Radius frezen

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #690
    Rene Witteman
    Deelnemer

    Beste medebouwers,

    Misschien een leuke tip…………………

    Ik wilde rondom een nette radius frezen aan een deksel voor mijn loc.

    Nu zijn er wel frezen in de handel, maar die had ik niet in huis.

    Om nu zelf een frees te maken vond ik te veel werk en zocht dus naar een alternatief.

    Deze vond ik in het gebruik van een vormfrees voor de houtbewerking.

    De frezen zijn gemaakt van gereedschapstaal en dus goed bruikbaar.

    Ik heb de frees gebruikt op een 12mm dikke aluminium plaat met zo’n 850 rpm. wat weinig voeding geven en snijolie of petroleum.

    Het resultaat was boven verwachting……………

    http://forum.onderstoom.nl/userimages/207_100_6924.jpg

    http://www.modelbouwforum.nl/forums/imagehosting/thum_34064957d761751c3.jpg

    Probeer het maar eens uit, succes.

    mvg Rene[img width=550 height=413]http://forum.onderstoom.nl/userimages/207_100_6924.jpg[/img]

    #6627

    Ha Rene,

    Ik heb zaterdag een zelfde soort grapje uitgehaald.

    Het materiaal is laboratorium tafelplaat, volgens mij is het een soort pertinax. Houtfrezen zijn iig stukken goedkoper dan metaal frezen en ze zijn te koop met allerlij mooie profieltjes.

    [img]http://tutormailgroep2.googlepages.com/DSC_0002Medium.JPG/DSC_0002Medium-full;init:.JPG[/img]

    [img]http://tutormailgroep2.googlepages.com/DSC_0001Medium.JPG/DSC_0001Medium-full;init:.JPG[/img]

    (het zijn blokken om onder m’n myford ml7 te zetten. Dat is ergonomischer (ik ben behoorlijk lang) en maakt makkelijker schoon. De radius van 6mm heb ik eraan gefreesd omdat de verf op scherpe hoeken altijd slecht houd. en je haalt je fikken niet open als er een radius aan zit. :) Nu nog de gaten boren…)

    Ik was van plan om het ook eens op messing of alu uit te proberen en gezien jouw resultaat zal dat best lukken.

    Gr. KvG

    #6628
    Rene Witteman
    Deelnemer

    Beste Klaas,

    Klopt he, werkt mooi.

    De plaat lijkt verdacht veel op VOLKERN plaat , de meeste mensen noemen het Trespa (maar dat is alleen een merknaam).

    Wij plaatsen veel van deze bladen bij de Universiteit van Utrecht.

    mvg Rene

    #6629

    Ha Rene,

    Trespa is idd ook een soort geperst ”papier” met een hars als ”bindmiddel”.

    in de langs richting splijt het makkelijk dat plaat materiaal wat ik gebruikt heb. Volgens mij worden je frezen wel redelijk snel bot.

    (heb een hss frees gebruikt en aan het eind kon je zien dat het minder mooi freest als aan het begin. Het is dan nog steeds glad genoeg hoor moet toch geverfd worden 8) en dit soort dingen komen niet op een honderste)

    Meelopend frezen voorkomt uitbreken.

    En het geeft een verschrikkelijke troep 8)

    Ik heb voor een schoolproject een keer een blok 200x200x200 uitgedraaid en toen lag er 4cm krullen over de hele bank…

    Gr. KvG

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven