radius aan beitel slijpen

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek radius aan beitel slijpen

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #310
    jgr
    Deelnemer

    Kan iemand mij uitleggen hoe je een radius van bijv.1,4mm aan een kant van een draaibeitel kan slijpen.

    Wat heb je hier minimaal voor nodig,of welke trucs zijn er.

    Ik ben van plan zelf een moduulfreesje te gaan maken.

    Joep

    #2824
    Jan
    Deelnemer

    Nou Joep wat dacht je van een slijpsteen

    Groeten Jan

    #2825
    Anoniem
    Inactief

    Jan wrote:

    Nou Joep wat dacht je van een slijpsteen

    Groeten Jan

    Ik gok dat jgr (Joep) dit zelf ook al bedacht had. Een antwoord met iets meer inhoud zou dus wel handig kunnen zijn ;)

    Wat ik zelf laatst gezien heb is dat m’n pa eerst een gaatje in een stukje messing plaat geboord heeft en hier een hoek uit geknipt had, zodat een pasmaatje ontstond. Hiermee kon dan de gemaakte radius telkens gepast worden.

    #2826
    Rene Witteman
    Deelnemer

    Beste Joep,

    Er is een boek van Kozo Hiraoka welke de bouw van een 3 1/4 Climax beschrijft.

    In dit boek wordt de gehele locomotiefbouw beschreven met zeer veel

    hulpgereedschap, waaronder de door jou gevraagde radiusbeitel.

    Hij maakt ze van een schijfje hardbaar materiaal waaraan hij de bewuste radius draaid, hierna haald hij er een 90 graden (taartpuntje) uit.

    Na het harden heb je een slagbeiteltje.

    ik ben niet bekent met het op het forum plaatsen van foto’s anders had ik er een geplaatst.

    je kunt me wel een mail sturen, dan mail ik je een scan ervan door.

    mvg Rene

    #2827
    jgr
    Deelnemer

    Bedankt voor de reacties,

    Een pasmalletje maken zoals beschreven lijkt mij de meest waarschijnlijke manier,en ach Jan ik denk dat ik het toch wel op een slijpsteen ga doen.

    groetjes Joep

    #2828
    Jan
    Deelnemer

    Beste Joep,

    Sorry, sorry voor het korte antwoord dat ik gaf, misschien kwam de vraag bij mij niet goed over.

    Maar ik heb inmiddels gelezen dat je een paar goede tips hebt gekregen en doe die slijpsteen er maar bij. hi hi.

    In ieder geval heel veel sucses ­čś│

    Groeten Jan

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven