Smeltprop koperen ketel

De nieuwste berichten Forums Stoom algemeen Werkplaatstechniek Smeltprop koperen ketel

8 berichten aan het bekijken - 9 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Erik-Jan
    Deelnemer

Ik heb in geen van mijn koperen ketels een smeltprop ingebouwd. Tijdens het opstoken en rijden altijd je peilglas goed in de gaten houden. Prioriteit nummer 1. En dat is niet echt moeilijk of lastig te doen. Kwestie van je aandacht erbij houden. Dan laat je het waterpeil nooit te laag worden.
    Zie je toch een te lage waterstand, (of geen water) dan is het vuur trekken de veiligste manier.
    Dus zorg i.p.v. een smeltprop voor een goed werkend en snel te bedienen valrooster.

Groetjes Erik-Jan Stroetinga

AdrieCase
    Deelnemer

hoi Erik-Jan.
    Ik kan niet snappen dat er een sterke aanbeveling in een handboek dat geschreven is door leden van de stoomgroep door niemand wordt opgevolgd. Ook snap ik niet dat de keuringsinstantie hier niets mee doen. Ik heb de vraag ook bij de acteur neergelegd, maar nog geen antwoord gehad.

groetjes AdrieCase

clayton
    Deelnemer

Beste Adrie,

Jouw ketel valt niet onder deze richtlijnen omdat je ketelinhoud onder de 2 liter blijft met een max werkdruk van drie bar. En wat beide heren (Rene en Eric-Jan) al schreven, in de praktijk wordt een smeltprop nooit gebruikt in de modelbouw. Geloof mij, deze mannen weten echt waar ze het over hebben!

Mvg Jerry

AdrieCase
    Deelnemer

hoi

ik ga niet meer achter de smeltprop zoeken. ik heb in een catalogus van de Case stoomtractors al een afbeelding gezien van een schommel rooster waar ik nu een tekening van gaat maken. Alleen zit ik nog met de asla, daar moet ik nog een oplossing voor vinden.
    In ieder geval bedankt voor de reacties.

groeten AdrieCase

Erik-Jan
    Deelnemer

Adrie,

Ik begrijp dat je het vreemd vindt dat handboek modelstoomketels de smeltprop aanbeveelt, terwijl dat in kleine ketels niet veel wordt toegepast. Ik schat in dat deze aanbeveling eigenlijk bedoeld is voor grote ketels, waarbij de vuurkist hemelwand enkele millimeters dik is en de smeltprop ook in verhouding staat met de plaatdikte. Er staat dan ook een paar centimeter water boven de topplaat (hemel). M.a.w. de smeltprop zit in de plaat en staat onder water.
    Bij een kleine modelbouw ketel is de vuurkist wand meestal niet veel dikker dan 3mm. En staat er bij normaal waterpeil iets tussen 8 en 15mm water boven de hemel. Laag water is ca. 5mm. Een smeltprop kan, om goed te kunnen werken, niet te klein gebouwd worden.
    Ik schat in dat met zo’n relatieve kleine hoeveelheid aan water boven de vuurkist, de in verhouding te grote smeltprop eerder storingen geeft (ongewild doorsmelten, of juist niet) dan dat het een bijdrage levert aan de veiligheid van de ketel/modelbouwer/ bediener van de ketel.

Daarom is (wat ik al eerder aangaf) bij het model wat meer aandacht nodig bij het gebruik van een model stoomketel. Het waterpeil is sneller van hoog niveau naar laag veranderd, dan in het grootbedrijf (of hele grote model ketels). Dus vaker kijken naar het peilglas en vaker injector of waterpomp bijzetten, om het niveau bij te regelen.
    Dat maakt het rijden met stoommodellen juist ook wel weer leuk, is mijn ervaring.

Hopende je hiermee van dienst te zijn.

Erik-Jan Stroetinga

AdrieCase
    Deelnemer

erik jan

Ik heb antwoord gehad van Frans Kamman (secretaris NVM).Deze heeft mijn vraag bij leden van NVM voorgelegd en kreeg de volgende antwoorden.
    Hans van Vught schreef.
    Ik zou adviseren om een smelt plug te maken van een koperen klinknagel van 3mm in een bronzen houder van bv M8 of M10 fijn metrische schroefdraad. (hangt af van de ketel grootte ).
    Gerrit Borst schreef. gedeelte overgenomen
    De functie van de smeltplug is het afblazen van een ketel, wanneer het waterniveau in de ketel te laag is geworden, zodat het gevaar van droogkoken aanwezig is. Normaal komt de smeltplug in aanraking met het warme water in de ketel, bij verlaging van het waterniveau komt het in aanraking met de stoom. Net zoals het veiligheidsventiel moet de smeltplug voldoende capaciteit hebben, om de druk in de ketel zo snel mogelijk te doen dalen naar die van buiten de ketel door af te blazen. Smeltplug mag niet bij normaal bedrijf smelten, maar moet dat wel doen, als het in aanraking komt met de stoom. Afmeting te berekenen conform dat van de doorlaat van het veiligheidsventiel.

Wat ga ik nu doen.
    de smeltprop toepassen, een kantelrooster aanbrengen, het water niveau goed in de gaten houden en dan moet het goed komen

Allemaal bedankt voor de reacties

Rene Witteman
    Deelnemer

Beste Adrie,

je moet doen wat je wilt, maar IK vind het de grootste onzin voor de door jou geschetste ketel met die parameters.( zo ook Jerry al aangaf)
    Mogelijk waren de bovenstaande heren niet op de hoogte van je ketelgegevens, maar succes gewenst en laat ooit eens zien hoe je e.e.a. hebt toegepast.

Ik heb en zal dit nooit toepassen bij de al reeds 15 stuks stoomketels in cat. 1 die ik heb ( en zijn doorgerekend en goedgekeurd) gemaakt zowel in koper als staal, maar je zou het ook eens kunnen vragen aan de ketelrekenmeester J.Berends, gegevens in het blad Onder Stoom.

succes
    groet René

Erik-Jan
    Deelnemer

Ik onderschrijf de mening van René. Weinig veiligheidswinst te behalen van een smeltprop in een kleine koperen ketel.

Groetjes Erik-Jan
    Veiligheidscoördinator samenwerkende stoomgroepen.

8 berichten aan het bekijken - 9 tot 16 (van in totaal 16)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Scroll naar boven