De nieuwste berichten › Forums › Stoom algemeen › Werkplaatstechniek › Smeltprop koperen ketel
- Dit onderwerp bevat 44 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 maanden, 3 weken geleden door
soldeermens.
- AuteurBerichten
- 6 april 2023 om 15:14 #11970
AdrieCase
DeelnemerIk ben een Case 65hp stoomtractor aan het tekenen en bouwen. Schaal 1:12. Dit doe ik allemaal met het “Handboek Modelstoomketel” en het “Handboek modelstoommachines” van rob van dorst.
In het handboek modelstoomketels staat in het artikel 3.2.1.6 blz. 13 dat bij koperen ketels ten zeerste is aan te bevelen om een smeltprop in de bovenwand van de vuurkist aan te brengen.
Nu mijn vraag welke afmeting moet die zijn. Hangt dit af van grootte van de ketel of de te gebruiken keteldruk??
Mijn ketel heeft een inhoud van ongeveer 1.7 liter en wil een druk gebruiken van 3bar.Wie kan mij hier meer over vertellen.
Groet AdrieCase
7 april 2023 om 18:31 #11971Rene Witteman
DeelnemerBeste Adrie,
Ik heb zelf als Rading Spoorlid en lokomotiefbouwer nog niemand gesproken of gehoord over het toepassen van een smeltprop bij een koperen ketel. Zelfs bij de de stalen ketels die ik heb gezien zat er ook geen ingebouwd.
Ik zou zeggen niet doen, maar het staat je vrij om het uit te voeren.groet René Witteman
8 april 2023 om 09:51 #11973AdrieCase
DeelnemerBedankt voor het antwoord. zijn er nog mensen die deze mening delen.
groet AdrieCase
13 april 2023 om 12:51 #11980soldeermens
DeelnemerSmeltprop
Dat kan een goede veiligheid zijn.
Maar dan zijn er nog wel een paar vragen met betrekking tot de prop zelf.
Welk metaal in welke legering.
Hoe dik en hoe groot.
Hoe bevestigd.Welke ketel en op welke plek.
Dit is niet voor alle ketels gelijk.Kan de beveiliging niet op een andere manier?
Bij een gasgestookte ketel zou bijvoorbeeld een thermokoppel met een veiligheid gebruikt kunnen worden als afsluiter voor de gastoevoer.Succes
Jij beslist
13 april 2023 om 12:52 #11981soldeermens
DeelnemerSmeltprop
Dat kan een goede veiligheid zijn.
Maar dan zijn er nog wel een paar vragen met betrekking tot de prop zelf.
Welk metaal in welke legering.
Hoe dik en hoe groot.
Hoe bevestigd.Welke ketel en op welke plek.
Dit is niet voor alle ketels gelijk.Kan de beveiliging niet op een andere manier?
Bij een gasgestookte ketel zou bijvoorbeeld een thermokoppel met een veiligheid gebruikt kunnen worden als afsluiter voor de gastoevoer.Succes
Jij beslist
15 april 2023 om 14:47 #11983AdrieCase
DeelnemerSoldeermens
In het “handboek modelstoomketel” van de stoomgroep Holland staat een schetsje van een smeldprop afgebeeld. Ik zou het maken van een bronzen bus met daarin een bronzen plug. In de plug wordt een klinknagel in gesoldeerd met zachtsoldeer zoals aangegeven. De plug kan vanuit de binnenvuurkist worden vervangen. Hoe groot en hoe dik? Dat was nu mijn vraag
Het gaat om een ketel van het type locomotief, dus een liggende ketel. De smeltprop wordt op het hoogste punt van de ketel geplaats op ongeveer 1/3 van de lengte van de binnenvuurkist.
Dit is zoals bij de stoomtractor op ware grootte.
Mijn ketel heeft een inhoud van ongeveer 1.7 liter en wil een druk gebruiken van 3bar en is gemaakt van koper 2mm dik.Ik wil de ketel op hout of kolen stoken.
groetjes AdrieCase
15 april 2023 om 18:15 #11984soldeermens
DeelnemerAls dat ook maar even twijfelachtig hoe en wat?
Raadpleeg de auteur van het boek.De hele maatvoering van het geheel is zeer belangrijk voor een correcte en betrouwbare werking.
Hoe diep is de boring waar de koperen nagel inkomt?
Hoe dik en hoe lang is de koperen nagel?
Wat is de capillair/soldeerspleet van de nagel?
Welk tin-lood soldeer of anders?Droogkook beveiliging/smeltprop/smeltveiligheid krijgt koeling van het boilerwater.
Is het water onder het niveau van de nagel krijgt deze het heet en smelt het soldeer.
Door de boilerdruk ploft de nagel uit haar boring.Smeltveiligheid (de prop) en overdrukventiel moeten op elkaar afgestemd zijn.
Als je in staat bent deugdelijke testen uit te voeren zou ik dat doen.
Exact temperatuur meten is het belangrijkste hierbij.Succes Adrie
18 april 2023 om 10:12 #11986AdrieCase
Deelnemersoldeermens
bedankt voor uw reactie
ik zal de auteur van het boek raadplegen.
Als ik iets meer weet zal ik het hier plaatsen.Groetjes adriecase
- AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.