De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Werkplaatstechniek › radius aan beitel slijpen
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 16 jaren, 3 maanden geleden door
Jan.
- AuteurBerichten
- 8 februari 2007 om 07:53 #310
jgr
DeelnemerKan iemand mij uitleggen hoe je een radius van bijv.1,4mm aan een kant van een draaibeitel kan slijpen. Wat heb je hier minimaal voor nodig,of welke trucs zijn er.
Ik ben van plan zelf een moduulfreesje te gaan maken.
Joep
10 februari 2007 om 15:21 #2824Jan
DeelnemerNou Joep wat dacht je van een slijpsteen Groeten Jan
10 februari 2007 om 16:44 #2825Anoniem
InactiefJan wrote:Nou Joep wat dacht je van een slijpsteen
Groeten Jan
Ik gok dat jgr (Joep) dit zelf ook al bedacht had. Een antwoord met iets meer inhoud zou dus wel handig kunnen zijn
Wat ik zelf laatst gezien heb is dat m’n pa eerst een gaatje in een stukje messing plaat geboord heeft en hier een hoek uit geknipt had, zodat een pasmaatje ontstond. Hiermee kon dan de gemaakte radius telkens gepast worden.
10 februari 2007 om 20:33 #2826Rene Witteman
DeelnemerBeste Joep, Er is een boek van Kozo Hiraoka welke de bouw van een 3 1/4 Climax beschrijft.
In dit boek wordt de gehele locomotiefbouw beschreven met zeer veel
hulpgereedschap, waaronder de door jou gevraagde radiusbeitel.
Hij maakt ze van een schijfje hardbaar materiaal waaraan hij de bewuste radius draaid, hierna haald hij er een 90 graden (taartpuntje) uit.
Na het harden heb je een slagbeiteltje.
ik ben niet bekent met het op het forum plaatsen van foto’s anders had ik er een geplaatst.
je kunt me wel een mail sturen, dan mail ik je een scan ervan door.
mvg Rene
11 februari 2007 om 08:28 #2827jgr
DeelnemerBedankt voor de reacties, Een pasmalletje maken zoals beschreven lijkt mij de meest waarschijnlijke manier,en ach Jan ik denk dat ik het toch wel op een slijpsteen ga doen.
groetjes Joep
20 februari 2007 om 22:12 #2828Jan
DeelnemerBeste Joep, Sorry, sorry voor het korte antwoord dat ik gaf, misschien kwam de vraag bij mij niet goed over.
Maar ik heb inmiddels gelezen dat je een paar goede tips hebt gekregen en doe die slijpsteen er maar bij. hi hi.
In ieder geval heel veel sucses
😳 Groeten Jan
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.