Restaureren Stuart D10

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Stationaire machines Restaureren Stuart D10

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 27)
  • Auteur
    Berichten
  • #800
    norwin
    Deelnemer

    Beste leden hier even een vraag.

    Momenteel ben ik bezig een Sruart D10 te restaureren.

    Echter de gaten in de cilinder en de schuifkast zitten schots en scheef.

    Is het een optie om dit op te vullen en met zilver te solderen om hierna opnieuw de gaten te boren en draad te tappen 🙄

    Iemand een idee want dit is echt geen gezicht 😥 .

    Groeten Norwin

    #7250
    Foden_sam
    Deelnemer

    Hallo Norwin,,

    Opvullen met zilversoldeer lijkt mij lastig en wat overdreven. Bovendien loop je het risico dat door het verschillende materiaal (gunmetal waarschijnlijk als moedermateriaal en zilversoldeer) het lastig wordt om de nieuwe gaten zonder verlopen te boren.

    Maak draadeindjes van bijv. messing voor de “foute” gaten en zet die vast met zilvertin of eventueel Loctite; daarna glad en vlak afwerken en opnieuw aftekenen en tappen. Voor de niet getapte gaten: probeer daarin draad te tappen en volg de zelfde methode als boven omschreven.

    Succes met je restauratie.

    #7251
    john
    Deelnemer

    Stuart machines zijn toch uit gietstukken samengesteld ?

    En de cilinder en schuifkast zijn van gietijzer voor zo ver ik het weet.

    Is gietijzer wel met zilver te solderen ?

    kun je niet beter uit een stukje messing of brons een nieuwe schuifkast frezen ?

    #7252
    gengler
    Deelnemer

    Hallo Norwin,

    Eventueel zijn de gietstukken van Stuart ook los verkrijgbaar.

    Zie voor jouw machine: http://www.stuartmodels.com/part_cat.cfm?cat=3

    Een vriend van me heeft onlangs vanuit ons land met succes een gietstuk voor het frame van een 10 V besteld.

    Succes met de restauratie!

    Gep

    #7253
    norwin
    Deelnemer

    @ Foden Sam, dat is inderdaad wel een idee om eens te proberen.

    Is zilvertin gewoon bij de bouwmarkt te verkrijgen of wordt dit lastig.

    @ John, je hebt helemaal gelijk maar omdat mij niet duidelijk is of het mogelijk is dit met zilver te solderen stel ik daarom ook hier mijn vraag.

    @ Gep het is mij bekend dat de onderdelen ook los te verkrijgen zijn, echter omdat dit een krijgertje is en dermate slordig gebouwd.

    Voel ik er erg weinig voor om hier al te veel geld in te investeren.

    Groeten Norwin

    #7254
    Foden_sam
    Deelnemer

    norwin wrote:
    @ Foden Sam, dat is inderdaad wel een idee om eens te proberen.

    Is zilvertin gewoon bij de bouwmarkt te verkrijgen of wordt dit lastig.

    Norwin,

    Ik weet niet of dit bij de bouwmarkt te koop is. Zal je moeten navragen. Rob Sauerbier heeft het ongetwijfeld, met bijbehorend vloeimiddel. Als de onderdelen inderdaad van gietijzer zijn, zoals John veronderstelt, dan is de optie met Loctite misschien zelfs beter. Gietijzer blijft raar spul om te lassen of te solderen. Neem de 648 die is redelijk warmte bestendig. In combinatie met ingetapte draadeinden sterk genoeg. Weet je wel wat voor draadsoort er oorspronkelijk in getapt is? Volgens Stuart tekeningen werd er gewerkt met BA draad. Dit even ter info. Als de de oude tapgaten opnieuw tapt is er geen probleem, maar houdt dit wel in je achterhoofd, als de draad niet lijkt te passen.

    #7255
    norwin
    Deelnemer

    Hmm, mischien moet ik dat maar eens overwegen :? :?

    Wat betreft het schroefdraad dat is me bekend, ik heb onlangs de V10 voltooid.

    In ieder geval bedankt.

    Groeten Norwin

    #7256
    john
    Deelnemer

    Zilvertin is bij de betere bouwmarkt te koop, de naam er van is: Resist 2

    Je kunt gewoon S65 o.i.d. als vloeimiddel gebruiken.

    Stuart D10, das is de 2 cilinder toch ?

    Ik zou gewoon 2 nieuwe schuifkasten maken, ziet de machine er meteen weer wat fatsoenlijker uit.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 27)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven