schroefdraad opzuiveren.

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek schroefdraad opzuiveren.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 10)
  • Auteur
    patrol2.8
    Deelnemer

Beste forummers, Allereerst ben ik een nieuwe gast uit Cabo Verde en wil mij voorstellen als patrol2.8. Ben zelf een werktuigkundige uit het vliegtuigmakersvak en ben in de tropen neergestreken en het lijkt me leuk om mijn hobby op te pakken met de draaibank. Een Ferm en al een oudje maar hij draait perfect.

Nu wil ik het schroefdraad van mijn wielmoeren opzuiveren, deze zijn M12x1.50. Voor een Toyota dus en voor de Patrol M12x1.25, ik heb ze dus een beetje verpest.

Omdat hier pitch 1.25 nagenoeg niet voorkomt wil ik die verpeste moeren opknappen, ik kom eigenlijk 4 tekort. Ik dacht om de oude schroefdraad er uit te draaien en een bus draaien met nieuwe schroefdraad en deze met een pasverbinding erin te perzen. Bus in de friezer en moer in de zon dan heb je al snel 60 graden verschil. Zou dit een oplossing kunnen zijn of moet ik hier gewoon niet aan beginnen.

Mij valt al snel op dat die all. wielmoeren wel lekker licht zijn maar het schroefdraad erg kwetsbaar, we hebben de juiste tappen al binnen dus ik dacht ik ga die moeren veredelen met wat sterker schroefdraad.

Wat vinden jullie ervan,

val
    Deelnemer

Alvast welkom!

Is een systeem zoals “helicoil” niet gemakkelijker? mvg

patrol2.8
    Deelnemer

Idd. helicoil daar heb ik ook aan gedacht. Zo`n set lijkt mij handig maar die moet ik dan ook bij e-bay op aliexpress kopen, hier hebben ze het niet zoals veel dingen.

Ik dacht ik probeer het met een bus en schroefdraad, dan kan ik de M12 – 1.50, 1.25 opknappen. Zo heb ik ook eens het schroefdraad van een opvoerpomp, het huis van de banjo koppeling, opgeknapt met een messing bus. Exact pas gedraaid en een beetje super lijm, nooit meer los en de banjo trekt zich goed vast.

Wielmoeren worden anders en zwaarder belast dus ik wil het wel goed uitvoeren, hoe groot zal ik het bestaande gat uitdraaien voor de bus? en zal ik die lijm truc (eigenlijk locktite) toepassen of krimp pers verbinding?

Rob
    Deelnemer

Beste patrol2.8, als gepensioneerd verkeerspolitieman zeg ik NIET doen. Er komen behoorlijke krachten op de wielmoeren te staan in bochten etc en dan wil je de wielen niet verliezen etc. Gewoon nieuwe bestellen via het internet, moet geen probleem zijn. Veiligheid voor alles. Ik vind dit overigens geen echt onderwerp voor een stoomforum, zoek een forum voor autoknutselaars.

Groeten, Rob

patrol2.8
    Deelnemer

Dank je wel Rob voor het advies, het leek mij gewoon een vraag over werkplaatstechniek. Schroefdraad snijden en persverbindingen. Helicoil zou dan ook zeker niet de oplossing zijn voor u.

Groeten, Patrol

Rob
    Deelnemer

Beste patrol, dit is een forum voor miniatuurtechniek, stoom, machinebouw en werkplaatstechniek. De leden bouwen voornamelijk schaalmodellen van stoommachines etc. Uw vragen horen meer thuis op een forum voor autotechniek. Nogmaals ik raad u ten zeerste af om de wielmoeren op de door u beschreven wijze te behandelen. Ook helicoils zijn geen oplossing. De enige goede en veilige oplossing is naar mijn mening een nieuwe set wielmoeren.

Groeten en prettige feestdagen,

Rob

wijns
    Deelnemer

Patrol

Niet doen !! je wil toch geen bus plakken in die moeren !!.

Nieuwe kopen , of als het echt niet anders kan , compleet nieuwe maken.

Dirk

volharding
    Deelnemer

Het is niet te hopen dat patrol 2.8 ook de vliegtuigen zo heeft gereviseerd.

Een werktuigkundige moet toch beter weten, ik, als oud brood en banketbakker, zou zoiets niet in min hoofd halen, sorry hoor maar dit soort zaken kan ik niet echt serieus nemen.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven