Smeermiddelen: vet en olie voor machines

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Smeermiddelen: vet en olie voor machines

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    ArnoldS
    Deelnemer

Hallo heren,

Ik heb een fles leibaanolie van een welbekende leverancier en na bijna twee jaar ontdek ik een beetje zwart bezinksel onderin de fles, ook lijkt de olie wat donkerder geworden te zijn. Is dit normaal?

Ik heb een Tos Mn80A draaibank met bronzen glijlagers als hoofdspindellagering net als bijvoorbeeld de meeste Myford draaibanken. Wat voor soort olie moet ik gebruiken en is het goed als dit zuurvrije olie is? Kan ik diezelfde leibaanolie gebruiken of moet ik andere olie toepassen i.v.m. de viscositeit?

Wie kan mij hierop een helpend antwoord geven? Alvast bedankt!

Vriendelijke groeten,

ArnoldS
    Deelnemer

Hallo hobbyïsten,

Omdat ik niet geheel ervan was overtuigd dat de leibaanolie, die ik ooit eens gekocht heb bij ´s lands bekenste machinehandel in hobbieland, kon gebruiken voor de glijlagers van m´n draaibank ben ik toch maar eens aan de slag gegaan. De gegevens die in de engelstalige handleiding staan: T.b.v. de smering neme men olie van goede kwaliteit (J2) welke een viscositeit moet hebben van 2,5º E (graad Engler) bij 50ºC … , daar moest ik ’t mee doen.

Tja, wat moet je hiermee? Nou, om te beginnen is die viscositeitsgraad een (geen ISO) eenheid die in 1978 definitief is afgeschaft… lekker wel, heb ik weer. Dus zoek dan maar eens een deskundige die dit weet om te zetten naar een moderne ISO-viscositeitsgraad, en vooral die bijgevoegde temperatuur schijnt nogal belangerijk te zijn. Niets op ´t internet te vinden hoe dit is om te zetten. Oké, dan maar een goede olieboer vinden.

Jaaaah, maar wel eentje die je een kleine hoeveelheid wil verkopen. Tjonge, wat moet ik nu met een vat van 60 liter, want die willen ze je altijd wel verkopen, ‘…maar ik heb maar 5 liter nodig, meneer!’ Gelukkig vond ik een lokale oliehandel: S.W. Hettema & Zn. aan het Haarlemmerplein te Amsterdam. Zij hebben voor mij de meest geschikte olie gevonden: Mobil DTE Light met een ISO-viscositeitsgraad van 32. Deze lieden zijn heel serieus ook als het om je hobbydraaibankje gaat. En de prijs? Viel eigenlijk best mee: €30,75 voor 5 liter. Ik hoop dat ik hiermee andere hobbyïsten kan overtuigen dat de keuze van de juiste olie toch wel belangerijk is voor langdurig plezier met je draaibank. Dus neem de smering van je machines serieus en kies de juiste oliesoort!

Vriendelijke groeten,

ben-train
    Deelnemer

Beste modelbouwers,

Gedurende de vele hobby jaren heb ik nooit problem gehad met een olie soort, die de meeste collega’s gemakkelijk kunnen vinden. En voor een betaalbare prijs.

Kijk eens in het rek bij de motorolie, die smeert uitstekend, is bestand tegen hoge temperaturen, en blijft smeren, ook al is de smeer interval wat groter (denk maar aan de koude start van de automotor, dan is de smereing minimaal en de motor wordt homderden keren koud gestart).

En de smering van de bronzen hoofdlagers van de TOS ( bij mij) met motorolie is na 15 jaar nog steeds uitstekend.

Gewoon de goedkoopste motorolie is uitstekend voor een motor, en gezien de lagerbelasting wordt de olie nauwlijks belast; en de olie is gemakkelijk verkrijgbaar.

Ben

ArnoldS
    Deelnemer

Hoi Ben,

Natuurlijk, dat is een mogelijkheid en ik heb ook niet gezegd dat ’t niet kan met gewone motorolie. Misschien is het voor mij een gevoelskwestie.

Heb ik ’t nu goed begrepen: Heb jij ook een Tos? :D Leuk, laat ’t even weten… Eventueel via een PB.

Vriendelijke groeten,

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven