De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Algemeen › Rij seisoen begonnen
- Dit onderwerp bevat 13 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 17 jaren geleden door
Anonymous.
- AuteurBerichten
- 3 april 2006 om 16:28 #206
Alex
DeelnemerGeen vraag maar een constatering dus. Gistermiddag -2 April- een bezoek gebracht aan Nienoord. De eerste die ik op de parkeerplaats tegen kwam was Rob v Dort. Toen ik op zijn vraag “kom je ook kijken”ontkennend andwoorde was de tweede vraag ” ga je rijden? “. Ja dus. De Nienoord 1 trof ik al onder stoom aan,de Genzelbaan was nog aan het opstoken, en ik had de hoge baan helemaal voor mezelf om de allereerste proef rit voor zowel loc Juliet als voor mezelf te maken. Het was dan ook een heel aparte ervaring om het eerste rondje te rijden. Zoals te verwachten was heb ik de nodige beginners fouten gemaakt, en heb af en toe in het bos stilgestaan bij gebrek aan voldoende stoomdruk. Een loc rijden is iets anders dan haar bouwen. Komende tijd ga ik nog wat kleine probleempjes oplossen en zeker nog meer oefenen als machinist/stoker zodat ik met de stoomdagen de boel echt voor elkaar heb. Groeten Alex
3 april 2006 om 19:42 #2332Frits
DeelnemerHallo Alex, Alex wrote:Zoals te verwachten was heb ik de nodige beginners fouten gemaakt, en heb af en toe in het bos stilgestaan bij gebrek aan voldoende stoomdruk. Een loc rijden is iets anders dan haar bouwen. Komende tijd ga ik nog wat kleine probleempjes oplossen en zeker nog meer oefenen als machinist/stoker zodat ik met de stoomdagen de boel echt voor elkaar heb.
Groeten Alex
Ik wil je niet in verlegenheid brengen
, maar ik ben wel nieuwsgierig naar jouw ervaringen als beginnend stoker/machinist.Wellicht kunnen wij allemaal daar wat van leren? Dus vertel eens wat je vooral
nieten wat je welmoet doen. 😉 Eens
🙄 🙄 ga ik ook op mijn stoomlok zitten en dan ervaar ik jouw probleem natuurlijk ook.groetjes uit Friesland
Frits
4 april 2006 om 22:53 #2333Alex
DeelnemerTer lering en vermaak wil ik best nog verder vertellen Frits, en ik hoop dat andere machinisten mij willen aanvullen dan kan iedereen er iets van opsteken. Er is één belangrijk ding wat
nooitmag gebeuren en dat is een te laag waterpeil in je ketel. Dit in gedachten pompte ik dus teveel water in de ketel en werd getracteerd op en warme douche uit de schoorsteen toen ik de regulaarteur open zette. Om waterslag te voorkomen had ik de cilinderkranen open staan toen ik wegreed. Na 50 meter vroeg ik me in een wolk van stoom af waarom de loc zo slecht trok, kwestie van handeltje omzetten dus.
Het spoor op Nienoord Hoge Palen ligt niet waterpas maar vertoont wat heuvels en dalen zoals bevestigt werd door Tekke de Vries, hoofdmachinist op Nienoord,die mij met raad en daad tezijde stond. Dit houd in dat je moet leren waar wat meer stoom te geven en waar de injecteur bij kan.(mijn machinepomp kon het waterverbruik niet helemaal bij houden) Immers als je water in de ketel trekt of pompt zakt de keteltemperatuur en dus de stoomdruk en dat wil je heuvel op niet hebben. Maar als het waterpeil teveel daalt moet je wel, met als gevolg dat je stil blijft staan bij gebrek aan voldoende stoom. Bovendien werkt mijn injecteur niet beneden ca.3 bar dus moet ik dan aan de handpomp zwengelen. Een paar minuten bij stoken waren genoeg om weer op gang te komen. Na een paar rondjes begon ik gevoel te krijgen hoe het evenwicht hierin te vinden.
Wat je ook moet uitvogelen is hoeveel rondjes je kan rijden voordat je weer water moet in nemen. Als je de kraan voorbij rijd duurt het immers een vol rondje voor je er weer bent. Veiligheidshalve had ik extra water in een fles bij me.
Na anderhalf uur werd het steeds moeilijker om een goed brandend vuur te houden. Vermoedelijk om dat ik te veel kolen erop gegooid had en zich teveel as hieronder gevormd had.
Een belanrijke raad: doe dit soort proefritten als het stil is op de baan,als er niemand achter je rijd kun je rustig in het bos blijven staan zonder dat iemand er last van heeft.
Groeten Alex
5 april 2006 om 18:19 #2334Frits
DeelnemerHallo Alex, Dat was zeker een leerzaam verhaal. Maar al te snel denk je als “STOOMLEEK”
😆 dat je met zo’n loc wel even weg rijdt als het vuur brand en er stoomdruk is, maar dan begint het dus pas.😳 Ik hoop dat het stoken niet in werken ontaard, want het moet natuurlijk wel leuk blijven.
Veel succes en genoeg stoom in je ketel.
Frits
24 april 2006 om 13:11 #2335Alex
DeelnemerHoi allemaal Gisteren-23 april – heb ik de tweede proefrit gemaakt. Afgelopen week was ik er achter gekomen dat mijn gietijzeren vuur rooster de vorige keer op z’n kop lag, waardoor de as er niet uitvalt maar juist blijft hangen. Ook heb ik een nieuwe veiligheid gemaakt aangezien van één veiligheid elke keer de kogel klem bleef zitten.Tot ieders genoegen heb ik nu laten zien dat beide naar behoren werken, conform de eisen.Waar ik een paar weken terug al blij was om een rondje zonder haperen te rijden,lukt het nu om drie rondjes non stop te gaan, daarna moet ik stoppen om water in te nemen. ( Hoe lang is een rondje Nienoord Hoge Palen eigenlijk?). Mooie bijkomstigheid is dat mijn injecteur eerder droog valt dan de handpomp, zodoende word ik gewaarschuwd voor een laag waterpeil in de tanks, al laat ik het er natuurlijk niet op aan komen. Ik ben nu ook aan het stoeien met de cilindervulling, immers heuvel af heb ik minder trekkracht nodig, en dan hou je beter stoomdruk. Stoppen precies naast de waterkraan blijkt ook een kunst opzich, ik rol minstens 10 meter door als ik de ganghandel al dicht heb,toch even nadenken over een handrem op m’n stuurwagen. Overigens was het wel een mooi excuus om de achteruit te beproeven. Op eengegeven ogenblik kwam er heet water uit de injecteur, oorzaak: een klein stukje teflontape in de voedingsklepkast. De afdichting van de dopjes bovenop doe ik tegenwoordig ik met zachtkoperen ringetjes maar klaarblijkelijk was er wat teflon blijven zitten in de schroefdraad.
Tot slot een woord van dank aan Rob Elzinga dienstdoend hoofdmachinist, die mij met raad en daad geholpen heeft. Van hem begreep ik ook dat er tegenwoordig weinig op de hoge palen gereden word , jammer het is een mooie baan in het bos, de mensen zijn er vriendelijk en behulpzaam, water, kolen en olie beschikbaar, en er wordt op Nienoord elke Zondag met stoomtractie gereden, kortom laad uw loc in en kom ook eens.
Groeten Alex
28 april 2006 om 10:45 #2336Anonymous
DeelnemerHoi Alex, leuk dat je lekker aan het expirimenteren bent !!!
Inderdaad stoken en rijden is nog een hele kunst die je niet zomaar onder de knie hebt.
Zelf heb ik ook nog maar erg weinig ervaring maar aldoende leert men.
Stoken, elke loc is weer anders maar:
Zorg voor een goed vuur, niet te dik, niet te dun.
Als je net verse kolen op het vuur hebt gedaan heb je een hoop koude in de vuurkist gebracht, de temperatuur is dan wat lager als normaal.
De stoomproductie is dan ook lager.
de kunst is om op het juiste moment kolen er op te gooien, bijvoorbeeld als je water gaat nemen of als je een rondje hebt gereden en je stopt even omdat er andere rijders voor je zijn, door de exhaust van de schoorsteen heb je veel trek op het vuur gehad en gloeit dit erg fel, dat is het punt om verse kolen op het vuur te doen.
Laat de blazer ietjes aan staan maar zeker niet te veel want dan trek je veel koude lucht de vuurkist in.
Alje de verse kolen er in liggen zet je de blazer wat meer bij om de druk weer op te bouwen, als de druk stijgt kun je ook de injecteur bijzetten om zo je waterpeil weer op order te krijgen.
De aspomp is een handige pomp maar pompt wel koud water de ketel in, dit geeft afkoeling en zorgt er voor dat je druk inzakt bij te veel koud water, gebruik als het kan de injecteur, deze perst warm water de ketel in.
Leer de baan kennen en geef waar nodig meer stoom bij bergop en minder bij afdalingen.
Gebruik je de blazer veel?
Dit is dan een mede oorzaak van het hoge water gebruik, probeer de exhaust door de schoorsteen het werk te laten doen om trek op je vuur te houden.
In het begin hebben nieuwe machines zowiezo een hoger water gebruik, als alles is ingelopen en de ketel in “ingerstoomd” zal het waterverbruik wel wat minder worden.
Misschien kun je een peilglas op je watertank maken, zo kun je je watervoorraad makkelijk in de gaten houden.
Suxxes en wie weet tot ziens op de stoomdagen eind mei !!
Ik ben er met een model van de clayton undertype steamwagon.
Misschien rijd die dan ook maar dat is dan nog niet zeker.
de ganghendel hoeft niet voluit te staan, ook niet voor het wegrijden in de meeste gevallen
12 mei 2006 om 00:52 #2337Anonymous
DeelnemerVoor a.s. zondag -14 mei- heb ik de laatste proefrit gepland vóór de stoomdagen waaraan ik met loc Juliet zal deelnemen. En als je ingeroostert bent in een ‘dienstregeling’ is het teststadium voorbij. Afgelopen weken heb ik een nieuwe stuurwagen gebouwd,op kogellagers en mét handrem die wil ik uitproberen. Op advies staat de wagen nu op het 5″spoor dan zit je wat stabieler. De loc staat er dan wel wat schuin voor op spoor 3 maar ik heb ondervonden dat dit niet hinderlijk is. Ook heb ik de schanierpunten in de Stefferson omkeer verbetert, het bleek dat sommige pennetje’s los liepen. Het enige wat eigenlijk nog niet helemaal werkte is de fluit. Op lucht doet ie het maar op stoom is ie schor terwijl ik m’n vingers zowat brand aan de fluitkraan. Ook hier zijn dus nog verbeteringen nodig. Uiteraard ga ik zondag ook proberen als stoker nóg beter te werken dan de vorige keer, in het bos blijven stilstaan mag nu eigenlijk niet meer! Groeten Alex
15 mei 2006 om 22:36 #2338Alex
DeelnemerDat reed dus voor geen meter Met vol pompen van de ketel bleef eerst de onderste kogelklep in de pomp hangen. Gevolg: eerst de pomp uit de zijtank halen, schoonmaken en de boel weer inelkaar gezet. Toen de ketel op peil was in spiritus gedenkte houtskool in de vuurkist en de vlam erbij. Ik had al zo’n gevoel👿 , het potje aanmaak houtskool had niet goed dicht gezeten en de spiritus was grotendeels verdampt. T’ wou dus niet echt branden. Rooster getrokken, rommel eruit, en opnieuw met andere houtskool. Eindelijk na 2 uur prutsen had ik stoom. Veiligheden en voedingswatertoestellen getest- dit hoor je aan het begin van elke rit te doen- en de baan op. Helaas de loc trok niet, de kar trok te zwaar en op het vuur was ook al geen trek te krijgen. Terug naar het depot en omdat het ook al 5 uur geweest was ben ik er maar mee opgehouden.Het is nu maandagavond en ik heb e.a. op eenrijtje gezet.
Om te beginnen heb ik een paar aanpassingen aan tank en handpomp gemaakt zodat deze iets makkelijker te demonteren is mocht dat nodig zijn. Op aanraden van andere machinisten heb ik petroleum gehaald als aanmaak brandstof. Spiritus bevat inderdaad 20% water en als de alcohol dan per ongeluk verdampt hou je vochtige houtskool over.
De kogellagers van de stuurwagen had ik te stijf volgeperst met een vrij dik vet. Ik heb ze doorgeblazen en er een beetje motorolie ingespoten, vervolgens de assen mbv een boormachine 10 minuten laten in lopen. Het lijkt nu beter. Tenslotte bleek de blazer nozzle in de rookkast verstopt te zitten. Ik heb dat gisteren niet gemerkt
😳 maar dat samen met een te dun vuur en een machinist die door alle eerdere problemen wat ongeduldig was moet dat de oorzaak van het niet willen rijden van de loc geweest zijn. Had ik een licht lopende wagen gehad dan had de exhaust de zaak waarschijnlijk wel opgang kunnen houden. Vanavond op de rollenbank stoomde alles zoals het hoort, zaterdag ! volgd een herkansing op Nienoord.Groeten Alex
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.