Reeves tweeassige loc Tich spoor 5

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Algemeen Reeves tweeassige loc Tich spoor 5

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    AJVDHORST
    Deelnemer

Hallo stoomkenners!

Op de website van de firma Reeves (kijk onder shop) heb ik een leuke spoor 5 tweeassige loc met de naam Tich gezien. Is er iemand deze loc aan het bouwen is of heeft iemand deze reeds gebouwd? Ik heb geen stoom ervaring tot dusver. Is dit een goede beginnersloc wat moeilijkheidsgraad betreft? Het is wel spoor 5 maar de afmetingen lijken mij wel aantrekkelijk. Niet te groot en zwaar en niet te gedetailleerd. Zijn de keteltekeningen van zo’n engelse loc wel goedgekeurd om in Nederland een gekeurde ketel te kunnen bouwen? Ik heb geen enkel idee van de bouwkosten van een livesteamloc. Kan iemand inschatten wat zo’n loc als Tich aan totale materiaalkosten (even draai/freeswerk uitbesteden niet meegerekend) ongeveer zou zijn? Ik hoop dat jullie antwoord hebben op mijn vragen

Groeten Lex van der Horst

Alex
    Deelnemer

Hoi Lex

De Tich is een beproeft ontwerp van een beginners loc, het ontwerp is minstens 30 jaar oud en er zijn er veel van gebouwd. Een Engelse keteltekening is niet automatisch hier ook goedgekeurd maar ik denk wel dat er een goedgekeurde Nederlandse versie bestaat. In formeer eens bij de inspecteur in jouw regio of bij dhr Verouden, zie onder ketelregelement en keur adressen elders op deze site.

Wat de kosten zijn is moeilijk te zeggen, het voordeligst is overal en nergens rest en afvalmateriaal verzamelen, en het duurste is een materiaal pakket + gietstukken kopen. En daar zit nog een hele boel tussen in. Je kan de appendages zelf maken maar ze ook kant en klaar kopen en dat geld ook voor een ketel. Die zul je toch uit goed materiaal moeten bouwen en koper en zilversoldeer zijn nu een maal duur, reken voor het ketelmateriaal op een paar honderd euro.

groeten Alex

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven