roest bescherming

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Algemeen roest bescherming

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    c.detheije
    Deelnemer

Beste stoom liefhebbers,

Ik heb nu enkele stoommachines, maar blijf zitten met een vraag. Hoe bescherm ik mijn stoommachines optimaal, zodat ik minimaal onderhoud heb aan mijn collectie. Dus ik zoek bescherm olie/lak voor aluminium, messing koper en ijzer (gietstaal). Wie wil deze info delen?

Erik.B
    Deelnemer

Voor beschermen van blanke onderdelen goed in smeren met olie. Een voor beeld is mijn NS3400. die zit onder de naaimachine olie, hydrauliek olie en WD40. Voor de rest is het droog houden na het stomen. Lage temperaturen trekt vocht aan.

Als je niet met olie wilt beschermen kun je delen spuiten met lak.

Een goede primer laag / grond verf is van belang. Zelf etsende primer wordt door velen gebruikt.

Als je niet wilt lakken kun je onderdelen nog chemisch behandelen.

Staal en messing kun je zwarten / blauwen.

Ik zelf heb laatst een flesje gekocht voor het verzilveren van koper en koper legeringen. Werkt heel mooi.

Aluminium kun je anodiseren. Zelf doen is lastig en niet aan te raden. Er zijn enkele bedrijven die dit kunnen doen. Eigenlijk in elk gewenste kleur.

Hoop dat je hier wat mee kan.

Gr

Erik

c.detheije
    Deelnemer

Erik,

Bedankt.

Dus eigenlijk is elke olie goed. Ik heb dunne stoom olie (voor licht machines, regner, wilesco), dat zou dus in principe al voldoende zijn. Dit is dus ook goed voor langdurige opslag van de machines of zou je dan wat anders doen?

Chiel

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven