slijpmachine, stenen centreren

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek slijpmachine, stenen centreren

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bert
    Deelnemer

Beste iedereen,

Mijn slijpmachine (550 Watt) trilt enorm wanneer die op gang gekomen is. Zonder stenen loopt de machine trillingsvrij. Ik vermoed dat de stenen niet helemaal goed zijn gecentreerd. Wie kan me vertellen hoe ik de stenen kan centreren.

De asdiameter is 15 mm, evenals de gaten in de stenen. De stenen zitten met twee klemringen (zonder centreermogelijkheid) op de as geschroefd.

Alvast dank voor de wijze raad die ik ongetwijfeld ga krijgen.

Groeten, Bert.

marcel s
    Deelnemer

Hallo Bert

wat waschijnlijk het probleem is is dat je slijpsteen uit balans is :?

je kund helaas niet in dit geval net al bij je wiel van je auto niet even uit ballanseren

💡 wat je kund proberen is het volgende draai een steen 180 graden ten opzichte van de ander dan kan het minder worden

groet Marcel

Mark2007
    Deelnemer

Je ziet vaak bij de wat mindere merken dat de houders waarmee de steen vastgehouden wordt waardeloos is, de as is prima maar de steen zit er niet vlak op, ik heb voor mijn ferm daarom de oude schoteltjes eraf gesloopt en op de draaibank een passende bus gemaakt en toen was het trillen voor 90% verdwenen.

Mark

Rene Witteman
    Deelnemer

Je kunt met een stukje industriediamant de steen vlakken door deze langs een geleider te halen.

De steen wordt dan wat kleiner in diameter maar wel gecenteerd.

dit doe je ook als de steen enigsins vervuilt of deels vol zit met vast slijp- materiaal.

De steen wordt tijdens het slijpen van bv hardmetaal ongelijk en kan langs-ribbels krijgen.

deze kun je er ook uit krijgen met bv een slijphulpmiddeltje van Buitelaar in Waddinxveen een simpel handgreepje met aan de voorzijde een laagje diamant.

strekte ermee.

mvg Rene

Bert
    Deelnemer

Dank voor de antwoorden. Ik heb de raadgevingen voor zover opgevolgd, maar nog geen afdoende remenie gevonden. Aan de kwaliteit van de machine zal het m.i. niet liggen (Creusen). Er zit ook ook geen speling op de as en deze heb ik ook uitgeklokt, lijkt mij goed.

Het volgende wat ik ga doen is de busjes die om de aseinden zitten vervangen en de klemringen afdraaien. Ik laat wel weten als ik de oplossing gevonden heb.

Groeten, Bert.

marcel s
    Deelnemer

mulder wrote:

Hallo Bert,

Dit krijg je er ook nooit uit.

Hallo Bert

daar ben ik het niet mee eens 🙄

ik ben al 17 jaar profielslijper en bij mag absoluut de steen niet trillen

dat bereiken we door de steen uit te balanseren

groet Marcel

Bert
    Deelnemer

Hallo,

De afstandsbusjes op de as zijn nu in ieder geval haaks en ook de klemringen zijn nu correct. De stenen zijn van oorsprong ook Creusen, nauwelijks gebruikt en in ieder geval vrij van optische beschadiging.

Ik heb inmiddels wel ontdekt dat er wat zijdelinkse ‘zwabber’ aanwezig is en m.i. kan het niet anders dan dat dit de oorzaak van het trillen is.

Overigens wanneer ik de machine met twee polijstdoorns inclusief lappenschijven uitrust trilt deze niet.

Misschien dat Marcel mij kan uitleggen hoe hij deze zijdelinkse zwabber kan verminderen.

Dank en groeten, Bert.

marcel s
    Deelnemer

Hallo Bert

zoals Mulder al aangeeft moet je de steen dressen (afritsen ) met een diamand het beste is als je dat doet op met een gelieding of zo iets dan blijft de steen mooi recht het zal zekker schillen in het trillen

groet Marcel

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven