Rijnhal

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Haico
    Deelnemer

Na het bezoek aan de RIJNHAL te Arnhem kan ik wel zeggen dat het bouwen van stoomlocs het

gaat het worden :D

Maar nu :cry: wat moet er al zo niet aan apparatuur worden aangeschaft. Na diverse mensen te hebben gesproken is dat toch zeker niet mis. En een ieder lijkt zo zelfverzekerd betreffende het eigen machinepark. Dat een weloverwogenkeus maken toch erg lastig is :!: geworden.

Welke stoomfanaat voelt zich geroepen een beginner (groentje) op weg te helpen door de stoomwolken :?:

Frits
    Deelnemer

Hallo Haico,

Mijn tip is: schaf in elk geval een metaallintzaag aan.

Het zagen van metaal is zwaar en vermoeiend werk en je zaagt snel scheef. :oops:

Met een lintzaag kun je, mits goed afgesteld, erg recht zagen en terwijl de zaag zaagt kun jij iets anders doen. :wink:

Verder is een, niet te grote, maar stabiele frees erg handig.

Groetjes

Frits

Roy Wilms
    Deelnemer

Misschien dat een zaag bij locomotievenbouw idd wel interessant is, maar bij de modelmachines vind ik het niet echt nodig. En als je niet recht kunt zagen met de hand, is dat toch niet erg? Wordt toch bijna altijd nabewerkt.

Als ik jou was, zou ik eerst eens kijken op welke schaal je wilt bouwen. Grotere loc´s vragen om grotere machines.

Roy

Ha Haico

Wordt lid van NVM spoorbanen stormpolder (http://www.stormpolderrail.nl) of

van de modelbouw vereniging hoeksche waard in Barendrecht (http://www.maasoeverspoorweg.nl) daar kun je eventueel ook leren draaien en frezen.

Grtz KvG

Haico
    Deelnemer

Frits wrote:

Hallo Haico,

Mijn tip is: schaf in elk geval een metaallintzaag aan.

Het zagen van metaal is zwaar en vermoeiend werk en je zaagt snel scheef. :oops:

Met een lintzaag kun je, mits goed afgesteld, erg recht zagen en terwijl de zaag zaagt kun jij iets anders doen. :wink:

Verder is een, niet te grote, maar stabiele frees erg handig.

Groetjes

Frits

Bedankt voor de zaag tip, mbt de frees niet te groot niet te klein aan welk type dacht jij (hb)

Haico
    Deelnemer

Roy Wilms wrote:

Misschien dat een zaag bij locomotievenbouw idd wel interessant is, maar bij de modelmachines vind ik het niet echt nodig. En als je niet recht kunt zagen met de hand, is dat toch niet erg? Wordt toch bijna altijd nabewerkt.

Als ik jou was, zou ik eerst eens kijken op welke schaal je wilt bouwen. Grotere loc´s vragen om grotere machines.

Roy

Ik dacht aan de schaal O (1:45) of I (1:32) maar wat is handig om te doen wie weet raad :idea:

Frits
    Deelnemer

Hallo Haico,

Voor het bouwen van mijn modellen in schaal 1:11,3 is het handig om met behulp van een CAD programma, in mijn geval TurboCad, eerst te tekenen wat ik wil bouwen. Het geldt natuurlijk voor alle schalen.

Dat heeft meerdere voordelen.

1. Je hebt een tekening waar je zelf alles van weet en dus goed mee kunt werken. (dat is bij een “vreemde” tekening lang niet altijd zo)

2. Al tekenend kun je ook bedenken hoe :( , en vooral waarmee :oops: en waarvan :x je het object wilt maken.

Dan weet je ook meteen wat je nodig hebt. :D :D

3. Schrijf anders voor je zelf een nauwkeurige bouwbeschrijving van het model. Je kunt problemen beter op papier corrigeren dan in de werkplaats. Het lijkt meer werk, maar vergis je niet in wat sommige mensen aan materiaal en tijd staan weg te gooien. :roll: :roll:

Alleen door verkeerde keuze van dat materiaal.

Een gewaarschuwd man telt voor twee.

Frits

Jan
    Deelnemer

Hallo Haico en hallo allemaal,

Een hoop tips aan een beginner zoals hij zelf zegt, maar naar mijn bescheiden mening vind ik de tip van Klaas van Gemerden de beste.

Als je totaal geen ervaring hebt in metaalbewerken moet je ook nog geen machines kopen, maar eerst lid worden van een vereniging om je goed te orienteren en zonodig wat les te krijgen in draaien en frezen, en niet te vergeten het tekening lezen.

Dus Haico veel succes en misschien komen we je nog eens tegen op de spoor 1 baan in Leek

Groeten Jan

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven