Slow-start + opstelling Atlas 6" draaibank

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Slow-start + opstelling Atlas 6" draaibank

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 14)
  • Auteur
    fmf.vansteene
    Deelnemer

Hi all,

Een nieuw gezicht hier op het forum! Na lang wachten heb ik eindelijk een draaibank weten te bemachtigen.

Het betreft een Atlas 6″ draaibank. Nadat ik het ding opgehaald had in Hilversum ben ik begonnen het kruissupport geheel uit elkaar te halen. Het hele zaakje goed schoongemaakt en ingevet/geolied.

Na wat afstellen en testen ben ik nu vrij tevreden over het resultaat van de werkstukken. Zelfs draaien met een zeer geringe aanzet is nu mogelijk. Ik kan er spanen mee draaien zo fijn als staalwol.

Er is echter 1 ding aan de draaibank wat mij wat zorgen baart. Als ik hem aan zet dan klapt hij nogal behoorlijk op de riem en tandwielen. De motor geeft hem iedere keer een opdonder. Nou vroeg ik mij af of het mogelijk is om een soort slow-start in te bouwen. Ik zou graag hebben dat de draaibank in een seconde of 2 a 3 rustig zijn toeren opvoert naar het volledige motor-toerental.

Zijn hier kits voor te krijgen? Is dit gemakkelijk zelf te maken met een condensator oid? Ik heb eens ooit een inschakelvertraging gemaakt voor een subwoofer van me. Deze schakelt in 2 trappen in. Eerst half vermogen, dan vol vermogen. Dit is alleen niet helemaal wat ik wil.

Ik heb tevens nog een andere vraag met betrekking tot de opstelling van de draaibank. Draaibank en motor moeten op de werkbank gemonteerd worden. Wat is de beste ondergrond om een draaibank op vast te schroeven? Ik lees hier de meest uiteenlopende verhalen over. Van mensen die hem op 15mm multiplex geschroeft hebben tot mensen die hun draaibank op 4cm dikke staalplaat geschroeft hebben. De bedoeling is dat het eea enigzins draagbaar maar wel goed stijf blijft. Wat is hier het beste? Hoe hebt u dit bij uw eigen draaibank gedaan? Ik zit zelf te denken in de richting van 22 mm MDF of 2 MDF platen van 18mm op elkaar geschroeft. Redelijk stijf en toch goed draagbaar met 2 man.

Graag uw reactie/advies.

Met vriendelijke groet,

Frank

Erik.B
    Deelnemer

Hallo frank

Ik kan je misschien wel helpen met 2 vragen van jou.

Ten eerste is het opstarten van je draaibank.

Er zijn wel kits te krijgen volgens mij voor het opstarten van je draaibank. tenslotte zijn er zoizo machines die dat al hebben. Zelf maken kan natuurlijk ook. Er zijn wel links op de site van OnderStoom waar bedrijfen die aan bieden.

Het plaatsen van je machine is niet zo’n groot hinder. Maar warom wil je hem nog draagbaar hebben? of wil je hem verplaatsbaar hebben?

Ik heb mijn frees machine op een oude keuken tavel staan. Het blad is zo’n 6 cm dik en kan heel wat hebben. MDF zou ik niet doen. MDF neemt vocht op en gaat op gegeven moment krom trekken. of je moet het flink in de lak zetten maar betwijfel hoe lang dat mooi blijft voor machine. keuken blad weetje zeker dat het goed is.

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-SH4FKRQN.jpg[/img]

De kasten waar het keuken blad op staat, zit vast aan de grond en aan de muur met bouten. Zo heb je helemaal of geen last van een trillende tafel en machine.

Ik sta altijd vrij voor nieuwe vragen als je meer wilt weten:D

Met vriendelijke groet

Erik

Beunhaas102
    Deelnemer

Wat betrefd een soepeler aanlooptoerental, een mogelijkheid is gewoon direct een frequentieregelaar erop knallen, kan je allemaal programmeren en je hebt direct een traploos verstelbaar toerental.

Wat betrefd de onderbouw, ik mis ook even het punt om de boel draagbaar te houden, maar als je wilt dragen dan heb je toch minstens iets nodig wat de machine kan dragen en dan kom je toch al gauw op een dikke houten of aluminium plaat uit.

Erik.B wrote:

De kasten waar het keuken blad op staat, zit vast aan de grond en aan de muur met bouten. Zo heb je helemaal of geen last van een trillende tafel en machine.

Geen aanrader als je op goede voet met je buren wil leven en een dunne muur hebt 😉

ArnoldS
    Deelnemer

Hallo Frank,

Wat betreft de motor die de boel opschud kan ik je van harte aan softstarter aanbevelen. Dit is een elektrotechnisch component die precies doet wat jij in je wens omschreef. Nu is alleen van belang welke type motor oftewel hoeveel kW je draaibankmotor is. Het merk ABB bijvoorbeeld heeft een hele reeks softstarters voor diverse stroom-ranges. In de bijgeleverde montage-handleiding staan hele duidelijke aansluitvoorbeelden die je kunt toepassen.

Vriendelijke groeten,

Erik.B
    Deelnemer

Quote:

Erik.B wrote:

Geen aanrader als je op goede voet met je buren wil leven en een dunne muur hebt 😉

Dat is ook zo, niet aan gedacht. Ik woon in een vrij staand huis:)

JAM
    Deelnemer

Frank,

Ik heb ooit een probleem gehad met een zaagmachine die heel langzaam op toeren kwam. Dit kwam doordat de condensator een veel te lage waarde had en inderdaad nadat ik een nieuwe had gemonteerd werkte alles weer goed.

Mogelijk werkt het ook andersom. Gebruik een kleinere condensator en het aanlopen gaat minder abrupt. Wellicht een idee om eens te proberen.

Uiteraard zijn de andere oplossingen (freq regelaar & slow starter) de betere oplossingen.

In ieder geval succes ermee.

-Jaap-

Mark2007
    Deelnemer

dan kun je beter twee condensatoren halen die per stuk de helft van de cappaciteit hebben die de ene originele nu heeft, vervolgens een gewoon laten zitten en de tweede er parralel laten bijschakelen door een vertraagd inkomend relais.

Of je schakelt een boiler element in serie die je later overbrugd.

Een softstarter is wel het mooiste maar meteen ook prijzig.

Mark

fmf.vansteene
    Deelnemer

Beste allemaal,

Allen bedankt voor de snelle en behulpzame reactie. Ik heb helaas gisteren geen tijd meer gehad het forum te checken.

Ik zal even in gaan op het draagbaar/verplaatsbaar houden van de draaibank.

Ik heb mijn garage omgebouwt tot werkplaatsje. Langs de lange wand een groot werkblad gemaakt en haaks daarop, voor de grote garagedeur is de draaibank komen staan. Als soort haakse extensie van het al bestaande werkblad.

De reden waarom de draaibank te verplaatsen moet zijn is dat zo nu en dan de garagedeur open moet kunnen om bijvoorbeeld een aanhanger even tijdelijk binnen te zetten. Vandaar.

Daarnaast komt er veel contactgeluid van het werkblad richting woonhuis. De draaibank permanent op het werkblad monteren was dus geen optie. Door de draaibank als extensie aan het werkblad te hangen heb ik dit met stukken pijpisolatie iets kunnen dempen.

Vreemd genoeg heb ik nog geen condensator kunnen vinden op de motor. Hoogst waarschijnlijk zit er dus een in de behuizing, daar kan ik morgen even naar kijken. Misschien is die wel defect. Mark2007; Denkt u dat de spoelwerking van een boiler element voldoende zal zijn? Is het proberen in ieder geval waard. Er liggen waarschijnlijk genoeg close-in boilertjes bij het grof afval, dus…

Een keukenblad is misschien nog niet eens zo’n slecht idee. Dempt meteen een beetje de trillingen van de motor op het blad. Dit geeft momenteel behoorlijk wat herrie.

Ik heb nog 1 vraag met betrekking tot deze draaibank. De uitlezing op de losse kop is in inches. Tevens is de conus in de losse kop flink beschadigd. Aan de slijtpatronen op de conus van bijvoorbeeld de boorkop te zien heeft de vorige gebruiker de conussen niet altijd goed in elkaar gedrukt waardoor deze zijn gaan slippen ten opzichte van elkaar.

Is er een manier om deze conus weer op te frissen? Soort van conische ruimer oid? Zijn er wellicht onderdelen te krijgen voor losse koppen van het merk Atlas?

Allen wederom vriendelijk bedankt voor de hulp.

Met groet,

Frank

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven