De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Werkplaatstechniek › profiel daksteunen
- Dit onderwerp bevat 4 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 18 jaren geleden door
wim600008149.
- AuteurBerichten
- 11 mei 2005 om 19:20 #132
wim600008149
DeelnemerHoi, Heeft er iemand ervaring met het maken van zo’n dingen (zie foto hieronder)? Ik veronderstel dat er moet worden uitgegaan van een ronde staaf (messing of koper of brons) en dat dan de draaibank de rest moet doen. Maar dit kan je niet vergelijken met het draaien van een schroefdraad op een ronde staaf…
Wie heeft er tips?
Groetjes, Wim
[img]http://users.telenet.be/bawi/stoom/temp/daksteunen.jpg [/img] 12 mei 2005 om 06:15 #2138Frits
DeelnemerMorgen Wim, Heel zeker weten doe ik het niet
😳 , maar volgens mij is dit staal gewoon getordeerd. Dat doen ze ook met betonijzer (wapeningstaal) en daardoor wordt het harder. Het is een vormverstijving zo gezegd.Probeer dus met een flinke hefboom eens een vierkante of een platte staaf
zacht staalrond te draaien. Ik weet niet welke maat jou profiel heeft, maar heel soepel zal het wel niet gaan. 😯 Maar alles kost moeite als je iets wilt bereiken, toch?
mvgr
Frits
12 mei 2005 om 18:07 #2139wim600008149
DeelnemerDat ik daar niet aan had gedacht! 😯 Dit wordt dikwijls toegepast voor de fabrikatie van klassieke omheiningshekken.
… dan zitten we dus in het domein van de smeedkunst. Volgens mij wordt het metaal dan wel gloeiend verhit en wordt het torderen zelf gedaan met een buigbank…
Ik zal in ieder geval mijn licht eens opsteken bij één of andere smederij.
Hartelijk dank Frits!
Ik laat iets weten als ik meer weet…
13 mei 2005 om 15:25 #2140Rob
DeelnemerWim, In een heel grijs verleden heb ik ooit nog eens leren smeden. Een van de opdrachten was het maken van een openhaard set met, je raad het al getordeerde stelen. Dat torderen is heel simpel. je zet het stuk staal in de bankschroef vast op de plaats waar de tordering moet beginnen. Vervolgens neem je en stukje pijp dat met een klein beetje ruimte om het stuk vierkant valt. De pijp maak je op de zelfde lengte als de tordering moet zijn. Vervolgens neem je een flink wringijzer en dat zet je op het uitstekende deel en dan draaien. Let op dat je niet te veel draait, de tordering zit er zo in. Ik heb het gedaan met St37 vierkant 8 mm en dat gaat gemakkelijk zonder heet te maken etc. Ik heb geen ervaring met non ferro metaal, maar dat lijkt me een zaak van proberen.
Groeten,
Rob
13 mei 2005 om 17:17 #2141wim600008149
DeelnemerHartelijk dank Rob, Het zal alleszins met koper, messing of brons gaan gebeuren, en met staven vierkant van zeker niet meer dan 8 mm, dus dat zal wel lukken.
Groetjes, Wim
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.