RVS

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Huuk Huisen
    Deelnemer

Ik ben een schrijf RVS aan het bewerken van 80 rond op de draaibank. Zijkanten enz zijn klaar en ik wilde de omtrek op maat draaien. Maar het metaal is keihard geworden aan de omtrek en niet meer te bewerken. Hoe kan dit? Maar belangrijker is, hoe krijg ik dat weer in een te bewerken staat? :(

lonnetje
    Deelnemer

Huuk, hoe is dat zo gekomen? lijkt er op dat je het materiaal op een te hoog toerental hebt bewerkt( is een fout die veel mensen maken waaronder ikzelf ook toen ik pas in het vak zat).

Dan kan (austenitisch) RVS verharden; dit fenomeen noemt men precipitatieharding.

Probeer het eens met een heel laag toerental, een scherpe toolbit (in ieder geval niet met wisselplaatjes, de contactdruk is daar te groot mee) en snijpasta voor RVS. Denk dat het dan wel zal lukken, misschien moet je de toolbit een paar keer herslijpen. Het kan zijn dan het aanvankelijk nog steeds stroef gaat maar op enig moment moet ie weer vloeiend gaan snijden. meestal zit deze harding in de buitenkant van het materiaal en is het geen homogene doorharding; als dr een paar mm van af zijn moet het beter gaan.

Lukt dit niet dan heb je het materiaal behoorlijk opgewarmd, bij afkoeling aan de lucht vormt zich dan de harde laag als gevolg van eerder genoemde harding. Dan rest er alleen nog oplosgloeien, hierna is het materiaal weer verspaanbaar; hoe dit gaat weet ik niet. Is ook afhankelijk van de soort RVS; er zijn tabellen voor maar die heb ik niet. Een bedrijf dat metaal warmtebehandelingen (harderij) verzorgt zou je hiermee verder moeten kunnen helpen. Weet niet of je zoiets bij je in de buurt hebt liggen en of het de kosten rechtvaardigt.

Groet,

Marlon

Huuk Huisen
    Deelnemer

lonnetje wrote:

Huuk, hoe is dat zo gekomen? lijkt er op dat je het materiaal op een te hoog toerental hebt bewerkt( is een fout die veel mensen maken waaronder ikzelf ook toen ik pas in het vak zat).

Dan kan (austenitisch) RVS verharden; dit fenomeen noemt men precipitatieharding.

Probeer het eens met een heel laag toerental, een scherpe toolbit (in ieder geval niet met wisselplaatjes, de contactdruk is daar te groot mee) en snijpasta voor RVS. Denk dat het dan wel zal lukken, misschien moet je de toolbit een paar keer herslijpen. Het kan zijn dan het aanvankelijk nog steeds stroef gaat maar op enig moment moet ie weer vloeiend gaan snijden. meestal zit deze harding in de buitenkant van het materiaal en is het geen homogene doorharding; als dr een paar mm van af zijn moet het beter gaan.

Lukt dit niet dan heb je het materiaal behoorlijk opgewarmd, bij afkoeling aan de lucht vormt zich dan de harde laag als gevolg van eerder genoemde harding. Dan rest er alleen nog oplosgloeien, hierna is het materiaal weer verspaanbaar; hoe dit gaat weet ik niet. Is ook afhankelijk van de soort RVS; er zijn tabellen voor maar die heb ik niet. Een bedrijf dat metaal warmtebehandelingen (harderij) verzorgt zou je hiermee verder moeten kunnen helpen. Weet niet of je zoiets bij je in de buurt hebt liggen en of het de kosten rechtvaardigt.

Groet,

Marlon

Hallo Marlon,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ja, de boel is veel te warm gelopen door een te hoge snelheid. Stom. Ik ga nu dan proberen om het geharde deel weg te snijden met een puntbeitel van binnen uit naar de omtrek met hele kleine beetjes en beitel opnieuw slijpen. De schijf is 5 mm dik dus het zal wel gaan. En anders opnieuw beginnen…

groet,

Huuk

john
    Deelnemer

Vuistregeltje bij bewerken van RVS,

Neem toerental altijd de eerst volgende trap lager van je machine als dat je normaal staal zou gaan bewerken.

Habo
    Deelnemer

john wrote:

Vuistregeltje bij bewerken van RVS,

Neem toerental altijd de eerst volgende trap lager van je machine als dat je normaal staal zou gaan bewerken.

ik zou eerder voor de helft van de toeren gaan.

Habo

Mark2007
    Deelnemer

Koelen met lucht

Mark

Roy Wilms
    Deelnemer

NIET KOELEN MET LUCHT!!! Dit koelt lang niet genoeg. Gewoon goed koelen met koelvloeistof/evt water. Dit koelt tenminste! En waarom niet met beitelplaten? in de industrie wordt veel rvs verwerkt, en dacht je echt, dat dat allemaal met HSS beitels gebeurd? Ik draai alles met beitelplaten. (ook h6 passingen)

Roy

Erik.B
    Deelnemer

Volgens mij was dat een 1 april grap van mark :P

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven