet gek veel. Ik heb het met een voelermaatje gemeten zo’n 300ste, dat verklaart waarschijnlijk ook dat de losse kop op elke stand weer anders staat daarom bleef ik continu aan het stellen 🙄 Het is jammer dat het zo is voor de rest is het een prima machine, om hem daarvoor te verkopen is ook zo wat aangezien ik er heel wat uren in heb zitten. Misschien dat ik nog is in de toekomst nog een leuke schaublin tegen het lijf aan loop voor een schappelijke prijs 😆

8 berichten aan het bekijken - 9 tot 16 (van in totaal 25)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven